Vår påsk

Tydligen blev det något fel på mitt senaste inlägg, så det som skulle publicerats i torsdags blev publicerat väldigt sent, vilket var underligt. Jag tänkte i alla fall att jag nu ska berätta för er om min påsk
 
På skärtorsdagen hade jag två underbart fina små påskgubbar här som gick påskkärring. De tyckte att det var väldigt roligt och om det inte varit så kallt så tror jag gärna de gått vidare till flera hus. Dock fick de ihop godis i mängder så de var väldigt glada
 
 
På långfredagen så hade vi mina familj bestående av mina föräldrar, mina stvå systrar och deras flick -och pojkvän med. Zahid och Sandra ska gifta sig så han kalls dock morbror här redan. Vi åt vitlöksspäckat kycklingbröst, potatis, smörgås med en röra på, ägghalvor med skagen, majonäs och räkor, tre sorters sill, gravad lax, ost, köttbullar och sallad. Till efterrätt var det tårta som min syster bakat, macrons (som till min lycka var glutenfria) och  glutenfria kakor för mig medan de andra också hade chokladbollar. Det var en väldigt mysig kväll och en ny påsktradition är född hos oss på långfredagen
 
vitlöksspäckad kyckling
 
 
Zalle, Sandra, mamma, pappa, Jenni, Frida, Tomas och Leo. Vi hade dukat upp i vardagsrummet så alla skulle få ordentlig plats att sitta
 
 
 
 
 
Kolla lilla linslusen som tittar fram bakom mig
 
 
 
 
 
Jennis fina påsktårta
 
Macrons var så himla gott!
 
 
 
Tårtan var fin även på insidan
 
Barnen fick påskägg av mormor och morfar
 
 
På Påskafton hade vi en lugn dag hemma. Normalt så brukar vi som tradition åka ut till Tomas släkt då och mötas allihop, men i år var det så många som inte kunde och därför fick det istället bli på söndagen, på påskdagen. Det var i alla fall en otroligt mysig dag med massa god mat, supergott fika och härligt sällskap. Det blev också sedvanlig äggjakt för barnen som under påsken i princip lever på godis och fika. Inte undra på att det finns något som kallas "holiday weight"
 
 
 
 
Förväntansfulla på väg till släktträff
 
 
 
 
 
 
Tomas syster och mormor förbereder förmiddagsfika
 
Tomas systerdotter och barnens kusin Ida hade bakat en god morotskaka
 
 
Tomas mormor fixar helgskinkan till morgonsmörgåsarna
 
 
 
 
Min kära svärfar hittade en rolig leksak... 
 
Den leksaken fick Leo syn på
 
Oliver och Marcus busade runt med Tomas systerson, kusin Victor
 
Systerson 2, kusin Emil
 
Leo passade på att prova leksaken farfar hittat
 
Medan Tomas, svärfar Bosse och Tomas kusin Eva tittade på
 
 
Emil joinade lillkusin
 
God frukostfika
 
Kaffe och en kvargsmörgås
 
Fast de nyttiga alternativen ersattes snabbt och jag gav med mig för påskmys. Dessa kolakakor var som en dröm i munnen
 
Min fina Marcus med glasögonen på sne
 
Svärfar och Tomas kusin Monica
 
Så extremt goda bullar och dessutom hade vi turen att få lite saffransbulle också
 
Jag hade aldrig provat brownies förut men de var ljuvliga
 
Godis hör påsken till och jag åt säkert ett kilo fördelat över helgen -haha
 
Släktmys!
 
Äggletningsdags i solskenet
 
5 ägg var fick pojkarna
 
Leo letade på sitt eget sätt (genom att stå still) tills Ida hämtade honom och gick runt och letade med honom
 
Ida och Monica
 
Tomas letade med Oliver
 
 
 
Vuxna och barn tillsammans i det fina vädret
 
Leta snabbare mormor tycker Victor (Tomas mamma och min underbara svärmor <3)
 
Inne igen och lite avslappning inför lunch/middagen
 
Extremt god efterrätt gjord på digestivekex och med någon form av citroncreme inne i. Söta små fågelbon
 
Precis lika goda som de såg ut
 
 
Förberedelser i köket av Tomas moster och kusin Monica (köket är under renovering, därav inga luckor)
 
 
 
 
Tomas mormor fixade sillen (det var hos henne vi var)
 
Ett glas champagne för att fira påsk
 
Tomas kusin Andreas
 
Emil
 
Förrätt
 
 
 
Omelett med svampsås
 
 
Varmrätten glömde jag fotografera men det var lammstek och fläskfilé, med god sås, sallad, potatis och gelé
 
Tomas syster i solen på altanen
 
Monica och Ida hade svårt att hålla fingrarna i styr runt efterrätten ;-)
 
På annandag påsk så lämnade vi bort barnen till Tomas syster under några timmar eftersom vi ville möblera om hemma. Vi ska bygga om på övervåningen för i nuläget är det bara ett stort rum utan väggar (där ifrån där Oliver ramlade ned i trappa) och pojkarna är så stora nu så de kan inte dela rum längre. För att kunna göra det så flyttade vi ned pojkarna och upp förrådet och musikrummet. Det blir nog inte klart förrän i höst men huvudsaken det blir gjort. Vi jobbade på hela dagen och det blev riktigt bra. Men oj så rörigt det var medan rummen skiftades. Det var tur att vi kunde lämna bort barnen i några timmar
 
Musikrummet skulle bli barnens rum
 
Hela rummet tömdes och förbereddes
 
Underbar röra i vardagsrummet när det som skulle upp och ned fick ta plats där
 
 
Det var som sagt tur att inte barnen var hemma så man kunde jobba på ifred
 
 
Och när man rensade i barnens rum så kom det fram lite skräp kan man säga, "det som göms i snö"
 
Men under samma dag lyckades vi tömma hela rummet och stoppa in barnens saker
 
De får dela rum tills väggarna är uppe där
 
Och vardagsrummet såg åter igen ut som ett vardagsrum och inte ett inferno.
 
Jag hoppas att ni alla också haft en underbar påsk och att ni inte känner er för uppsvällda nu efteråt. Och har ni slappat till under påsken så hoppas jag ni snabbt hittar in i rutin igen
 
 


Kommentarer
Eline

Hej Linda! Jag har ett par frågor som jag skulle bli väldigt glad om du kunde svara på.

1. Har ditt huvud hunnit med kroppen? Med det menar jag att man som överviktig ofta fortfarande ser sig själv som tjock fast man blivit mindre (hände mig).

2. Har du vänner som blivit avundsjuka på dig när du minskat och som försökt hindra dig från att lyckas?

Vill också säga att jag tycker att du är helt GRYM som lyckats så snabbt. Du peppar mig verkligen att fortsätta med min egen viktresa!

Svar: Hej!
1. Nja det är en svår fråga. Ibland känns det som om huvudet hängt med och ibland inte. Jag kan ha svårt att greppa att jag är "i mål" och att jag är smal. Jag förstår dock att jag inte längre är tjock

2. Jag tror ingen försökt hindra mig men det har däremot varit mycket avundsjuka runt om mig ja tyvärr. Jag vill alla väl så det hjar varit den tråkiga delen av detta

Tack snälla!!
Linda

2013-04-03 @ 15:12:19
Linnea

Det du beskriver som brownies är den svenska klassikern kärleksmums. Brownies är kladdiga och kompakta och trditionellt nötter i

Svar: Jaha! Hade ingen aning om det =) Då ska jag byta googelord =D Tack
Linda

2013-04-09 @ 18:42:18
WencheS

Hei!
Jeg fant bloggen din idag, og gleder meg til å lese den:-) Håper å finne masse tips og råd til hvordan gå ned i vekt!
Du har vært kjempeflink!
Håper å finne mange oppskrifter også. Hvordan laget du feks hvitløksspekket kylling som dere hadde på langfredag?

2013-04-09 @ 19:50:43
Juan Carlos

Hej Linda! Jätte kul att du har lyckats så bra. I början har du en bild på dig när du var då kraftigt överviktig och en bild bredvid om hur du ser ut idag, min fråga rör bara om hur lyckades du få bort överflödet av det du gick ner eftersom du inte har opererats?
Tack och lycka till i fortsättningen

Svar: Angående huden så har jag gjort en bukplastik. Med att jag inte opererats så syftar jag på att jag inte opererat magsäcken =)
Linda

2013-04-09 @ 20:30:52
Linda

Hej!

Jag ville bara säga att jag är sjuuuukt imponerad av din viktresa! Det är skönt att se vad man kan göra med lite jävlaranamma samtidigt som man ändå äter normalt!

Heja!!

2013-04-12 @ 12:35:34
URL: http://baadanka.blogg.se
Emma

superfin blogg! & superbra kämpat!
Några motiveringstips? :)

& sedan får du jättegärna (om du kan!) lägga ut receptet på kycklingen :D Såg så fruktansvärt smaskigt ut! :D

2013-04-12 @ 17:27:25
URL: http://emmanatterlund.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0