Det Känns

Under jul och nyår så var jag nästan helt säker på att jag skulle gå upp massa i vikt. Jag hade en tro om att min kropp inte längre tyckte om mig efter all viktökning -kanske på grund av den. Men det blev inte så tack och lov. Utan att ha gjort något som helst försök att hålla eller gå ned i vikt, så gick jag ned ett kilo i alla fall. Ett kilo kanske inte känns som nåt att hurra över om man lägger det på en månad av viktminskning (men det är det) men för mig som inte alls brydde mig i december, så var det inte bara förvånande -det kändes fantastiskt. Det var också en härlig sporre till den 1a januari då jag satte igång på 100% allvar igen.
 
Som jag nämnde härom dagen så stod vågen på 89,7 kilo i tisdags när jag kollade om det hänt nåt (jag var så extremt nyfiken på om kroppen fortfarande jobbade emot mig, eller om den börjat ge med sig) men jag känner att jag egentligen borde ha mätt mig redan den 1a. Så idag blir det att ta fram måttbandet och göra det, innan jag hinner tappa centimetrar. I nuläget kan det inte hunnit bli så mycket mer än någon millimeter eftersom det bara gått 8 dagar sedan jag startade. Men, idag på morgonen när jag skulle lämna barnen på skolan och förskolan för första gången i år, så satte jag på mig mina nylonlångkalsonger under mina leggings. Senast jag satte på mig dem var i mitten av december och jisses vilken skillnad jag kände på i hur tight de satt. Så där har vi ett ypperligt bevis -igen, på att måtten är långt mycket viktigare än vikten.
 
Och nu när vi ändå talar om vikt och mått och allt sådant, så vill jag påpeka att jag snart kommer lägga upp här och i "Viktgruppen" på facebook  (en grupp jag startade 2013) en slags kampanj, eller vad vi ska kalla det, som jag hoppas att flera kommer vilja hänga med på. Så håll gärna utkik.
 
Sist men absolut inte minst, TACK i tusenfalt för alla era mail, pm på facebook, kommentarer på facebook och kommentarer här. Jag önskar ni vet hur mycket det värmer!
 
 


Kommentarer
Åsa

Vad härligt att du är på banan igen! Jag har följt din blogg ett tag, och håller verkligen tummarna för dej nu, att din kropp ska börja samarbeta och att du får må bra!

2015-01-08 @ 09:12:18
URL: http://www.energikompaniet.ax/blogg
jag

det blir kul att följa din viktnedgång då jag väger ungefär som du 92,6

2015-01-08 @ 09:40:12
URL: http://www.ganerivikt33.blogspot.se
Nina - Vardag utan socker

Vad roligt att du är tillbaka igen. Du har alltid inspirerat mig, och jag kommer fortsätta följa dig eftersom jag själv kämpar med min vikt.

Tack för att du delar med dig av dina glädjeämnen och svårigheter. <3

2015-01-08 @ 21:30:37
URL: http://vardagutansocker.blogg.se
Helena

Hej!
Jag vet att det finns en stor skepticism bland många inför att äta enligt LCHF, men jag skulle så gärna vilja tipsa dig om att kolla på denna https://www.youtube.com/watch?v=9Hy737EuL-o föreläsning. Sedan kan du själv avgöra om det verkar vettigt.

Detta sätt att äta har förändrat mitt liv. Jag har varit överviktig och sockerberoende hela mitt vuxna liv. Har under ca 10 års tid haft problem med krånglande mage och eksem. Har även haft återkommande ödem och ont i leder. För ca ett år sedan provade jag LCHF och det var det bästa som kunde hända min kropp. Min mage slutade krångla redan efter första dagen, efter några veckor var mina eksem borta och ödemen lyste med sin frånvaro. Jag mådde jättebra och fick en energi som jag aldrig upplevt tidigare. Att jag dessutom gick ner 15 kilo i vikt var helt underbart och detta utan att behöva vara hungrig och sötsugen hela tiden!

Har under åren provat otaliga dieter, räknat kalorier och svultigt mig med pulversoppor och liknande. Jag har nu i efterhand tänkt på att jag under dessa dieter alltid mådde sämre i kroppen, jag tappade mycket hår, fick märkliga utslag och var konstant trött. Jag är övertygad om att det är kosten som avgör hur vi mår i kroppen. De flesta vet att socker är dåligt för hälsan, men jag har märkt att GLUTEN är en lika stor bov. Gluten är inflammationsbildande och förstör en massa i kroppen. Läs gärna om det på nätet. Oj vad jag predikar nu känner jag :D men jag kan inte låta bli när jag läser om hur dåligt du mår. Vill så gärna att andra ska få upp ögonen för att det är de höga nivåerna av hormonet insulin (som blir i överflöd när vi äter för mycket kolhydrater) som gör oss överviktiga och sjuka. Låg (lagom) nivå insulin i blodet gör susen för vårt välbefinnande!

Stor kram från en som tänker på dig och hoppas du får må bra snart!

Ps. Man får även äta bröd och fikabröd, fast gjort på LCHF-vis, det gäller bara att byta ut vetemjölet mot annat mjöl och sockret mot t.ex Stevia strö (finns massor av recept på nätet). Så man kan fortfarande unna sig sådant ibland, skillnaden blir att man ändå mår bra i kroppen.
Måste bara tipsa om en bra blogg också http://halvalindha.se/ Hon har gått ner 70 kilo på 18 månader med LCHF. Okej nu är jag klar! :D

2015-01-09 @ 00:10:13
CG

Hej! O välkommen tillbaka, vi är många som saknat dig ♥
Livet går inte alltid som man önskat/tänkt sig men du är såå efterlängtad! Beklagar att du mått så dåligt senaste året och hoppas att du framöver mår bättre. Ta inte i för mycket bara, en sak i taget.
Sätt små delmål till en början.

Stor kram ♥

PS, jag har ny blogg min förra var "Vitresa2014"..

2015-01-11 @ 14:28:51
URL: http://minoandligaviktresa.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0