Här är jag!

När tiden bara går och bloggen står, då kan det vara lätt att man blundar lite extra för att göra det man bör -nämligen komma igång med alla uppdateringar som vanligt. Jag tänkte här göra en liten sammanställning på vad som hänt på sista tiden så att jag kan hämta upp igen och börja blogga varje dag.
Som ni märker har jag haft en liten bloggpaus. Dels är det eftersom jag mentalt faktiskt kände att jag behövde ta en paus efter allting, men dels också för att det blev så stort tryck på min facebooksida att jag varit tvungen att lägga den mesta av min kraft där. Ni är välkomna dit eller hit, vilket som passar er bäst.
 
Vi börjar med det som de flesta av er kanske undrar om: vikten. Det går kanon med vikten. Jag har gått ned ett kilo till och ligger nu oftast mellan 54-55 kilo och pendlar fram och tillbaka. Jag ska börja med upptrappning av kalorierna nu också. Under min viktminskning (mellan 130-60 kg) så räknade jag inte kalorier, som ni kanske minns att jag berättat? Jag tänkte på dem och valde gärna kalorisnålare alternativ -men mer tanke än så och lätt överslagsräknande (för att hålla mig kring ca 1300) gjorde jag inte. När jag nådde mitt första viktmål på 60 kilo (7 januari) så satte jag ett nytt mål på ca 55 kilo och började räkna kalorierna för att veta hur mycket jag egentligen åt per dag (för att göra detta så rekommenderar jag viktklubb.se). Sedan dess har jag stadigt (utom med vissa undantag då det så klart inte fungerat att räkna) räknat kalorierna. 
 
Men att leva på 1300 kalorier om dagen resten av livet är inte hållbart och dessutom är jag klar med min viktminskning. Därav är det nu dags att trappa upp kalorierna tills jag kommer till nivån för att hålla vikten, vilket är ca 1700 kalorier. Upptrappningen ska ske med 100 kalorier i veckan, från och med nästa vecka. Nu har det varit att ligga stadigt och verkligen nå kalorimålet alla dagar. Så det kommer ta ca 4-5 veckor att nå målet (om jag inte lägger på mig på vägen så man kan få sakta ned och ta ökningen med 50 kalorier i veckan istället). När jag väl kommit till 1700 så ska jag ligga stadigt på det i ca 3 månader, innan jag kan börja släppa på räknandet.
 
För att få hjälp med detta så det görs på rätt sätt och hälsosamt som själva viktminskningen, så gick jag till en dietist och det är tillsammans med henne som planen för ökningen har gjorts. Jag hade också kollat detta tidigare med den dietisten som var med på resan till portugal. Därav vet jag att detta är det riktiga sättet att göra det på för bästa resultat. Jag har dock blivit varnad om att jag i början kanske lägger på mig ett par kilon, men att jag inte ska bli rädd då det bara kommer vara vätska som kroppen sedan kommer kunna göra sig av med. Jag ska hålla er uppdaterade om vikten med foton och så klart siffror.
 
Senaste bilderna på mig
Hos mina svärföräldrar
53,9 kg
 
Vad gäller övriga livet så är det en mix av mycket och lite som händer på samma gång. Jag har varit med lite i tidning och på radio på sista tiden och nu på fredag den 31:a så kan ni höra mig i Radio 1 (101,9) där jag kommer vara med mellan 10-12 och prata om vikt och hälsa, motivation och målsättning. Har jag förstått saken rätt så kan man också ringa in för att ställa frågor och få hjälp. Det ser jag fram emot. Jag har också gjort en intervju i Radio österåker (länk till detta kommer) vilket var väldigt roligt.
Däremot har jag ännu inte hittat något arbete.
 

 
Jag har också varit och vägt mig på Itrim igen. Ni kanske minns att jag gjorde det tidigare? Jag gjorde det nu eftersom jag gått ned ytterligare lite i vikt och ville kolla att allt såg bra ut och att jag inte blivit av med musklerna utan med fettet. Resultatet av detta var bra. Alla musklerna finns kvar och ytterligare fett har jag blivit av med. Så här ser resultatet ut av den nya vägningen (juni, augusti, oktober, november och maj är alla från Itrim, medan den i mars gjordes hos Elena Malmfeldt)
 
 
 
Detta är bara en liten sammanfattning av sista tiden och det är mycket mer jag ska berätta om och skriva till er -så jag kommer att få dela upp det i flera inlägg så det inte blir så mycket att läsa i varje. Nu ska jag ut och handla till min älskade mamma som fyller år idag
 
 


Kommentarer
Eva

Vilken fantastisk resa du gjort, du är verkligen en inspiration! Tack för att du delar med dig, och fortsätter att dela med dig!

2013-05-31 @ 13:26:17
URL: http://www.evasfitnessme.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0