Mat och träning

Det är mycket som händer här som är roligt och spännande och förhoppningsvis ska ni snart kunna få veta mer om detta. Helgen har varit helt fullproppad har det känts som men egentligen har vi inte gjort nåt alls heller eftersom vi alla legat i influensan här hemma. Jag har legat på soffan mest hela tiden och Tomas tar sig äntligen i kragen och går till läkaren idag.
 
Igår orkade jag med att träna ett pass. Nu när jag ska stå still i vikt -vilket jag hitintills lyckats med, så är det viktigt att balansera mat och träning. Man får inte träna mer än man bör och inte heller äta varken mer eller mindre än man bör. Ibland kan den balansen kännas svår efter en sådan viktminskning som jag gjort, eller när man hållit på och viktminskat under en längre tid. Man skapar sig vanor som kan kännas svåra att bryta. Det kan gälla allt från sitt träningsmönster till att äta som man är van. Om man gjort som jag och ätit allt men i mindre mängd så innebär detta mer eller mindre att man måste "lära sig" att öka upp maten från lite för lite, till "normalt" om man säger. Till hjälp tog jag en dietist eftersom jag kände att det kunde vara bra med lite stöd på vägen. Detta har ockå gjort att jag lärt mig massa värdefulla saker som jag också senare kan dela med andra.
 
Hur tänker ni kring mat och träning?
 
 
 


Kommentarer
Jennysen

Jag försöker hitta en balans. Inte utesluta något utan lära mig om matvarornas innehåll för att automatiskt göra vad jag anser vara rätt val varje dag.
Likaså med träning - att vilja träna och att inse att all träning är bättre än ingen träning är ett stort steg för mig! :)

2013-11-19 @ 11:10:17
URL: http://jennysen.spotlife.se
Nina

Svårt det där med balans tycker jag. Jag gick ner ca 22 kg från januari till Juli i år. Från 96 kg till dagens 73-74 ( 174 lång)
Hade satt 20 Som mål på 8 mån men klarade det innan. I dag funkar det bra men " unnar" mig mer än under den strikta tiden. Har ett hemskt sötsug ofta : ( är rädd för att gå upp i vikt igen såklart men har hitta en ganska bra balans mellan mat o träningen. Visst är det lättare att vara fokuserad medans man går ner i vikt, mot målet sporrar..Jag funderar också på att boka in mig hos en dietist, tycker att jag har bra matkoll men nya tips är alltid bra.
Fick du bra tips?

2013-11-19 @ 19:09:15
A

Först vill jag tacka för en fantastisk blogg som inspirerar mig något oerhört :-)

Är också trebarnsmamma men lite äldre än du.

Har också varit överviktig men är nu normalviktig faktiskt sen sista barnet föddes 2007, men kämpar sen många år för att nå idealvikten som för mig är 60 kg (172 cm). Väger 66 idag.

För mig handlar det om att jag inte hittar rutinerna för mat och träning fast jag lätt borde kunna klara det. Speciellt när jag ser hur duktiga andra runt omkring mig är.

Tar ofta till mat när jag är stressad och har svårt att hålla mig till helgerna.

Vill lyckas ta mig till min vikt, må bra i det och vara nöjd och få rutinerna till att stanna där resten av livet.

Kanske svårast då jag vet att jag är väldigt nära att lyckas så man nöjer sig och fuskar lite så man får börja om igen....

Men ska ta mig i kragen och läsa här ofta!

Kram A

2013-11-19 @ 20:09:27
Karin

Vilken inspirerande blogg du har! Bra jobbat med din viktminskning, kul att du vill inspirera oss andra också!

Jag är i en viktminskningsfas så jag äter bra mat men håller ett kalori underskott. Räknar inga kalorier annat än att det blir mindre portioner och "rätt" mat. Unnar mig det goda vid rätt tillfällen och skippar det helt hemma.

Jag tränar så ofta jag kan, gärna 6ggr/ veckan. Motion och styrka blandat :)

2013-11-27 @ 07:18:12
URL: http://karinsnyaliv.blogg.se/
Marc

Vill bara säga... IMPONERANDE!!! Jag tappade nästan hakan när jag såg din blogg... riktigt bra jobbat!! Wow! Är inte många som lyckas med en sån bedrift! :)

2013-11-27 @ 10:56:04
URL: http://marcusostlund.se
Mathilda

Hur många måltider om dagen äter du? :) kram Mathilda

2013-11-27 @ 12:10:33
M

Just när det kommer till mat och träning så är båda faktorerna lika viktiga, ett bra pass och med dålig intag av mat så bygger man ju inte upp musklerna på samma sätt om man äter ett ordentligt måltid. Men träning, mat och sömn är dem 3 viktiga faktorer man bör tänka på. Jag är själv lite dålig med att kunna äta normalt då jag har tävlat precis och var tvungen o hålla mig en spec. viktklass.. Men med rätta prioriteringar så lyckas man :)

2013-11-27 @ 12:41:31
Johanna

Hej! Hittade hit tack vare facebook där du har lagt upp en väldigt inspirerande bild! Till bilden som föreställer dig då och nu har du även skrivit bland annat att du inte gick på gymmet, utan bara körde crosstrainern hemma. Är det fortfarande så nu eller kör du på gym? Sen tänkte jag också bara fråga fall du har några goda råd när det kommer till "nyttigare snacks"? Har väldiga problem med socker, äter sötsaker så gott som varje dag och har perioder då jag försöker äta en dag i veckan, men det håller bara några dagar eller max 1-2 veckor..

2013-11-27 @ 15:06:52
URL: http://nostalgitrippar.blogg.se/
carmen

Jag tycker det är helt otroligt vad du har åstadkommit!! Stort grattis, en riktig förebild för andra!! :-) BRA KÄMPAT!!

2013-11-27 @ 16:30:05
URL: http://carmenmariaas.forme.se
frida

Oj vilken resa du har gjort. .och så inspirerande!.:)

2013-11-27 @ 19:37:12
URL: http://blojorochbus.blogg.se/
Johanne

Hej! Jag hittade din blogg precis och är tvungen att sprida ännu mer glädje till dig. Vilken resa du varit med om, och vilken otrolig krigare du är! Är sjukt imponerad. Du är en väldig förebild & bevis på att ALLT är möjligt, bara viljan finns!

Du är grym

2013-11-27 @ 19:55:11
Nina

Hej Linda! Har läst din blogg då o då o i facebook också. Tycker det är en underbar resa du har gjort inte lätt att göra en sånn ;) Så stort grattis till dig som har lyckats :)
Har haft en liten fundering sedan jag började läsa din blogg o letat runt frågan o inte hittat för ville inte ställa om samma fråga igen.... Min fråga är... varför styrketränade du inte något under din resa? Tänkte att då kanske du inte skulle fått så mycket löshud som det nu blev eller du kanske styrketränade o jag har missat det. Ha det underbar mvh/ Nina ;)

2013-11-27 @ 20:43:03
Kim

Du va vacker när du va stor och du är vacker nu. Jag måste bara säga att jag tycker att du är jävligt grym :)

2013-11-27 @ 20:59:34
Tilda

Hej! Jag hittade din blogg via facebook och jag måste säga att jag är extremt imponerad! Hur lång tid tog det för dej att gå ned till din nuvarande vikt?

2013-11-27 @ 21:40:13
Elin

Men vilken inspiratör du är!!! Jag brukar fastna vid personers framgång med den egna kroppen, men oftast har det varit en normalviktig person som bygger muskler, vilket inte inspirerar mig tillräckligt. Men att få se din resa, hur du gått tillväga och hur du dokumenterat din resa med bilder ger mig viljan och motivationen! Att du genom enkla medel och mycket vilja lyckats med detta är helt otroligt!! Och jag tycker det är strongt av dig att inte opereras!! Många väljer den vägen idag men kanske inte riktigt inser riskerna och effekterna av det. Nej i morgon efter jobbet ska jag gå ut och gå :) tack ska du ha!!!

2013-11-27 @ 23:21:59
Sophie

WOW! Riktigt jäkla bra jobbat!! Starkt gjort!
All lycka

2013-11-28 @ 11:21:39
Klara

Det är svårt att hitta balans. Det får ju varken bli för mycket eller för lite av vardera...

2013-11-28 @ 11:47:52
URL: http://klarajt.blogg.se/
Natalie

Bra jobbat tjejen!!

2013-11-28 @ 12:49:36
URL: http://nataliealexandra.blogg.se/
linnea

Du inspirerar verkligen! grymm du är!

2013-11-28 @ 16:27:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0