Att vara uppe klockan 6

Morgonstund har guld i mund. På senaste tiden älskar jag, fullkomligt älskar att vakna först. Att gå upp på morgonen vid 6 och få vara uppe ett tag i tystnad och bara kunna göra vad jag känner för -oftast blogga, det är så mycket värt. Idag på morgonen började jag dock med att rita en seriestrip. Jag ska ställa ut på small press expo tillsammans med min syster och hennes fru om en dryg månad och det betyder att jag måste jobba på med bilderna. Det blir första gången någonsin som jag ställer ut och jag ser fram emot det massvis. Jag kan berätta mer om det här vart det lider.

En annan sak jag ser fram emot den här morgonen är att kanske hinna med ett träningspass om kroppen tillåter*. Egentligen skulle vi ut till Tomas föräldrar i skärgården och njuta idag men jag fick ett telefonsamtal från Marcus bästa kompis mamma efter att han kommit hem därifrån igår kväll. Tydligen hade de haft kusinen på besök hela dagen och innan han började känna sig hängig så hade han lekt med Marcus och hans bästa kompis A (världens sötaste tjej och vi försöker trolova dem här stundom. Nåt som varken Marcus 10 år eller A uppskattar och de suckar och skriker "neeeej" varje gång vi för fram förslaget. undrar om det går att muta dem med ett ps4 och en ponny?). Kusinen hade gått hem en stund innan Marcus men senare fick A's mamma Camilla, en av mina närmaste vänner, samtalet om att lilla herr N minnsann låg och kräktes. Med det i bakhuvudet ställde vi in turen till skärgården, dels för deras skull, men mest för att börjar Marcus kräkas ikväll eller i natt (vi skulle sova där) så kommer vi inte kunna ta oss hem och ännu mindre trevligt blir att alla kommer behöva slåss med Mackan om den enda toaletten. Lagom tills han blir bättre kommer väl nästa och börjar. Förhoppningsvis klarar vi oss allt som allt, men jag klarar mig hellre hemma än att bli sjuk där. Min svärmor sa så snällt att vi var välkomna i alla fall om vi ville, men sen bestämde vi nästa helg istället.

Men att stanna hemma innebär att jag kan göra det bästa av vad min kropp just nu förmår** och med det hoppas att jag som sagt kan få till ett crosstrainerpass om en liten stund, samt möta upp Camilla lite senare för att gå en powerwalk med trycksläpp. Hah! Det lät ju väldigt konstigt det. Låter som jag menar att man ska gå och släppa väder under walken. Nej inte väder, men känslor och tankar. Ibland måste man prata av sig och att kombinera ett gott samtal med en god vän och en näringsfull-rogivande och nyttig powerwalk/promenad, det är bland det bästa som finns. Kan man inte gå med en vän så kan man antingen höra om en vän finns tillgänglig för ett samtal i telefonen. Tiden går nästan lika snabbt när man pratar i telefonen som när man faktiskt går tillsammans. Annars finns alltid alternativen att slänga bästa musiken i lurarna eller helt enkelt bara gå och njuta av alla ljud runt omkring.

Jag ska avsluta denna morgons inlägg med att säga att jag nu fått rekommenderat från flera håll att prova lchf. Det ska tydligen vara väldigt bra för mig som har celiaki bland annat. Det ska tydligen också stabilisera sötsuget. Jag har lyckats dra på mig ett sådant ordentligt sötsug sedan i julas och nu är det nästan 4 månader senare. Jag har inte alls lust att ha suget kvar. Ös gärna på med era känslor kring lchf. Jag lyssnar gärna på både för och emot, men däremot lyssnar jag helst på så mycket fakta som möjligt, så det inte bara är folks åsikter utan att veta. Jag har själv för några år sedan sagt att "det där att äta ägg och bacon och ösa på grädde på maten låter ju inte så bra" men vet ju idag att det inte alls är så. Det är annorlunda -ja, men inte alls illa. Inget jag någonsin provat, men är inte främmande för det och att prova är ju som bekant inget bindande kontrakt. Så, vad säger ni om LCHF?
 
En av mina frukostar nyligen som inte var lchf. Blåbärsyoghurt och smörgås med sylt och banan. Jag var sugen på någon slags banana-jelly-smörgås. Men detta var verkligen inte någon hit och det sug jag hade stillades så snabbt att jag funderade på att låta papperskorgen äta smörgåsen och göra mig en ny. Men sen kände jag att smaklökarna behöver en stund på sig (helt sant. Närmare 4 sittningar faktiskt) innan man kan svara på om man tycker nåt är gott på riktigt eller inte) så det blev att äta upp den. Mina smaklökar ska dock inte få vänja sig för lchf eller inte så kommer jag inte göra en sådan smörgås igen
 
 
 
 
*Jag har smärtor i kroppen som gör att jag inte alltid kan träna som jag vill
** Jag har diagnostiserats med fibromyalgi


Kommentarer
Åsa

Jag körde lchf i 100 dagar som en utmaning och det gick jättebra speciellt om man har sötsug att bli av med. Dessvärre drabbades jag i slutet av magkatarr (har aldrig haft det innan och aldrig efter heller) troligtvis av att det blev mycket stekt/grillad mat och mycket fett, så tänk på att variera tillagningsmetoden ordentligt. Lycka till!

2016-04-02 @ 08:06:25
Anonym

Lchf är bra för både mage och värk. Du slipper räkna kalorier. Man äter när man är hungrig och tills man är mätt. Oftast bara 2 Max 3 mål om dagen. Inget massa mellanmål och snacks. Det finns en sida på Facebook som heter olydiga diabetiker 3.0. Där får du jättemkt hjälp av kunnigt folk. Bästa av allt man äter så god mat. Lycka till!

2016-04-02 @ 09:05:39
maria

Vi äter lchf i vår familj, Min sons vikt hålls under kontroll (viktproblem pga hormonstörningar efter sjukdom) Han har en mycket jämnare inlärning i skolan och även jämnare humör. Aldrig sötsugen så detta är en livstil som vi kommer att fortsätta med för alltid. Lchf är så mycket mer än bacon och grädde. Googla på 56kilo och jillsmat

Svar: tack snälla för inputen här. Det var också ur en annan synvinkel vilket jag tackar för <3
Linda

2016-04-02 @ 10:21:46
Eline

Lchf är toppen! Jag mådde fantastiskt bra, var mätt, inget sötsug. Finns många bra sidor som sammanställt en massa fakta kring de positiva fördelarna för kroppen (även om det mesta är så logiskt att man bör förstå det ändå). Hört många som blivit bättre i sin fibromyalgi också med lchf eftersom att det är en antiinflammatorisk kost. Allra bäst om man håller nere på mejeriprodukterna och försöker äta så naturligt och näringsrikt som möjligt. Kolhydrater är skit som bara får blodsockret att åka berg- och dalbana. Kroppen kan själv tillverka den glukos som hjärnan behöver, ingen anledning att tillsätta en massa extra. Det kan kännas trögt att träna i början, men det är bara ett omställningsbesvär. Sen är man piggare än nånsin. Lycka till!

Här finns många bra recept:
http://lipstickandlowcarb.blogspot.se/search/label/LCHF

Svar: tusen tack!!
Linda

2016-04-02 @ 10:40:34
smulan

Jag har kört lchf i min variant i ett halvår nu. Var överkänslig för gluten, sötsugen konstant, mitt hjärta rusade av socker och snabba kolhydrater, förstoppad jämt, svullen och öm mage varje dag med kramper.
Plus överviktig. Nu har jag gått ner 21 kg på 4 månader och hållit min vikt och normala bmi i 2 månader. Sötsuget är borta, magen är inte svullen längre och hjärtat mår bättre. Jag har hittat rätt kost.
Men vi äter inte den version av lchf som så många tror att lchf är. Med just bacon, ägg, fett och grädde i mängder. Vi äter stekt ägg till frukost, sen äter vi lagad mat till lunch och ibland till middag. Men ibland blir middagen ägg också. Vi äter inga Light produkter utan steker i smör och gör såser på grädde, turkisk yoghurt och färskost (for bättre och krämiga konstistens). Äter fisk, kyckling, kött och ibland korv eller bacon. Kanske bara 1 gång/månad. Hälften av tex vara gratänger är grönsaker sen är det tex kyckling och så sås. Till det stekt riven blomkål eller blomkålsris. Vi har fiskdag 1 gång/veckan och vegetariskt 1gång/vecka.
Så här ungefär ser vår kost ut och hela min kropp mår mycket bättre. Vet inte om du kommer ihåg mig, smulan på bloggen måste det vara svårt??. Om du gör det vet du ju att jag är svårt sjuk och hela min kropp gör ont och är instabil. Men denna kost har faktiskt minskat lite av det onda. Antagligen den del som orsakats av inflammation i kroppen orsakad av fel kost. Mitt grundande går ju aldrig bort då det är genetiskt.
Vill du ha mer tips på mat och hur jag äter så kolla in min blogg. Har nyligen väckt liv i den igen.
Kul att du nått ditt mål! Grattis 😃

Svar: Åh tusen tack Smulan! Visst minns jag dig! Jag ska absolut komma in och titta på din blogg igen nu, vad kul att du väckt upp den =) Min kropp är också så där, att jag blir svullen och får ont och kroppen är ur balans känner jag. KRam på dig
Linda

2016-04-02 @ 15:45:24
Eddie

Det verkar vara olika för olika kroppar hur olika kost och diet påverkar/fungerar. Jag fick rekommenderat att äta Paleodiet, alltså mycket kött, bär, grönsaker (stenålderskost) och minska på mjölkprodukter, spannmålsprodukter och socker. Jag skulle använda rena produkter som t.ex. smör som inte är fettfritt, kokosolja, etc. Märkte själv att jag mådde massor bättre av denna "diet" och godissuget försvann. LCHF gjorde mej illamående, trög och tung i kroppen. Men det verkar fungera för många så det är nog bara att prova sig fram vad som passar en :) Min bekant som är väldigt insatt i träning och dieter sa att det som man ska tänka på är att välja en "diet"/kost som man kan äta livet ut och som man mår bra av :) Å så ska man ge det 2-4 veckor innan man byter kost, för att kroppen ska hinna vänja sig :)
Lycka till med din nya kost, håller tummarna att den passar dej :)
Och förstås ett jättestort lycka till med utställningen! Så coolt! :)

Svar: <3 <3 <3 fina du. Tack så mycket för alla fina kommentarer du ger mig. Jag tar till mig av ALLT du skriver ALLTID <3
Linda

2016-04-02 @ 20:35:16
URL: http://marathoneddie.wordpress.com
Revenge Body

Jag äter paleo, det är liknande lchf men med lite mer kolhydrater i form av mer grönsaker, nötter, lite frukt och rotsaker. Har ätit lchf tidigare och tror verkligen att det är toppen för kroppen! Har hört många som blir friskare och piggare från ganska allvarliga saker med hjälp av det. Finns mycket forskning också som visar på att fett inte alls är farligt för kroppen, ett tips är att kika igenom det Kostdoktorn länkar till.

Svar: Ja paleo har jag hört om! Tack för tipset, det ska jag kolla upp =) Kanske skulle vara ett bra alternativ
Linda

2016-04-02 @ 23:46:43
URL: http://www.revengebody.blogg.se
Anonym

Hej 😊 Såå roligt att följa dig och din resa. Tänkte tipsa om Kostdocktorns sida. Där får man så bra info om Lchf. Där finns även videos om sockerberoende som också är jättebra. Man får lixom en djupare förståelse hur olika mat påverkar hur vi mår. Rekommenderas verkligen 😊

2016-04-04 @ 06:48:29
maria

Du det var så lite så. Vill bara tillägga att min son går på regelbundna kontroller på sjukhus och kollar alla möjliga saker, sist kollade de 2 stycken a-4sidor (blodprover) och allt såg tiptop ut. Min son äter precis så som smulan ovan beskriver. Lycka till....

Svar: Tack snälla du <3
Linda

2016-04-18 @ 22:13:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0