Öppen kommentar - Hur det går till

Nu är det dags för en öppen kommentar igen. Det kanske är fler som funderat och det är då bättre att ta det så här.

 

FRÅGA/KOMMENTAR: Vad duktig du är som gått ner så bra i vikt , har läst din blogg ett tag nu. Måste få fråga har du gjort en OP ? Tycker absolut inte det är något fel i det i så fall lika duktigt än då men måste fråga. Eller svälter du dej själv ? Inget illa vill bara fråga.

 

FRÅGA/KOMMENTAR 2: Ja jag kan förstå vad Erik skriver , jag har också undrar lite. Du är super som går ner så mycket men jag har också funderat på att du kanske äter för lite , och det är något du ska vara försiktig med.

 

SVAR: Hej! Det är helt okay att ni frågar, jag svarar gärna. Först och främst nej, jag har inte gjort en operation utan jag går ned i vikt helt på egen hand. Jag gör så att jag äter mindre och rör på mig ordentligt. Jag tror inte jag äter för lite för jag håller mig mätt (jag svälter mig inte!). Till frukost brukar jag oftast äta en skål yoghurt. Till lunch äter jag rester från middagen dagen innan, eller en nutrilettbar om jag inte orkar eller har tid att laga nått, eller så brukar jag äta keso med kött eller köttbullar, kyckling eller liknande. Till middag blir det helt vanligt mat. Kan bli korv och pomfritt, makaroner med sås, falukorv och potatis, kött och pomfritt, kyckling och ris. Ja ni förstår.

 

Jag använder mig alltså inte av någon metod heller utan äter allt. Jag byter inte normalt ut måltider så att jag ibland tar en nutrilettbar är för att det är enkelt (och gott) inte för att det ska hjälpa mig med vikten. Men OM jag tar en sån är det aldrig till middag. Vad jag dessutom gör är att jag alltid äter nått på kvällen, som en dubbel knäckesmörgås med ost och kalkon (men inget smör). Jag äter alltid efter träning.

 

På lördagar så äter jag lite godis. Men det är väldigt lite, bara några få bitar. Jag skulle inte just nu medan jag minskar, sätta mig och äta en hel påse ostbågar (saknar) eller en hel chokladkaka (saknar också). Men är det något tillfället för att unna sig, som till exempel på semestern när det blev både pomfritt och mjukglass, samt hos svärmos i förrgår där det blev blåbärspaj med hemgjord vaniljsås, på pappas födelsedag där det blev tårta (vilket det också kommer bli på min födelsedag) och idag ska vi minsan ha fika efter maten och då ska jag äta en romstång, så tycker jag det är okay. Så jag äter sådant också.

 

Jag dricker mycket sällan alkohol eftersom det innehåller väldigt mycket kalorier samt att det hindrar kroppen från att bryta ned fettet. Tycker dock att både öl, vin, drinkar, cider och läskdrinkar är jättegott så jag har inte uteslutit sådant helt.

 

Nej jag tar helt enkelt mindre portioner vad gäller maten, jag har slutat småäta och jag äter inte godis om det inte är lördag. Det tillsammans med att jag tränar (dock fortfarande bara hemma) mycket nu också. Jag står i princip varje dag på min crosstrainer och åtminstone en timme per gång. Jag går också mycket powerwalks (även om det var ett tag sen nu eftersom jagför tillfället är väldigt crossig) och tränar en del zumba på datorn och active på mitt wii. Jag ska också börja med Tabataträning som jag fått tipsat om.

 

Jag hoppas att det gett några svar på hur jag gör och inte gör när det gäller min viktminskning. Jag tar absolut inte illa upp över att ni frågar, för bloggen finns till för att visa, inspirera, möjliga frågor och för andra som tycker det är kul med denna typ av blogg.

 

Undrar ni nått mer så är ni så välkomna att fråga!

 



Kommentarer
Pernilla

Det är ju just det här som är så himla fantastiskt och inspirerande när man läser din blogg - du kämpar på friskt och sunt och går samtidigt ner i vikt. Det bevisar att man inte behöver svälta sig eller helt undvika gott för att gå ner i vikt. Jag tycker du är superduktig!

Svar: Tack ska du ha Pernilla, Gud vad snäll du är! Jag tycker du är en stor inspiration också. Jag ser dig som en viktförebild =D TACK!
Linda

2012-07-24 @ 17:25:46
URL: http://skinnyjeans.devote.se
Joline

Vilket bra svar! Det är så härligt att höra att du inte kör med någon "magisk" metod utan att det är sunt förnuft som gäller! Jag tycker det låter jättesunt!

Svar: Tack ska du ha! Ja jag tror stenhårt på att sunt förnuft ska räcka för att ta mig ned till en normal kropp. Men jag är beredd på att dte kommer bli svårare ju längre i viktminskningen jag kommer. Tack! =D
Linda

2012-07-24 @ 19:00:51
URL: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/
Anna

Det är samma som jag, förutom att jag räknar vad jag äter. :-)

Jag håller med de andra, det är så himla skönt att det inte är någon "quick fix", utan regelrätt arbete!

Svar: Det är bra, jag tror det är en bra metod (respekterar dock andra som gör på sina sätt!). Ja det känns skönt att det är så också! Jag känner mig duktig. Det ska du också göra =D
Linda

2012-07-24 @ 20:49:00
URL: http://kanelpinglan.wordpress.com
Emma

Tack för ditt svar. Låter toppen bra det där. Men om jag får ge ett tips så ät ett mellanmål på dagen mellan lunchen och midagen , det kan göra att du går ner mer , bara något lite tex en frukt eller lite nötter.

Kan du inte skriva lite mer om vad du äter tex en daglig lista på vad och hur mycket. Skulle vara roligt och så kan man göra som du. Och hur mycket du tränar kanske. Jag skulle tycka det var roligt att se iallafall.

Svar: Jo jag vet att jag ska äta mellanmål, jag försöker komma ihåg det men eftersom jag inte är hungrig så tänker jag inte på det. Ska dock försöka bättra mig där. Yes, jag kan skriva mer tydligt vad jag äter och hur jag tränar absolut. Jag börjar med det från och med imorgon =)
Linda

2012-07-24 @ 20:56:42
Sofia

Äter du några mellanmål, frukt och sånt också?

Svar: Ja när jag kommer ihåg. Förut åt jag alltid frukt på kvällen, men nu har jag bytt ut det rätt ofta mot knäckebröd (glutenfritt för jag är allergisk) för att få igång magen. Är dock dålig på att komma ihåg mellanmålet på eftermiddagen men det är för att jag inte är hungrig då, så det är inte för att jag låter bli. Ska se till att komm aigång igen med mellanmålet
Linda

2012-07-24 @ 21:09:47
felicia

låter toppen tjejen, du är grymt duktig!! Du kan prova att kostregistrera det du äter på tex matdagboken.se någon gång då och då för att se hur du ligger till.
Låter lite lite det du äter men helt okej.. Men kör på lunch, inte nutrilett sockerbar! =D

sv: å tack snälla för den fina kommentaren=D

Svar: Jag registrerar det iblan på viktklubb och jag brukar hamna på mellan 1200-1500 då med mellanmålet på kvällen så det känn sok. Kanske ska kolla lite oftare då. Yes, jag vet men ibland kan det vara lätt att köra de där :-P Men jag äter oftare mat än en bar i alla fall =) Tack för tipset
Linda

2012-07-24 @ 21:33:42
URL: http://tkhl.wordpress.com
ZtorZillen

Kan du beskriva en "vanlig" veckas träning; vad du tränar och hur mycket? Du är en förebild! Älskar din blogg ;)

Svar: Ja nu har jag mest tränat på crosstrainern och då tränar jag åtminstone en timme om dagen på den, men orkar jag står jag gärna längre. Men annars går jag powerwalks också och då går jag mellan 8 kg till 1 mil, så fort jag orkar med tempo. Ibland simmar jag (men det var länge sedan nu, när jag vägde närmare 120 kg) och då simmade jag 30-45 minuter utan att sätta ned fötterna. Ibland kör jag ett full core zumba som jag hittat på youtube och ibland kör jag active på nintendo Wii. Men just nu är träningen en vanlig vecka 1-2 timmar om dagen på min crosstrainer. Ibland kör jag kondition och ibland intrvaller med snabbspinn och ibland tungt och trögt. Jag brukar lägga upp i bloggen varje dag vad jag tränat för något. Tack! Gud vad roligt att höra! =D
Linda

2012-07-24 @ 22:23:50
URL: http://ztorzillen.blogg.se
Gentle Giant

Tycker du har en god inställning till mat och träning. Så skönt att känna igen mig i ditt upplägg. Kör i stort sett samma bortsett från att jag istället har cykel hemma och även sticker till gym för crosstraining och styrketräning. Tror på ditt sunda förnuft och hejjar på dig!

Svar: Tack så mycket det var snällt! Jag hejjar på dig också :-) Vad skönt med flera som kör samma sak. Jag tycker förvisso inte det är fel när folk gör operationer eller äter specialdieter, men när man går ned så här så kan det vara skönt att känna igen sig i någon annan =).
Linda

2012-07-25 @ 08:20:31
URL: http://www.gentlegiantafskfvde.blogg.se
Hanna-Mirari

Tycker det är så kul att du gör exakt samma som jag gör. Helt skumt och fantastiskt! Vi är ganska lika du och jag! =)

Svar: Ja det är ju superroligt! Vi är levande bevis på att det faktiskt fungerar! Heja oss!!
Linda

2012-08-04 @ 22:48:26
URL: http://hanna-mirari.blogspot.se/
Ulrika

Ojoj, vilken inspirationskälla du är!!
Jag gick upp rejält mitt första samboår, sedan en graviditet på det... Blev så stor att jag inte visste vart jag skulle börja. Har testat alla dieter som finns känns det som men alltid är det något jag saknar ihjäl mig efter. Suck!
Men nu har jag äntligen fått in i skallen att det handlar om att vara måttlig som gäller, och röra på fläsket.
Min stora bov är utan tvekan portionskontroll. Har liksom inget stopp i kroppen.
Precis just nu har jag valt att köra en kortare Cambridgekur i syfte att dra ihop magsäcken så att jag ska äta mindre. Det passar mig att göra så då jag kan vara utan mat i typ två v utan problem. Kanske är dumt men jag kan inte bara dra ner på portionerna utan måste ta bort mat helt för att börja på ny kula. Är väl ganska mycket mental styrka som ska sätta sig i mitt huvud:)
Att läsa din blogg har gett mig den spark i baken jag behövde. Tack för det!
Stort lycka till i framtiden,
Ulrika

2013-04-09 @ 15:37:12


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0