England, Tomas vikt, grönan och bildbomb

Allt har nu börjat lugna ned sig efter Englandsresa och sommarförkylningar här. Jag har tänkt att skriva flera gånger, men eftersom det är semester så har vi varit iväg så mycket så man sitter inte vid datorn alls i princip. Inte bara bloggen har varit lite småkall, utan också min facebook. Det kommer komma ytterligare ett par dagar den här veckan som det kanske inte kommer så mycket från mig och det är eftersom vi ska åka ut i skärgården i några dagar och hälsa på Tomas föräldrar. Får jag ett bra tillfälle där ute så kommer jag så klart att låna deras dator men varken min mobil (som egentligen aldrig är strålande att blogga ifrån) eller surfplattan fungerar så bra där ute. Jag får helt enkelt göra så gott jag kan.
 
I England var det i alla fall både jobbigt och trevligt. Det var Intensivt och intressant. Sedan var det roligt att bila mellan Manchester och norra New Castle också. Det är väldigt fint i England måste jag säga och vädret var underbart strålande.
Det mest negativa var att det var svårt för mig med celiaki att hitta mat att äta -förutom om man handlade på supermarkets då, så det var bara det vi gjorde. Men på Plus ligger England med hästlänger vad gäller hur lätt eller svårt det är att hålla koll på hur mycket kalorier man får i sig. Det står nämligen TYDLIGT beskrivet kalorier på typ 98% av alla matvaror. Och det är tydligt angivet som per skiva, per bit, per bröd, per kaka osv och alltså inte bara per 100 gram. önskar jag vi hade det här hemma. Ja så att hålla koll var väldigt enkelt. Ja till och med på restauranger så stod ofta näringsvärdet angivet. Jag passade på att fotografera detta inne på just Burger King på flygplatsen när vi skulle åka hem. Däremot tänkte jag inte på att fotografera på den vanliga maten. Å andra sidan var våra huvuden mer inne på musik och möten än på mat.
En av producenterna ville i vilket fall gärna släppa våran ena låt på engelska Clubcharts. Man skulle då kunna lyssna på den via spotify och även ladda ned den på Itunes. Det var bara det att vid närmare undersökningar så visar det sig att detta skulle aldrig bli mer (troligtvis) än en låt som skulle spelas på clubbar där, någon månad. Större än så skulle det troligtvis inte bli och vi kände oss därför inte beredda att offra vårt toppnummer på detta -så vi avböjer det erbjudandet. Vad som i framtiden händer kan vi idag inte svara på.
 
Hemma fick vi mysvecka gånger 3000 med barnen förra veckan. Det blev Grönan tillsammans med farmor (tradition) och vi har sett familjefilm varje kväll, varit ute och njutit i solen och bara varit med varandra. I övrigt har Tomas också kört på i studion och arbetat med musiken.
 
Vad gäller vikter så står jag still på min vikt vilket känns kanon så här i ökningen. Tomas däremot har hunnit tappa 4 kilon på dessa två veckor. Det skulle nog gått snabbare om det inte var för att han gick upp strax över ett kg på Englandsresan då han inte var riktigt lika motiverad att hålla koll som jag, när vi väl var där (det var som sagt ett intensivt farande fram och tillbaka hela tiden). Men under första veckan tills vi åkte så gick han ned 3 kg och efter vi kommit hem så har han då tappat två kan vi säga.
 
Tomas Vikt: 84,1
Tappad vikt: -3,9 kg
 
Och här kommer avslutningsvis en bildbomb från sista tiden
 
På väg till New Castle
 
 tyckte det var toppen att på flygplatsen hitta en påse med minisnickers i (som jag inte köpte) eftersom jag då fick veta hur mycket kalorier mina favoriter i miniatyr innehåller (så man vet inför nästa gång man snaskar lösgodis)
 
 Ja, visst lyckades vi få punktering på vår hyrbil också...
 
Läs och häpnas. Ja och tänk på det nästa gång innan ni väljer sådan mat kanske. Ibland definitivt, men inte för ofta. För de som inte hänger med så bra på engelska så är vanstra värdena för ENDAST burgaren, medan det högra är för hela målet (detta finns i sverige också och ni hittar det på hemsidan, det var bara så bra att det satt uppe så där tycker jag)
 
Gröna Lund:
 En riktigt mysig dag på Grönan var det och barnen var som lyriska i karusellerna. Speciellt roligt var det med Leo som var helt salig just i tågkarusellen och i cirkuskarusellen. På slutet skrek han och sprang till Tuff-tufftåget hela tiden. Vi hade verkligen så mysigt. Tyckte också det var ett stort plus att de hade listor exakt på vad det fanns för mat och vart, för oss med celiaki. Klicka för att minityrerna ska bli större.
 
 
Oliver är nu redo att lära sig cykla utan stödjul och knåpar med det här hemma mest hela tiden. Supermysigt och han blir bättre och bättre på det. Första dagen ville han börja försöka själv
 
Vi hittade en lifesize version av Spindelmannen till pojkarnas glädje och de ville posera
 
Någon annan som fått posera var jag
 
Och till sist lite av hur jag äter och ni får nu dagens huvudmål:
 
Dagens frukost, en skål Lätt aprikoskräm med den glutenfria varianten av Start (Kick). Dock var smakkombinationen bara 50% och nästa gång kör jag mina vanliga rispuffar med kräm och kick med yoghurt eller fil. Hur som haver, till detta två smörgåsar med kassler, 5%-ig västanost och tomat, en C-brus och ett glas saft
 
Dagens lunch, glutenfri spagetti i Uncle bens sötsura sås. Lite a'la asiatiskt som jag åt med pinnar. Första gången på länge som jag inte hade sallad till maten men det mättade så bra ändå eftersom jag åt en rejäl portion med pasta.
 
Dagens middag, två wienerkorvar från viktväktarna (så goda) och lyxpotatissallad. Till detta en portion bostongurka och en brynd färsk champinjon. Dagens favorit helt klart
 
 
Och på Söndag så kommer Aftonbladets Söndagsbilaga som jag är med i! Så håll utkik i butiken om ni vill läsa mer om mig och hur jag gjort för att gå från 130-50 kg helt utan dieter eller operation
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Viktsextiosju

Ditt sätt att mäta maten med hand vs handflata, kör din man på det med. Jag har börjat göra det när jag inte kan räkna kalorierna i maten. Och tänkte själv på min lata överviktiga man(då menar jag lat i formen "orka hålla på att räkna kalorier"-lat. Samt att det är ju en enkel grej för en som alltid äter på stora tallrikar OCH tar om! Jag själv har tappat 5,4kg men ska tappa minst 20kg minst(!) sammanlagt. Jag ska introducera mer träning i höst.
Så frågan va: (kom bort mig) Funkar det på din man med och skulle jag kunna introducera min man i det tänkesättet?
Kram och tack för motivationen!

Svar: Jag tycker absolut att du kan introducera det för det är inte en dum metod! Däremot använder inte han det nej eftersom han räknar kalorierna nu. Jag använder det inte heller nu eftersom ja också räknar kalorierna så här när jag ökar. KAN man inte räkna, som du säger är det kanonbra! Så introducera det du det tycker jag =) Och HEJA DIG!
Linda

2013-07-22 @ 20:35:41
URL: http://www.viktsextiosju.webblogg.se
Eline

Det enda som inte är halv- eller helfabrikat är champinjonerna och tomaten... Så mycket kemikalier och tillsatser och skit.

Svar: Jag erkänner att jag aldrig brytt mig om sådant faktiskt =P
Linda

2013-07-22 @ 23:18:47
C

Saknat dig! Välkommen hem igen ;-)
Kul att höra att ni haft det bra!

Åhh vill också att man märker matvaror med kcal per skiva/bit m m - vore sååå mycket enklare!! Dock måste jag säga att kcal är såå mycket lättare än Viktväktarnas Propoints....
Så jag gillar att tänka kcal ;-)

Ha det bra!
Kramis ♥

Svar: Tack snälla du!Ja kalorier är grymt och det är faktiskt det ända som viktminksning egentligen handlar om. Jag räknade dock inte kcal medan jag jag gjorde stora tappet.
Kramar
Linda

2013-07-23 @ 19:55:24
URL: http://carusasviktblogg.wordpress.com/
Maria

Jag menar inte att vara sån men att räkna kalorier/"handflatsmetoden" och att gå på lightprodukter, är det inte just det som är att följa en DIET? Kanske lite fel att säga att du gått ner helt utan diet när det faktiskt är precis det du gjort! :)
Men bra gjort och kämpa på!

Svar: När jag gick ned i vikt så räknade jag INTE kalorier och handlatsmetod är ingetjag använt mig av. Jag har inte använt mått med nävar och annat som jag vet att folk kör. Jag syftade på attd et var som en form av talriksmodellen men att jag tänkte mer på det sättet och visade det med handen för att göra det enkelt. Light åt jag nästan aldrig förut heller =P
Linda

2013-07-23 @ 22:00:47
Anonym

Stenhård diet med andra ord!

Svar: Nej ingen diet alls. Jag har inte räknat kalorier eller kört någon metod under tiden som jag gått ned i vikt
Linda

2013-07-24 @ 21:09:49
Anna

Jag hoppas att du kommer svara på frågorna här på bloggen också. Jag köper aldrig Aftonbladet och det känna trist att behöva göra det för att då läsa svar på frågor som du bad oss om under en frågestund här på bloggen.

Svar: Absolut det kommer jag att göra =)
Linda

2013-07-25 @ 09:00:04
Helen

Vilket jobb du har gjort, grattis och du ser strålande ut ;).. Är du gluten intolerant? Såg du åt glutenfri pasta. Fick lite smarta tips på dina tallrikar, gärna mer sånt ;).. Har inte haft ork att läsa allt då jag av en slump hittade sidan på FB. Vad är det du mäter med handflatan.. Alltså tar du lika mycke mat som rymms i handen (låter lite)?

2013-07-29 @ 19:32:18
emilie

du är så vacker kvinna!

2013-08-03 @ 01:13:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0