Min historia

Eftersom jag just nu får väldigt mycket frågor om hur jag har gjort, så tänkte jag göra en liten kortare sammanfattning som visar ungefär hur jag gått tillväga med allt från mat och träning. Jag har också massa länkar till olika viktiga och bra inlägg med mer information. Dessa länkar finns att hitta om ni går bakåt något i bloggen. Dels la jag upp några för ett par veckor sedan men sedan la jag också upp väldigt många precis runt nyår eller om det var i början av januri. Glöm inte att ni kan klicka på månad för månad om ni vill hitta saker lättare. Här kommer MIN HISTORIA
 
Det är nog så jobbigt att "banta" och det är svårt (kan vara) svårt att hålla motivationen igång. Inte allt för sällan ger man upp efter ett par kilo. Jag bestämde mig för att gå ned i vikt genom att äta ALLT men i lagom mängd. Således gick jag ned från 130 kg och idag så vägde jag 56,3 kilo. Jag är inte opererad och det tog mig bara 11 aktiva månader att nå min målvikt på 60 kg (59,9 blev det på dagen D) efter detta har jag valt att plana ut viktminskningen ned till 55 kilo och det är för att se till att kroppen stabiliserar sig på en bra nivå.
Så hur tänker man allt i lagom mängd? Jo jag körde på kalorer. Den är skonsam för kroppen eftersom det innebär att leva som vanligt men med eftertänksamhet. Det går så klart att vara olika hårt inom detta också. Jag valde att kalla kalorimetoden för att gå ned i vikt på sunt förnuft. Jag räknade nämligen inte kalorierna. Jag överslagade bara lite i huvudet ibland för att hålla en ungefärlig koll, men det var långt ifrån varje dag. Jag vägde inte maten och skrev inte upp den. Använde ingen app i telefonen eller liknande. Ville jag skriva ned nåt jag ätit eller kolla innehållet i något så gjorde jag det på viktklubb.se. Där fyllde jag också i min vikt varje måndag samt fyllde i hur mycket jag ville tappa, på hur lång tid och fick deras rekommenderade kaloriintag (1300) hur exakt jag hållit den nivån kan jag inte svara på eftersom jag ätit efter "sunt förnuft" (men vill man vara noggran så rekommenderar jag varmt viktklubb. Jag rekommenderar dem också som ett stöd i ryggen och för att lära sig hur man använder sig av kalorimetoden -för viktklubb är verkligen SÅ bra som man vill att en viktminskningssida ska vara). Det har därför varit ganska smärtfritt för mig att gå ned i vikt och godissuget höll jag också i shack -eftersom jag ätit godis en dag i veckan under hela minskningen (det godiset räknade jag inte heller utan åt det jag ville ha, fast inte allt i hela godisavdelningen då så klart). Jag har också varit försiktig med -men inte avstått helt, alkohol. Nu när jag kommit under 60 kilo så har jag dock börjat räkna mina kalorier för nu när jag planar vill jag ha ordentlig koll och det innebär att jag fyller i det jag äter på viktklubb.se varje dag.

Vad gäller träning så började jag som tyngst med att simma i ett par månader och det var runt 2-3 gånger i veckan. Jag simmade 40-45 minuter i den takt jag klarade, utan att sätta ned fötterna i botten. Sedan när jag satte igång efter jag fått bebis så började jag med powerwalks och det var ca 1-1,5 timmar i det snabbaste tempot jag kunde och gissningsvis åtminstone 4 dagar i veckan, under några veckor. Sedan plockade jag fram min crosstrainer och körde mellan 60-90 minuter på den om dagen. Då var det nästan varje dag i veckan. Detta gjorde jag mellan juli-oktober. I oktober blev det bara några pass och sedan hade jag helt träningsstopp eftersom jag hade fullt upp med revy och annat. I december gjorde jag en bukplastik och fick inte träna på 4 veckor (men kunde inte börja förrän efter 6) och så startade februari och jag kom igång ordentligt igen. Förutom ett par förkylningar så har jag stått ca 60 - 120 minuter om dagen på den (ett pass är 60-90 så allt över det är uppdelat i 2 eller 3 pass på en dag). Men allra oftast 60x1 eller 60x2 på en dag). Men så kan det bli stopp ett par dagar, som nu när vi är sjuka -igen. 

Motiovationen har jag dels fått genom att prata massa om min resa. Jag har en väldigt flitigt använt mig av min blogg, där jag delar med mig av allt. Jag har också Viktgruppen på facebook och en stöttande familj. Vidare så fotograferade jag mig väldigt mycket och ofta. Dels i intervaller om 10 kilo, i samma kläder men dels också i underkläder några kilon hit och dit, (när jag kände för det) då kunde jag klart se skillnaden hela tiden och det var peppande så det skrek om det. Jag var också ofta i klädesbutikerna och provade olika kläder och storlekar, bara för att se hur saker satt, hur kroppen förändrades och hur storlekarna byttes mot mindre (jag var alltså ute på prvrunda och inte ute efter att köpa).

Men jag måste ändå säga att en av de viktigaste delarna i mina framgångar, förutom allt stöd -det är maten. Jag tror inte jag hade klarat det om jag skulle gått på någon diet. Att utesluta mat, byta ut massa mat eller gå på tillfälliga dieter hade inte fungerat för mig (det betyder inte att jag säger att dieter är dåligt för för andra fungerar det utmärkt med vissa dieter). Nej jag ville kunna leva som jag alltid kommer leva, men i lite mindre mängd. Normal mängd. Och godis bara en dag i veckan. Jag skulle inte klarat att se på medan familjen åt en härlig fläskkotlett med ris och sås och själv sitta med en soppa eller så. Aktiva val har varit viktigt för mig under detta. Det betyder att om jag en dag valde att jag ville äta keso till min kyckling, istället för pomfritt, så var det för att JAG ville det och inte för att en diet sa att jag var tvungen. Så jag har levt normalt bara, fast i lite mindre mängd.

Jag hoppas det kan hjälpa något och säg gärna till om ni vill ha mer tips, råd eller likande. Det finns också väldigt tydligt om hur jag gjort, var, när och extremt mycket foton, kategorier och länkar här i min blogg
 
 

 


Kommentarer
Sandra

Hej Linda,
jag heter som sagt Sandra och började läsa din blogg efter jag sett inslaget om dig på Aftonbladet och måste säga att du inspirerar mig så otroligt mycket, jag väger själv 120 kg just nu och jojo-bantning har varit mitt mellannamn.
Men efter att ha läst om din resa så tror även jag att jag kommer klara detta, din blog motiverar mig att ta tag i min vikt.
Tack!

Svar: Hej!Tack snälla, vad roligt att höra att du kan använda min blogg som motivator! Jag gör gärna vad jag kan för att ge råd, stöd och pepp också. Detta klarar du!!
Linda

2013-03-23 @ 10:32:15
Mariana

Det är helt fantastiskt att läsa om din resa, du inspererar och peppar något så enormt.
Bara genom att läsa din blogg och se alla dina bilder du lägger upp får mig från trött i soffan till pigg på gymet :)
Fortsatt lycka till med din resa!!!

2013-03-23 @ 10:33:57
Malin

NU känner jag att jag måste kommentera din blogg =) Jag är sjukt imponerad av dig och blir så otroligt peppad av att läsa din blogg.. Har själv gått ner ca 35 kg med att äta enligt Viktväktarna (d.vs. äta ALLT också)..

Nu är jag väldigt nyfiken på din bukplastik som du har gjort, fick du lov att bekosta den själv???

HÄRLIGT jobbat och GRATTIS!!!! =)

Svar: Åh men grattis till din egen viktminskning!! Bra jobbat!!
Nej den betalade landstinget då jag uppfyllde alla kriterier för det =)
TACK!
Linda

2013-03-23 @ 15:40:23
E

Vad har varit allra svårast?

Att ha motivationen till tröningen eller att inte överäta?

Du är en stor inspirationskälla!!

Svar: Just nu är det nog träningen, men under viktminskningen så tyckte jag ibnte att något av det var svårt =) TACK snälla du!!
Linda

2013-03-23 @ 18:21:18
E

Vad har varit allra svårast?

Att ha motivationen till tröningen eller att inte överäta?

Du är en stor inspirationskälla!!

Svar: Tack snälla! Åh det vet jag inte riktigt hur jag ska svara på. Jag tycker inte att varkenm det ena eller andra har varit svårt så där. Nu är det mest träningen tror jag
Linda

2013-03-23 @ 18:46:19
ulle

Jag är såååååå imponerad av dig !!!!! Kan inte förstå att du kunnat stå på crosstrainern i 1-2-3 timmar per dag, mycket imponerande!!!! Vilken fantastisk resa du gjort!!!!Har du alltid haft problem med vikten eller kom det efter barnen?
Fantastiskt att se bilderna och resultatet.

Svar: Tack snälla rara! Jag har varit lite rund sedan jag var i 15-årsåldern men jag blev inte tjock förrän efter gymnasiet. De största problemen med vikten kom dock efter jag fått barn. TACK!
Linda

2013-03-23 @ 20:54:20
Veronica

Linda du är Underbar!!!

Svar: tack hjärtat!! <3
Linda

2013-03-24 @ 07:05:31
Anonym

Du är så duktig!

2013-03-24 @ 17:22:51
jossan

oj! GRYMT! vad fin du är!

2013-03-24 @ 21:51:56
T

Jag blir så imponerad av dig när jag ser vilken förändring du har gjort :) du ger verkligen mig motivation till att ta tag i min övervikt.

2013-03-26 @ 10:23:14
Anonym

Du har gjort en fantastisk resa!
BRA JOBBAT

2013-03-26 @ 10:48:57
URL: http://billerustad.blogspot.com
Tackan

Vet du tårarna bara rinner just nu. Kan inte riktigt tro att det är sant, vilket skillnad. Jag påbörjar min resa nu och känner mig så hoppfull.

Svar: Åh men tack snälla rara! Vad glad jag blir!! Lycka till på din viktresa!!
Linda

2013-03-27 @ 12:02:36
URL: http://www.farhuset.blogg.se/far
Mia

Det är helt otroligt. =) Bra kämpat!

2013-03-27 @ 19:21:38
URL: http://woodland.blogg.se
Emma

Hejsan :) jag vill absolut inte vara tjatig men jag önskar fortfarande ett litet foto på ungefär var du mäter.. Det är bara om du har tid o lust o hjälpa mig.. Hälsningar Emma

Svar: Ååh just det!! Jag glömmer. Förlåt. Kan du adda mig på facebook kanske och ställa frågan på min vägg. Då är det lättare att jag både sr och kommer ihåg att svara! Kram https://www.facebook.com/lindaskimra
Linda

2013-04-02 @ 23:41:20
Hanna

På den bilden när du visar magen - var är skinnet? =/ För det lär väl ha blivit massa över..? Hur kan den vara så platt, har du opererat?

2013-04-09 @ 15:34:13
Shireelin

Åh vad underbart att höra att folk går ner på sunt sätt också, du ger mig lite mer tro på mänskligheten! Super bra jobbat, du är vrål snygg! :D

2013-04-09 @ 16:12:13
URL: http://shireelin.wordpress.com
Tommy

Man blir så otroligt glad av att bara se på dig. Så otroligt duktig och målmedveten. Jätte fin verkligen. Du kan nog bota folk med nackproblem i fortsättningen, av att bara möta dom på stan, så fin är du! lycka till i fortsättningen!



2013-04-09 @ 17:29:31
helena

Helt otroligt bra kämpat du har vart stark !
Du gav mig så mycket inspration att ta tag i min vikt

2013-04-09 @ 18:27:37
anonym

Så duktig du är! Du är jätte fin!

2013-04-09 @ 18:28:33
Ida

Hej! Jag heter Ida och jag såg ditt inlägg i biggest losers logg. jag är en tjej på 162 cm lång och väger 82 kg. Jag har varit uppe som högst på 86.6 kg. Jag har börjat cykla 3 mil - 2 dagar i veckan, då jag studerar 1,5 mil från där jag bor.när jag kollade på dina bilder och läste vad du skrivit så har du nu blivit min nya förebild. visst, jag har inte jättemycket att gå ner, men viktminskning som viktminskning - eller hur? Mitt mål är att väga någonstans mellan 55-65 kg innan jag och min sambo (varit tillsammans i 7 månader) bestämmer oss för att skaffa barn (kommer dröja tills minst 2014 innan jag blir gravid. hur många kilo tappade du i veckan ungefär?
Fortsätt inspirera!

2013-04-09 @ 18:53:26
Gabriella

Hej.
Jag vill bara säga att du är en helt fantastisk person och vilken järn vilja du verkar ha. Imponerande! Fler människor borde ha din glöd och du inspirerar verkligen! Tack för att du delar med dig. Med vänliga hälsningar Gabriella

2013-04-09 @ 18:54:38
URL: http://bellapralin.blogg.se
marycaroline.blogg.se

Som sagt, helt otroligt :)

2013-04-09 @ 19:12:37
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Maria

Wow!! Vilken supertjej du är, både för att du klarat detta på egen hand, med tre barn dessutom, den stora viktminskningen och för att du vågar dela med dig till alla andra! En sådan inspirationskälla, grymt jobbat. Stort grattis! Blir själv inspirerad att fixa mina mål, ca 18 kilo som jag pratat om de sista 10 åren men aldrig riktigt lyckas uppbåda inspirationen för att gå i mål, nu jäklar :D Massa kramar till dig

2013-04-09 @ 19:40:23
bjørn

jeg er veldig imponert over det du har gjort, det står det veldig stor respekt av. ønsker deg riktig lykke til videre.supert.

2013-04-09 @ 19:41:04
Malin

Tusen tusen tack för att du delar med dig av din resa. Det är så skönt att äntligen hitta en viktblogg som känns peppande istället för fördömande. Jag är galet imponerad av dig!

2013-04-09 @ 20:28:10
Jennie

Helt otroligt duktig :) !! Respekt att du klarade av det utan operation, tror att detta med att alla gör operationer hur som helst kommer få väldiga konsekvenser i framtiden. Bättre att de fokuserar på att hjälpa folk med rätt mat och träning på sjukhusen istället. Gör precis som dig och har gjort det sen november och har iaf gått ner 8 kg, men kroppen har förändrats jättemycket ändå pga av mycke träning, har jättedålig ämnesomsättning också så de går sakta men har ju ändrat min livsstil och skitsamma om det går sakta :) var inte så jättestor från början heller iof. Men är överviktig. Att läsa din blogg gjorde så jag blev ännu mer peppad och motiverad. Du är grymt snygg tjejen :)

2013-04-09 @ 21:00:15
Agnes

Så starkt av dig! Man blir själv motiverad av att börja träna och gå ner i viktigt! Inget är omöjligt!

2013-04-11 @ 21:35:19
URL: http://agnessneell.blogg.se
Merethe

Fantastisk resultat. Er kjempeimponert. Men lurer på hvor mange måltider du spiste pr dag?

2013-04-14 @ 10:22:56
Malin S

Wow! Häftigt!

2013-04-16 @ 22:40:35
URL: http://www.malinstolt.com/
Pontus

Hej Linda, jag blir helt chockad av att se hur du kunnat gå ner i vikt så mycket på så kort tid. Det är verkligen strongt jobbat. Jag vill också gå ner i vikt och har haft väldigt svårt för att göra det. Men som du skriver här att du bara åt i mindre mängder. Jag ska prova det. Jag tränar dessutom på gym (crosstrainer) och ska se vad jag får för resultat. Du är en kämpe! Lycka till i framtiden! :)

2013-04-17 @ 23:05:36
sonia

Hej mitt namn är Sonia. Jag vet inte hur jag kom in på din blogg men den inspirerar mig verkligen. Du har fått mitt att vilja ta tag i min vikt då jag är 17 år och väger 118 kilo. hade du problem med konditionen början? Jag själv har så pass dålig kondition att jag får ont i bröstet efter en promenad på tjugo minuter. Hur såg/ser en vanlig vecka ut för dig? Ha de bra Mvh Sonia :)

2013-08-08 @ 03:08:34
louise

hej jag heter louise, jag är 18 år, 177 cm lång och väger 68 kg, jag är inte överviktig men jag enligt mig själv har lite för mycket fett på kroppen, lite för mycket hull på magen och på låren, som vanligt.. Men jag äter inte mycket alls, kan vara så att jag glömmer äta vissa dagar, tränar kanske 2 gånger i veckan varannan vecka, men har svårt att hitta ork och tid då jag går i skolan. Jag vill itne heller gå på dieter för jag hade inte orkat, jag vill kunna äta som vanligt men om jag ska minska på mina portioner så blir det nästan att jag inte äter alls då... Vad ska jag göra? Vad kan jag ha för tips?

2013-11-27 @ 20:51:59
Rebecka

Wow! Finner knappt ord. Oj vad du ska vara stolt över dig själv! Är riktigt imponerad!! :D Du är jättevacker! Jag började för drygt en vecka sen med min resa, har inte lika många kilon att gå ner som du hade, men jag har en lång resa att gå i att lära mig ändra mina kostvanor.. Jag hittade din blogg när jag letade motivation på nätet och kommer definitivt fortsätta läsa den!
Kram på dig!

2013-12-03 @ 23:01:21
sarah koch/mamma till liam

heej tänk om man hade smma kraft och ork i kroppen att göra en vikt resa . skulle böva gå ner 20 i allafal. ser en stark kvinna i dag . hur lyckas man mvah sarah

Svar: Tack snälla du!! Man måste bestämma sig för att göra detta på riktigt -då går det. HEJA
Linda

2014-01-20 @ 20:25:49
URL: http://www.nattstad.se/uslakocken
Linda Ä

Hej Linda!
Du är så fantastiskt duktig!!!! Jag blir galet imponerad och motiverad. Jag tränar ganska mycket 4-5 ggr/vecka men det händer inte så mycket på vågen tyvärr.
Nu när jag läste din blogg så känner jag att jag måste oxå kunna;)! Stor eloge till dig!

2014-12-14 @ 20:54:52
Anonym

Wow äntligen nån som inspirerar mig.Du är verkligen en inspiration. Tack för alla tips nu jäklar !!=)

2015-03-22 @ 08:08:50
LINDA

Jösses var du är duktig! Väldigt imponerad! Jag sitter i rullstol och har därför väldigt svårt att träna. Väntar på en ny knäled,en stor bukoperation och sen byta den andra knäleden. Dietist har sagt att jag ska äta 1000 kcal per dag då man sitter i rullstol för att behålla nuvarande vikt...så gissar på 7-800 kcal för att tappa vikt. Måste ner 15 kilo fort för dom kan inte operera igen det stora hålet i buken och bråcken som blivit för det kommer bara sprättas upp igen :( Kan heller inte laga min egen mat och hemtjänsten värmer bara färdig mat...Har du ngra tips på bra mat som mättar men inte så kaloririk. Har tyvärr utvecklat diabetes annars hade jag nog levt på pulver. Har skrivit rätt ingående på bloggen om du vill läsa- Stooor kram!

2015-10-03 @ 20:26:13
URL: http://livlangtanlinda.blogspot.se
Jessica

Wow vilken fantastisk resa du gjort! Jag blir framförallt så glad för dina barns skull då jag gissar att du idag är piggare, gladare och smidigare att göra saker/aktiviteter med dem. Verkligen imponerande!

Svar: Tack snälla! Jodå det är nog så =) Men de minns inte riktigt hur det var innan säger de. Det var så pass länge sedan nu
Linda

2016-01-06 @ 08:29:37
Frida

Häftigt att du lyckats. Har med en lång vikt resa framför mig. Har lite frågor och funderingar.
Måste man träna mycket även sen när man nått sin målvikt?

fick du mycket hud över? opererar man bort det då? kostar det mycket? Mvh Frida

Svar: Hej Frida! Att träna är alltid bra eftersom det frigör kroppens lyckohormon som gör att vi mår bra. Lagom mycket motion mår våra kroppar väldigt bra av. Ju mer stillasittande vi är desto mer behöver vi träna. Men för en mellanaktiv människa räcker det med ett par promenader i veckan för att kroppen ska få den lilla extraboosten man behöver. Att träna för lust och glädje är det bästa för hälsan. Har man varit överviktig måste man fortsätta träna när man hittat sin målvikt, men så vida du har bra rutiner kring mat och vardagsmotion krävs inte mer träning än för en "normal" människa. Dock är detta lite olika från person till person så gå efter hur din kropp mår.Alla får olika mycket överskottshud, men det stämmer att det kan bli så mycket att man måste operera. Jag kan inte svara på vad operationerna kostar för dig då det är olika för olika kliniker och individanpassat i de flesta fall. Men prislistorna du ofta hittar på hemsidorna är i alla fall ett riktmärke. FÖr mig kostade arm och lårplastiken 98.000 kronor och jag gjorde den på Art Clinic i Uppsala.

Med vänliga hälsningar
Linda

2016-05-16 @ 21:08:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0