Enkel "bulle" med snålt energiinnehåll

Ibland kan man behöva ett snabbt tips på något så enkelt och så gott att det blir larvigt åt det. Ni vet när man är riktigt löjligt sugen på nått sött och så vandrar tankarna åt, ja ska vi säga en saftig kanelbulle? Nu tycker jag att om man är väldigt sugen på en kanelbulle så ska man kunna äta en sådan. Men om det nu är så att man vill tänka på vikten, håller på att gå ned i vikt eller generellt blir sugen för ofta för vad som är bra för vikten, då finns ett litet knep man kan ta till. 
 
Jag äter glutenfritt bröd eftersom jag faktiskt har celiaki. Det finns ett vitt rostbröd (och eftersom vi nu inte är inne på vad som är nyttigt eller inte vad gäller bröd så kan vi lämna pekpinnarna om att vitt bröd är som luft, för det vet vi redan) som per skiva inte alls innehåller speciellt mycket energi (46 ca).
Givetvis är brödet lite lättare och mindre än säg jättefranska, men som frukostbröd tycker jag att det i kombination med kanske yoghurt, ägg eller något annat duger bra. På senaste tiden har jag tagit två smörgåsar till frukosten.
 
Men så har vi den där enkla "kanelbullen". Tar man och rostar ett sådant här bröd och så kan kan sedan bre den med exempelvis lite vanlijkvarg/kesella eller äppelmos kanske? Egentligen behöver man inte något heller, men jag tycker det är gott så jag har det. Sedan pudrar man över sötströ och kanel (sötströ är en variant av socker men utan energi), då får man en så kallat "cinnamon toast" och det smakar faktiskt näst intill kanelbulle. Medan en kanelbulle kanske har 250 eller mer i energi så kan du få en cinnamon toast för runt 50. Jag tycker det är ett bra tips i alla fall, om man är sugen på nåt litet gott och enkelt.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0