Viktiga frågor och svar

God söndagsförmiddag alla läsare. Hur har ni haft det i helgen? Själv hade jag en lugn lödag. Vår bil var på lagning så vi kunde inte hitta på nåt speciellt utan höll oss hemma. Vi passade på att bränna våra plankor så att vi kunde göra plankstek på kvällen. Jag skulle inte säga att jag blev helt nöjd med resultatet men för att vara första gången var det bra. Vad åt ni för gott igår?
 
Nu till något viktigt. Jag fick en kommentar som jag tänkte att jag skulle svra på öppet. Inte för att ge svar till den som ställde frågan enbart, utan för att jag tänker att det finns säkert fler som tänker likadant och till er alla vill jag svara på detta och förhoppningsvis med det reda ut eventuella frågetecken.
 
"På dom bilderna där du sitter tycker inte jag att det ser så konstigt ut utan ganska normalt förhållandevis. Är det egentligen så mycket extraskinn egentligen eller tänker jag konstigt nu? Jag tycker mer att det ser ut som att huden är skrynklig på dom bilderna där du står upp."
 
SVAR: Ja det är väldigt mycket extraskinn. Det är både på armar, benen, ryggen, rumpan och brösten. Kirurgen mätte, drog, klämde och kände. Han sa att min hud varit så extremt utdragen att det inte går att den drar ihop sig samt att den tappat all elasticitet och att den nu är tunn som papper. Jag har väldigt mycket extrahud kort sagt. Jag kan försöka ta bättre bilder, men tillsvidare tycker jag ändå att dessa visar ganska tydligt
 
 
"Du skrev att du tog urindrivande. Kan inte detta också bidra till detta o göra det ännu värre? Ödem kan man ju få av vätskedrivande pga att kroppen får brist på salt vilket kan leda till att hjärnan svullnar. Tar man vätskedrivande måste man ju samtidigt ha koll på kalium o saltvärden i blodet o kanske också äta mer salt. Det är ju samma som händer när man blir vattenförgiftad om man dricker stora mängder ren vatten under kort tid utan att tillföra salt o detta kan ju vara livsfarligt.Men du har kanske läkarkontakt så du har koll på dina värden?"
 
SVAR: Jag har god koll på detta och även läkarkontakt. Jag står under utredning av detta och om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrivit saker som "kan det leda till brister på kroppens salter och det är faktiskt farligt". Sen kan jag förtydliga lite och det är att jag tar vätskedrivande när det behövs och då ser faktiskt kroppen ut så här (pittingödem) och då måste jag faktiskt ta dem enligt läkarordination
 
 
 
"Jag kan tycka lite annorlunda än vad andra som skriver i din blogg o ute på Facebook. Jag tycker att det är sorgligt att driva på så hårt av andra att du ska operera dig. Nu är det ju visserligen du som skrivit att du ska göra det men ändå infinner sig en vemodig känsla hos mig. Känslan att ytan betyder mer för vissa än det inre. Har du ens tänkt tanken att istället för operation acceptera din kropp? Det skulle egentligen vara det starkaste i detta skönhetsfixerade samhälle. Men det är ju ändå du som väljer. Innan du ev opererar dig så kan det nog vara bra att du tänker igenom scenariot att du i värsta fall skulle kunna bli missnöjd med operationen. Jag vet inte alls om det skulle bli lyckat eller inte utan detta är bara en tanke.Ta hand om din insida nu först o främst!"
 
SVAR: Jag förstår din tanke så det är inte så att jag på nåt vis säger att  dina tankar är dåliga, men som jag har förklarat så handlar inte mina operationer om att det ska bli fint på kroppen. För mig handlar det om extremt mycket fysiska problem som jag behöver bli av med. Till och med läkarna (inte plastikläkaren) har sagt att det skulle vara bättre för mig att bli av med huden eftersom den skapar så mycket problem. Dels blir det ödem i extrahuden och skulle den inte finnas där så skulle det finnas mindre plats för kroppen att spara vätska. Men det är också frågan om att det blir svamp, skavsår, sår, jag får bölder som gör ont och blir fulla med var och de sitter kvare länge, måste tömmas och så blir det stora fula ärr av dem. Jag får också värmeutslag, extrema problem i porerna på insidan av låren och det är eftersom de gnuggar mot varandra. För att inte tala om smärtandet blir av att huden just gnuggar mot varandra samt smärtan när huden slår, vilket den gör när jag går. Att springa är uteslutet eftersom det gör ont med huden som slår i både benen och armarna. Så allt det här handlar inte bara om utseende. Hade det endast varit utseende, ja då hade jag kanske inte gjort det MEN jag vill tillägga att jag levt med extraskinnet i lite över 3 år (!) så detta är inget supersnabbt fattat beslut jag bara tagit hipp som happ. Detta är något jag och Tomas diskuterat, som jag pratat om med läkarna i ett par år och som jag fått försöka spara pengar till. Under den tiden så har jag ju hunnit ta ett beslut som jag verkligen kan stå för. Min insida den arbetar jag konstant med och det är något alla bör göra <3
 
--------------------------------------------
 
Nu hoppas jag att detta gett både frågeställaren samt er andra som kanske funderat kring detta, de svar ni kan tänkas behöva. Jag understryker igen att detta inte alls bara har med utseende att göra utan det är något jag måste göra för såväl min fysika hälsa som min psykiska. Jag har väntat, jag har tänkt. Jag har inte haft råd och egentligen har jag faktiskt inte råd nu heller. Men vi resonerade så här att vi har inte -inte råd heller, eftersom detta påverkar så himla mycket. Jag får se om det finns någon annan hjälp att få, som någon fond, eftersom landstinget inte hjälper. Samtidigt förstår jag att jag satte mig i den här situationen så jag får väl lov att lösa den. Men allt blir inte löst med detta så klart. Jag är fortfarande i sorg eftersom jag har noll bröst. Dem har jag verkligen inte råd att fixa till. Jag kan vrida och vända alla madrasser men hur gärna jag än vill så kan jag inte få fram de pengarna. Då ska ni ändå veta att det är inte några stora bröst och jätteimplantat jag vill ha. Nej det är små proportionerliga till min kropp. Men ändå bröst. För just nu är jag lika platt som mina söner, samt att det hänger två platta tomma påsar. Ett extremt psykiskt lidande som gör att jag inte klarar av att visa mig för Tomas ens. Jag kan heller inte gå med någon fungerande bh som stöd eftersom ingen sådan finns och då har jag ändå varit inne på specialbutiker. Men det är kanske min lott och jag får ha tålamod så kanske jag kan spara ihop pengar. Nu vet ni hur dte ligger till. Jag är glad över att jag tappat all vikt ja, men kroppen min är väldigt speciell så här i efterhand
 
 


Kommentarer
Anonym

Jag har också tappat mycket i vikt på egen hand. Fick både bukplastik och bröstlyft av landstinget. Vet att du sökt via landstinget för ben och armar, men har du provat söka för brösten?
Lycka till med allt!

Svar: Nej brösten har jag inte sökt för men jag ska absolut kolla det. FIck du bra resultat?
Linda

2016-04-10 @ 13:08:39
Anonym

Älskar mina bröst! Gjorde bara ett lyft och har idag 75C när jag var som störst så hade jag 90H.

2016-04-11 @ 18:50:23
Anonym

Älskar mina bröst! Gjorde bara ett lyft och har idag 75C när jag var som störst så hade jag 90H.

Svar: Vad härligt =D
Linda

2016-04-11 @ 18:50:32
Anonym

Vilken enorm kraft och styrka du besitter! Jag beundrar dig för att du delar med dig av dina tankar och känslor så som du gör. Jag kan bara försöka föreställa mig din situation med eksem och smärta som den lösa huden orsakar dig. Din kropp kämpar hårt. Hoppas att du finner ro och vila i musiken och din familj, så att du återfår krafter till att fortsätta kämpa för din rätt till vård.

Varma kramar!


Svar: Tack snälla du! Jag gör mitt bästa för att må bra ändå <3 Kramar tillbaka
Linda

2016-04-11 @ 21:20:39
JenSten

Hej Linda! Jag kan istället bli arg på personen som ifrågasätter ditt val att operera överskottshuden. Har passionen i fråga varit i ens samma situation? Om inte, anser jag att vederbörande kan ifrågasätta de kvinnor som får panik över ett sittveck på magen, och väljer plastikkirurgi på nåt så banalt som lite hull på magen. Det om nåt är väl totalt onödigt att utsätta sig för en onödig risk för narkos, att huden läker ihop fel, nekros mm. Så kul är det inte att i flera veckor knappt kunna gå rak (vid bukplastik), att inte kunna sova ordentligt på mage osv... Viktminskning i sig har stundtals lika många negativa effekter liksom de positiva. När man tappar muskelmassa och huden inte drar ihop sig, är det som att ha en tung våtdräkt på sig. Som dessutom skaver, kan t.om vara öm, ger sår, svamp. Hur kul är det - inte fasen tänker man att "nu är jag en god förebild till alla tjockisar!" ??? Sorry, men det fungerar inte så. Jag har en besvärlig hängbuk efter 3 gigantiska graviditeter. Inte tusan känner jag mig som en förebild?! Det har fått mig att undvika offentliga badhus eller badstränder. Inte en chans att barnens vädjande blickar får mig att vilja klä av mig och gå runt med bilringen tillgänglig för allas blickar och åsikter. Inte tänker de "oj vad fint, hon har säkert fött 3 friska barn! ".
Nej tack. Min viktminskning har fört med sig mycket svaj i huden, precis som för Linda, jag anser att hon är grymt värd att få hjälp av landstinget (som inte hjälper till hur som helst), med tanke på att hon inte bara en, utan TVÅ gånger har gått ner massor i vikt 💗💗💗

Svar: TUSEN och åter tusen tusen tusen tack för din väldigt stöttande och peppande kommentar! <3 <3 <3
Linda

2016-04-13 @ 18:39:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0