Lyxlunch med kycklingwraps

När det gäller att laga lunch hemma så är det lätt att få motivationen att tryta ordentligt. Det är lätt att man väljer den "enkla" vägen och tar några ostmackor istället (endast ett exempel så klart). Detta är tyvärr ofta ett bra recept på att få i sig alldeles för mycket energi (kalorier) men alldeles för lite näring. Man blir ofta trött fram åt eftermiddagen och det är lätt att börja fingra i skåpen. Att äta rester är ofta ett utmärkt alternativ till lunch om man ätit bra mat dagen innan, men ibland kan det vara roligt att göra det extra gott. Och inte måste det vara svårt, jobbigt eller komplicerat att göra något extra gott heller.
 
Igår till exempel så åt vi kyckling till middag och idag bestämde jag mig för att göra några härliga kycklingwraps till lunch. 
Denna lunch kan också göras kalorisnål*
 
Eftersom jag inte ville ha det som smörgåsar utan som wraps så valde jag att ta salladsblad istället för rostbröd. Detta är ett utmärkt alternativ för mig som glutenallergicker, då det enligt mig inte finns så bra alternativ till mjuka platta bröd. Detta är dock något jag rekommenderar alla, för att det är gott helt enkelt
 
Jag blandade ihop kyckling och kvarg så att det blev en röra. Kycklingen hade jag med händerna rivit i småbitar
 
Eftersom jag ville göra detta som lite festliga wraps i en röra så blandade jag det idag med tacokrydda. Här kan man dock självklart göra efter behag. Senast jag gjorde en liknande kycklingröra (då åt jag det dock med rostat bröd till) så kryddade jag med vitlökssalt och lite curry istället -vilket gav en helt annan karaktär och smakupplevelse för röran
 
Jag fördelade sedan ut min röra, vilket blev ganska mycket idag, i mina salladsblad
 
Sedan är det bara att toppa med sina favorittillbehör. Jag älskar smaker så jag hade ordentligt mycket lök, tomat och fetaost i mina wraps
 
De är nu klara och färdiga att njutas. Eventuellt toppar man med mer tillbehör som någon sås, men jag tyckte i detta fall inte det fanns någon mening till det då det redan var kladdigt och gjort som en röra. Nästa gång tror jag dock att jag ska ha lite riven ost på
 
Och njut!
 
*för ett kalorisnålare alternativ, behåll salladen istället för bröd, byt ut kvargen eller creme fraichen (eller röran ni valt) mot lättkvarg på 0,1%  och välj Apetinas lättaste fetaost med endast 3% fett. Enjoy!
 
 


Kommentarer
Gunilla Ödin

Hej! Lät kanongott!
Jag brukar göra nåt liknande som jag kan tipsa om och det är att strimla kycklingfilé (om du inte har färdigt), stek det med strimlad lök o paprika. Krydda med tacokrydda och puttra en stund med lite vatten. När det kokat ihop en stund blandar du det med lättkesella. Lägg sedan i wraps med hackade tomater, ev tacosås, ost och vad du nu vill ha. Ett kanongott tacoalternativ!!
/Gunilla

2013-07-31 @ 15:24:22
URL: http://xn--din-rna.se
Emma

Ser riktigt gott ut. Smart med salladsblad istället för bröd! Det fungerar även att göra så med hamburgare om man vill spara in lite kalorier. :)

2013-07-31 @ 20:23:18
URL: http://attkommaitrim.blogspot.se
rebecca

Gott å nyttigt !

2013-07-31 @ 22:08:40
Anna

Hej.
Jag har löst att du åt allt fast i mindre mängd, frukost, lunch, mellis, middag. Inget godis eller läsk? Ja förutom på lördagar. PW och crosstrainer. Hur lång tid tog det för dig att tappa alla kilon? Hur fort gick det i början? Nu har jag "bara" 15 kg att tappa men känner att jag vill ha en kvick fix. Jag har fött en bebis för 2 mån sen så jag ammar. Kan därför inte banta.

2013-07-31 @ 22:45:37
jasmin

Gott det ser ut! OCH JÄKLAR SÅ DUKTIG DU ÄR!

2013-08-02 @ 19:41:02
URL: http://stereolove.blogg.se/
♡ ELSA ♡

Ser jätte gott ut! :D

2013-08-02 @ 20:12:37
URL: http://bluueeandgreen.blogg.se
Anonym

win!

2013-08-02 @ 23:42:37
Jonna Axelsson

Ser super gott ut, ska helt klart provas! Smart med salladsblad!:-)

2013-08-03 @ 14:48:49
URL: http://jawnaax.blogg.se/
Jonna Axelsson

Hallå!:-)

Var så himla sugen på att testa det där med salladsblad så jag använde det som smörgås i morse till min äggröra! Supergott!:-) Tack för inspirationen!

2013-08-04 @ 15:39:54
URL: http://jawnaax.blogg.se/
Karin

Ey!
Vilket bra tips med salladsblad istället för tortillabröd/tacoskal! Det tipset åker genast in i min smala receptsamling! TACK! :)

2013-09-07 @ 17:18:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0