Öppen kommentar - Träning

God morgon allihop. Nu är det dags för mig med en öppen kommentar igen. Hoppas ni ska ha någon nytta av mitt svar.
 
FRÅGA/KOMMENTAR: Hej kan du inte skriva upp exakt hur en veckas träning ser ut . Skoj att se . Även då exakt vad du gör på träningarna . Fortsätt kämpa
 
SVAR: Hej. Självklart kan jag göra det. Nu brukar mina veckor se lite olika ut så jag kan inte direkt skriva hur en generell vecka ser. Däremot kan jag skriva upp de olika träningsformerna jag gör och varvar emellan. Ibland blir det dock mer av något och ibland något annat. Ett tag körde jag bara powerwalks till exempel och ett tag nu har det blivit bara crosstrainern. Men jag skriver upp vad jag gör och hur jag gör
 
Olika sätt jag tränar på
  • Powerwalk. Jag går ca 8-10 km i så högt tempo jag kan. Orkar jag så springer jag något också och det blir så långt jag orkar "bara förbi den lyktstolpen, bara en lyktstolpe till".
  • Zumba. Jag hittar den på Youtube och jag söker på saker som till exempel Zumba fitness. Jag har hittat en full core bodyworkout på 38 minuter som jag tycker är bra att göra. Jag följer alla övningar så gott jag kan.
  • Träningsdvd "stark rygg, platt mage". En dvd med lite olika övningar för rygg och magmuskulaturen. Här arbetar inte benen så mycket utan det är full fokus på musklerna över midjan. Det är inte så mycket för armarna heller, men även de får här en liten trimm.
  • Fria vikter, eller vad jag nu ska kalla det. Jag har en påse med lite vikter och gummiband, hopprep (som jag inte använder) osv. Jag brukar använda dem lite då och då som träningsform också. Oftast medan jag ser på tv. Jag gör så mycket jag orkar då av alla möjliga saker jag kan komma på, som att sätta gummibandet mellan knäna och dra isär, eller hålla vikterna i båda händerna bak över axlarna och lyfta dem osv.
  • Simning. Nu var det länge sedan men jag simmar också gärna som träningsform. Då har jag simmat utan att sätta ned fötterna eller stanna till, i 30-40 minuter. Senast jag simmade vägde jag dock närmare 120 (Nu 92,5) så det är möjligt att jag skulle orka mer eller ett snabbare tempo.
  • Kroppen som motstånd. Jag gör mycket situps, benlyft, rygglyft, rumplyft osv, där jag anväder kroppen som motstånd. När jag gör situps brukar jag dock ofta be Tomas att hålla emot på min mage så jag får kämpa extra hårt
  • Crosstrainer. Jag köpte en från Twins för flera år sedan, en orbitrek och den fungerar jättebra. Den har olika motstånd man kan ställa in och en liten dator som talar om saker som hur länge man kör, hur fort man "går", hur långt man "gått" och hur många kalorier man bränt (men den bryr jag mig inte om för det är ganska individuellt).
 
Det är en del av mina träningsformer. Hur jag tränat hittills är ganska svårt att säga för det kan vara tre dagars vila eller tre dagar med powerwalk på. Den senaste veckan, har jag dock stått på crosstrainern varje dag i en timme. Härom dagen stod jag dessutom ett extra pass på 25 minuter. Det blir lite efter vad som passar efter stunden. Nu när Tomas idag har gått på semester så tror jag det blir lättare att komma iväg på till exempel powerwalks, men på sista tiden har det varit enklast med hemmaträning (jag har ju tre små barn som jag inte kan lämna bara som jag vill). Däremot kan jag från och med nu se till att skriva upp mer detaljerat vad jag tränat under dagen.
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Sofia - ett bättre du

Låter som att du har hittat en bra balans och mix i din träning som passar just dit. Och variation är viktigt :). Kämpa på!

Svar: Tack ska du ha. Jag gör så gott jag kan =) Tack!
Linda

2012-07-13 @ 13:09:47
URL: http://ettbattredu.se/blogg


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0