Det är dags att tala allvar för en sekund

Det är dags att tala allvar för en sekund och detta är något som i alla högsta grad rör vikten. För de av er som följer mig på facebook, så vet ni redan, men för er andra så kan jag meddela att jag fått svar från landstinget och att de nekar mig operation av benen. Jag blev så klart mycket ledsen över detta, trots att jag egentligen redan förväntat mig det, men det finns väl inget att göra än att acceptera läget antar jag. Jag har också efter mycket grunnande tänkt att jag ändå vill visa mina ben för er. Många undrar över dem och dessutom har jag den här bloggen för att visa er verkligheten och försöka hjälpa och peppa så gott jag kan. Så here goes, efter 78 kilos viktnedgång (utan magsäcksoperation) -huden på mina ben (som jag inte får hjälp att ta bort dessvärre):
 
 
Som ni säkert förstår är det bra tur och TACK OCH LOV att det finns stödstrumpbyxor, som gör att jag kan visa benen bland folk i alla fall
 
 
Men som ni kanske förstår är det inte alltid så skönt att behöva ha dem på för att det inte ska se hemskt ut eller göra ont av huden som slänger omkring. Det blir dessutom extremt varmt och jobbigt med dem på, därav denna inte så vackra utstyrsel ifrån Portugal
 
 
Jag fick klippa av nedre delen av strumbyxorna för att kunna "andas" där nere, för det blir svinigt varmt med dem på. Dessutom blir det så klart instängt och det hjälper inte med hygienen kring all den här huden. Dessutom är det bara benen som behöver strumpbyxor, för magen är ju fixad och fin, så det gör ju också att det blir lite påklätt och extra varmt.
 
Samtidigt vill jag verkligen inte klaga. Jag är SÅ SJUKT tacksam över min mage -för tänk hur den såg ut innan, jämfört med nu!
 
 idag
 
Då jag vägde 62 kg (dagen innan operationen) Så jag ska inte vara negativ.
 
Samtidigt kunde jag önskat att man skulle fått hjälp från landstinget och vad man känner kan man dessvärre inte hjälpa. Andas in och ut och ta nya tag i livet
 


Kommentarer
Dorpan

Överklaga och ansök igen. Påpeka de fysiska och psykiska hindren en aningens mer :( håller på dig och kämpar m mig!

2013-06-08 @ 23:50:32
URL: http://dorpansliv.blogspot.com
Atosa

Hej

Jag håller med Dorpan. Gå till en psykolog och skaffa ett intyg på det psykiska lidande som detta innebär för dig och överklaga sen.
Funkar inte det så leta på nätet och se om det finns någon fond som kan hjälpa dig. Jag arbetar inom vården och hela tiden upptäcker jag att det finns fonder att söka för de mest "konstiga" ändamål. så ge inte upp.

2013-06-09 @ 00:27:36
Therese

Tack för att du visar och delar med dig! Jag sitter ju själv och tänker på allt som dallrar och hänger nu när vikten minskat och har inget perspektiv till hur det kan/borde se ut utan har bara mig själv att titta på och fundera över. Så dina bilder hjälper mig i mitt mentala arbete med att acceptera hur jag nu ser ut, jag är ju inte själv i att ha lös hud även om det känns så väldigt ofta. :)

2013-06-09 @ 09:42:39
URL: http://fran100till60.blogspot.se/
Jensku

jag blir så arg. det är fruktansvärt att tänka alla människor som tar den enkla vägen och opererar sej smala ska få full service, medans någon som aldrig innan kostat samhället betalar fullt pris för sin viktuppgång och jobbar medvetet varje dag, varje timme i ett år med att korrigera sej själv. och då ska hon inte få hjälp. fy så orättvist, sök på nytt och på nytt och på nytt och ge dej inte. rådgör med en advokat också? kram

2013-06-09 @ 10:02:14
URL: http://www.jenskus.blogg.se
Jensku

om inte annat så går det i sverige eller i något annat land att få det gjort privat? gör en insamling i bloggen så alla vi som läser får möjlighet att betala in en summa för att hjälpa dej nå fram till det du förtjänar att ha!

2013-06-09 @ 10:03:36
URL: http://www.jenskus.blogg.se
Gentle Giant

Jag förstår att du blev ledsen. Jag blir ledsen för dig. Du har kämpat så otroligt bra och jag tycker att du borde få mer stöd. Du har gått ned en hel person i vikt och därmed minimerat de kostnader som de skulle haft om du snarare behållit din vikt (med de sjukdomar och problem som skulle ha upkommit med tiden)eller ansökt om GBP (som du säkerligen skulle ha fått stöd i). Jag hoppas du finner en väg framåt! Eftersom du är en så varm och underbar person förstår jag om du skulle tycka det kändes konstigt med en insamling i bloggen. Men, det är något jag definitivt skulle stödja! Vi är så många som hejjar på dig och har dig att tacka för inspiration, råd och ett stöd i att vi kan göra en förändring utan operation. Kanske kan vi hjälpa dig en bit på vägen? Du har ett långt liv framför dig och det skulle nog vara tufft stundtals om du behövde spendera det i stödstrumpor. ;) Kärlek och Kramar!

2013-06-09 @ 11:04:09
URL: http://www.gentlegiantafskfvde.blogg.se
Anna

Du är så himla modig o stark som delar med dig!!
Säger som de andra, fortsätt sök o yrka på psykiska ohälsan!
Ge inte upp, du är värd en operation efter allt ditt slit!!
O det där med en fond hade kanske varit en riktig bra idé att genomföra, vi är många som hejar på dig o som säkert kan tänka sig att skänka en slant...många bäckar små vettu :))
Kämpa på, kram!

2013-06-09 @ 16:59:20
URL: http://www.jagominatankar.blogspot.com
Anonym

Kan du inte överklaga eller söka i annat landsting?
Var köper du dina stödstrumpor, kanske du berättat tidigare men jag har nog missat det då så kanske vill du berätta igen?
Jag ska göra en liknande viktresa som du med start imorgon du får gärna peppa mig om du vill

2013-06-09 @ 19:55:24
URL: http://elmirasliv.wordpress.com
Ulle

Så tråkigt...du som kämpat så själv och inte valt en enklare väg som operation !! Du är så ung, vad krävs för att man ska få en operation??
Hoppas du hittar ett sätt att få hjälp på.

2013-06-09 @ 21:09:33
Malin Wederberg

Vad dåligt av dem att inte hjälpa till :( Otroligt jobb du har gjort och lyckats gå ner så pass mycket i vikt. Bra jobbat!

2013-06-09 @ 21:24:40
URL: http://darksess.com/
Camilla Danielsson

Oj jäklar vad duktig du varit stooort grattis, men även tråkigt att du inte får hjälp med benen =(!!! Lycka till

2013-06-09 @ 21:25:50
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Ljuvligmat.blogg.se

Gud, vad duktigt du är! Jag blir helt paff. :) Lycka till med allt, du är riktigt modig.

/ Madde

2013-06-09 @ 21:29:25
URL: http://ljuvligmat.blogg.se
Sofie - Följ med på min resa till Sydafrika där jag ska arbeta med kattdjur!

verkligen inspirerande. så fin du är! :)

2013-06-09 @ 21:30:14
URL: http://www.highvoltage.blogg.se
rebeckasstories.blogg.se

så starkt jobbat!

2013-06-09 @ 21:34:58
URL: http://rebeckasstories.blogg.se/
Hanna♥

jävlar vad duktig du är. inspiration!

2013-06-09 @ 21:35:38
URL: http://hannanereps.blogg.se/
Helene Johansson

Grymt jobbat! Du är fin oav operation eller inte!

2013-06-09 @ 21:38:08
URL: http://saucy.blogg.se/
Anna

Gud det är klart du ska få hjälp med det du har ju kämpat för att gå ner i vikt utan operation jag försöker också att gå ner men det är svårt att ändra om men vet man kan om man ger sig fan på det och nu ser jag att man verkligen kan du är verkligen duktig är imponerad

2013-06-09 @ 21:38:47
Fertilitetsresa

Wow vad du har kämpat - och vad du har åstadkommit - imponerande!!

2013-06-09 @ 21:41:35
URL: http://fertilitetsresa.blogg.se/
Emma

Wow! Shit vad modigt gjort av dig!Starkt jobbat av dig att gå ner så otroligt mycket. Imponerande!

2013-06-09 @ 21:42:37
URL: http://eko.blogg.se
Elin

Herre så bra du kämpat!! Cred till dig!

2013-06-09 @ 21:43:28
URL: http://magicadehx.blogg.se
classica.blogg.se

mycket kredd till dig, du har blivit riktigt snygg kan jag tänkta mig då jag inte föjt din viktnedgång, men det är tråkigt att landstinget har nekat operation för att fixa dina ben, men som en av mina mammas vänina också blev nekad efter hennes viktnedgång. Kämpa på och försök tjata lite granna så tror jag nog att det kan gå att få hjälp.

2013-06-09 @ 21:47:19
URL: http://classica.blogg.se/
Longevity - en blogg om hälsa

Trist att de skall vara så snåla när du kämpat så!

2013-06-09 @ 21:48:45
URL: http://madelein.se/
Anette Törnström

Hej & grattis till din vikt nedgång har själv gått ner 20 kg men får ingen hjälp till att ta bort skinn från mage eller lår så jag undrar var du har fått tag på stödstrump byxorna dina skulle verkligen behöva sådana håller de in magen med då jag har skinn som hänger där :-( Du kan väl maila svaren är du snäll. MVH Anette

2013-06-10 @ 21:25:00
Mia

Men när de är något man verkligen vill så får man ta sej råd, gör som vi andra och ta ett lån!
Tycker att du varit jätteduktig som bantat men du har ju som sagt fått magen betald av staten så då kan du väl fixa detta själv!

Svar: Det kan jag absolut, men att kolla alternativ skadar aldrig. Dessutom var det inte min idé att kolla upp detta utan min husläkares -för jag visste redan att man bara får magen. Det var hon som sa att vi skulle försöka med benen också =)
Linda

2013-06-11 @ 10:27:14
Sandra Dee

Tycker det är dåligt att du inte kan få det. För det första att pinas under varma sommardagar, sen gör det ju ont! Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns med så mycket överflödig hud (mitt "lilla" är inte mycket i jämföresle).

2013-06-12 @ 10:59:06
URL: http://sandradstorm.blogg.se
Christian

Håller med Mia lite här, du har utan tvivel varit jätteduktig men att få allting betalt tycker jag inte är riktigt rätt, det är trots allt du själv som har satt dig i sitsen från början.

2013-06-12 @ 11:01:44
Anonym

Om du slänger upp en fond eller dylikt så ska jag skänka en slant för din operation. Sånt här ska uppmuntras och du är värd denna operation med allt jobb du lagt ner!

Svar: tack vad söt du är =)
Linda

2013-06-12 @ 12:20:07
Pia

Jätte duktig du varit/är.
Vi bor i ett "välfärdssamhälle", pengar läggs på så mycket skit.Det är småpengar för vården! Det är en princip sak att dom nekar allt annat än just bukplastiken. Tycker det är en självklarhet, speciellt då du, utan att kosta vården, tagit dej dit själv, att få det fixat.
Att orka leva med dom komplexen och vara förhindrad i livet år efter år är oerhört tungt. En sak dom första åren då viktminskningen är färsk..men sen då?
Risken finns då att man börjar må sämre över det än av övervikt från början. Har man gått ner mycket i vikt så kommer folk fram och undrar en massa. I början är det ok..men inte efter en tid längre.Man vill inte ta av sej. Tänk alla blickar om man går med barnen på badhus?!
Överklaga! Gå till psykolog! Det är oftast väntetider till allt och bra ta tag i det direkt och inte bara acceptera. Du har långt, friskt liv framför dej. Det ska vara mer värt än slantarna op kostar. Lycka till!!! <3

2013-06-12 @ 12:27:27
Starkt jobbat

har sj problem att få bort "fettet" på magen.
Har du opererat o hur gick det till?
Har du några "stöd" som håller in magen? maila mig gärna har massa frågor:)

Svar: fettet hade jag inget problem att bli av med, men huden gick inte ihop. Den har jag opererat,. Läs i mitt arkiv från december 2012 så får du massa info =)
Linda

2013-06-12 @ 12:35:14
sandra

Om du inte har fått hjälp o benen ser ut så . Då är mitt råd till dig att " överklaga beslutet " om de nu gör ont som du skrev så är det rn andledning sen är du ingen gamal tant en till bra andledning sen kan du åxå säga att du inte mår så bra över de be gärna andra trycka på . Men framför allt om de hör ont .. annars är du sjukt duktig ! :)

2013-06-12 @ 12:35:36
Anonym

Du kan prova att använda clarins Body Lift Cellulite Control
Hudkräm den tar bort cellulit och gör huden lite tightare. :) lycka till ! :)

2013-06-12 @ 13:11:17
Tone

Hei ! syntes du har gjort det veldig bra, men syntes å det er dårlig att du ikke får hjelp med dine ben , når du har klart å gå ned så mye i vekt . dette er jo bra for din helse å bli tynnere så mener absolutt du burde få en opprasjon på dine ben . Lykke til ...:)

2013-06-12 @ 14:38:19
Jo.L

Kommer huden att förbli så slapp? går den inte tillbaka så småningom? Bra kämpat iaf! Imponerande.

2013-06-12 @ 15:24:07
katja

Hej! Jag tycker du är så fantastiskt som delar med dig av dina bilder! Tack :) Jag ser verkligen upp till dig! Du inspirerar och ger mig motivation!

2013-06-12 @ 15:48:02
Mariann

Jag tycker du ha varit så fantastiskt duktig, och du e SÅ vacker!MEN-jag tycker faktiskt du ska betala din operation själv-både du o många andra.Vi får ju inte skönhetsoperationer-så e det bara. T.ex åderbråck-har man inte bensår får man betala själv. Sånt e inte så mkt roligare än skrynkliga ben. Ta ett lån o fixa det själv :)

2013-06-12 @ 16:31:38
Marie

Fantastiskt jobb du gjort..... en tanke: Har du provat vibrationsträning? Min väninna som gick ned 50 kilo stramade till sin överflödshud med hjälp av det. Inte så det blev helt slätt men det blev väldig skillnad.

2013-06-12 @ 16:54:27
Pytt

Otroligt starkt av dig att visa bilderna, förstår att det inte är något man bara gör utan att fundera en stund, när vissa idioter kan vara så elaka på nätet. Att du vågar är jättebra för de som är i samma situation, men tror att de är ensamma om det. Vi behöver fler personer som dig i världen, som kämpar hårt och visar att det går att nå sina mål, även om det inte är lätt! Kämpa vidare för att få operationen; jag låter hellre mina skattepengar gå till att du kan få känna dig nöjd och glad över hela din kropp när du har kämpat så mycket för den, än till några idiotiska politikers avgångsvederlag på en massa miljoner.

2013-06-12 @ 21:06:07
Junitjej

Så tråkigt att du inte får operera benen.

2013-06-12 @ 21:52:27
URL: http://www.junitjejen.se
Monica

Fick ett tips om denna blogg så jag är ny här. Jag är mycket imponerad av det du har gjort. Tråkigt att du inte får en operation för en del landsting brukar bevilja detta om man har gått ned på egen hand. Men kanske det går att bygga lite muskler under så det blir bättre och inte så hängigt. <3

2013-06-12 @ 21:58:35
Jojje

Riktigt grymt jobbat! Vilken vilja och disciplin! Hoppas det löser sig för dig med huden på nåt vis.
Heja dig! :)

2013-06-13 @ 10:24:16
URL: http://www.fasta2dagar.blogspot.com
Roslin

Vad glad man blir att läsa din blogg, även jag bara är en 99 så tycker jag att du är så stark och delar med dig. Man kan inte låta bli att le!:)

2013-06-13 @ 20:16:33
URL: http://rmmmmylin.blogg.se/
Alexandra

Jag tycker att det är förjävligt att de inte hjälper dig :( Kan man inte försöka igen? Vad händer om du bifogar bilder?

Till sist vill jag bara säga WOW - vilken resa du har gjort!

2013-06-14 @ 06:51:29
Linda ♥

Började läsa din blogg nu och måste säga att du är sjukt duktig som gått ner så mycket i vikt! Som kämpat så otroligt mycket! Jätte glad för din skull :) Det löser sig ska du se!

2013-06-14 @ 09:55:13
URL: http://lindaemanuelsson.blogg.se
Bea

Fortsätt söka tills det går igenom, om int annat fixa en fb grupp som stöd så vi kan hjälpa dig! Du har gjort ett så bra jobb och ska inte behöva gå runt och gömma det och jag förstår dig precis. Du ser ut som 25 i ansiktet medans benen ser några år äldre ut. Lycka till!

2013-06-14 @ 13:58:40
URL: http://beatricejohansson.blogg.se
MademoisElla

Om du inte får hjälp i Sverige, åk utomlands. Jag har själv varit patient i Thailand (Bumrungrad Hospital). Ett par tre av de större sjukhusen i Bangkok tar emot medical tourism ifrån hela världen. Läkarna är ofta mycket kompetenta och är utbildade i väst. Kirurgi bör inte vara ett problem då väldigt mycket skönhetsoperationer förekommer där. Priserna är också mycket fördelaktiga. Kan dessutom kom kombineras med en semester...

2013-06-15 @ 09:06:42
MademoisElla

Bör kanske tillägga att jag i övrigt håller med en del av kommentarerna ovan. Det klassas som en skönhetsoperation i mina ögon. Det är ju inte direkt skadligt för hälsan att ha slapp hud. Det ser inte attraktivt ut och jag förstår att du vill fixa situationen, men som någon annan sa. Du satte dig i situationen själv från början.
Jag beundrar din ork och vilja och gratulerar till dina fantastiska resultat. Men ja, det är nog rättvisare att skattepengarna går till sjuka människor. Att rädda någons syn, hjärta, knä, osv bör få förtur...

2013-06-15 @ 09:20:31
madabouttea.se

OMG! Måste bara säga fy fan vad du är bra som gått ner så mycket i vikt och det är sjukt starkt av dig att visa de där bilderna här på bloggen! Jag hoppas att du kan få den där operationen, bara överklaga om och om igen!

2013-06-16 @ 16:57:52
URL: http://madabouttea.se/
23årig fru, egenföretagare och tre barns mamma

Fan va grymt jobbat! Tråkigt att du inte får någon operation, sjukt! Du förtjänar verkligen det!!

2013-06-28 @ 20:35:22
URL: http://lindaglansins.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0