Tillsammans kan man bli starkare

Stöd utifrån är viktigt när man ska göra förändringar i livet, egentligen oavsett vad det gäller, men speciellt om det gäller stora livsstilförändringar. Vid förändringar så är det fantastiskt om man kan få stöd från andra. Det kan vara stöd i form av familj eller vänner, men också från forum och -eller vänner på internet. Det är faktiskt så att studier visar att ju mer aktiv man är på sociala medier medan man viktminskar, desto större sannolikhet att man kommer att klara sin viktminskning hela vägen. Det har också i studer visat sig att de flesta upplever att det bästa stödet är det som de kan få via sina vänner, bloggar, grupper och liknande via internet. Anledningen till det är inte på något vis att det är brist på stöd i den egna omgivningen utan för att man har lättare att finna likasinnade när man tar det på sociala medier. Även eget bloggande har visat sig ge större framgångar när det gäller stora förändringar i sig, just eftersom man har möjligheten att tala om precis vad man känner samt valet att göra det öppet eller anonymt.
 
Jag själv har turen att ha mycket bra stöd omkring mig i det verkliga livet. Jag har en familj som stöttar mig till hundra procent, samt goda vänner som alltid finns där. Men även jag har upplevt hur mycket hjälp just jag har fått genom att jag har bloggat, följt andra bloggar, startat gruppen på facebook som heter
"Viktgruppen -original", av att jag är med i andras grupper, min egna facebooksida 
https://www.facebook.com/Goingsmaller/ , alla mina fantastiska peppare här och på facebook och mina facebookvänner.
Många gånger när jag har "velat" ge upp, både första vändan 2012/2013 men även efter min sjukdom som jag blev frisk från förra året och sedan jag då tog tag i vikten igen (och såg till att gå ned det jag gått upp under sjukdomsperioden) -då är det flertalet gånger som jag har känt att jag nästan gett upp. Jag har faktiskt inte varit lika stark gång nummer två som första gången. Visst jag har gjort det, men jag har i långt större utsträckning tyckt att det varit jobbigt. Nu tror jag mestadels att det har just att göra med att jag kände att jag låg så mycket back eftersom jag faktiskt egentligen redan gjort jobbet, men hade varit "så dum att jag slarvade bort det"
(att det inte alls egentligen är så är inte nåt man tänker när man väl är i den negativa tankespiralen). Jag har dock klarat av att göra jobbet igen och mycket av det är TACK VARE ER allihop! Och det låter kanske klyschigt, men det är sant. För jag har fått så mycket stöd från er alla att jag känt att jag verkligen ville fortsätta kämpa, för att visa att det GÅR.
 
Så mitt absoluta råd, om ni står idag och funderar på att ta tag i hälsan. Gå ned eller upp i vikt och verkligen försöka må bra till exempel. Ta hjälp av andra, hämta kraft från de människor som är villiga att ge det, för det är faktiskt så att tillsammans kan man bli starkare
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0