Ytterligare viktminskning och tankar kring detta

Jag har funderat nu sedan i måndags, på mitt viktstopp. Jag har ju nått mitt önskade mål, men betyder det att jag är klar och inte vill eller ska gå ned mer i vikt nu? Jag börjar förvisso känna mig nöjd och det är det ända som spelar roll -men jag skulle nog ändå, efter noga övervägande, faktiskt vilja gå ned ett par kilon till. Jag känner att det vore rätt för mig att väga någonstans mellan 55-57 kilon. Helt beroende på hur jag ser ut skall tilläggas. Jag vill absolut inte se osund ut eller för smal och jag är medveten om att jag har hud som väger lite och att jag kanske är i alla fall 2 kilon lättare om man tar bort den. Men även om jag så skulle väga 53 kilon (utan extrahud) så är jag kort och liten i mig själv och det ligger fortfarande väl inom ramarna för normalviktig och inte nere och dippar på kanten till underviktig (ett viktexempel). Sedan vet jag så klart att BMI bara är ett ungefärligt mått som man inte kan lita helt på, men det är i alla fall en fingervisning.
 
Anledningen till att jag vill tappa lite till (och mitt huvud har fastnat på ca 57 kilo) är eftersom jag hellre ligger i min naturliga loop av pendlarkilon (de där ca 2 kilona som folk pendlar upp och ned -beroende på vad man ätit och vätska osv) mellan 57-59 (ca) än 60-62. Jag vill helst inte komma över 60. Men det här är ju bara som jag tänker nu -det kan ju ändras efter vägen och så stannar jag på 59,0 också. Det beror som sagt helt på hur jag ser ut i kroppen, mår och känner mig. Jag har ju också -som de flesta vet, tänkt börja träna nu. Träning ger muskler och muskler väger mycket. Hellre muskelvikt än att jag väger för att jag skulle lägga på mig av någon anledning. 
 
Men jag känner mig stressfri angående detta i alla fall och det är en skön känsla. OM jag nu väljer att gå ned mer i vikt (eller om kroppen väljer det själv under planingen/hålla nollan, innan den stabiliserar sig -för det är faktiskt också möjligt) så känner jag inte att jag har brottom med det. Jag är inte ute efter att fortsätta VIKTMINSKA och det tror jag är viktigt att tillägga. Det betyder att jag inte bryr mig ett spår om jag går ned två kilon på 4 månader. Eller om jag väger 59,0 på mådag och veckan efter väger 59,8 heller för den delen. Så mitt aktiva "bantande" är över. Går jag ned mer så kan det gärna få bero på kommande träning, som att jag tappar det själv.
 
 
Jag kommer fortfarande tänka på vad jag äter yes -för jag har inte av intresse att ändra mat och börja äta massa onyttiga saker nu, men det är ur hälsosynpunkt. Öka maten ja. Lägga till ett par mellanmål extra ja. Allt inom ramarna av vad som är en normal kalorimängdnivå för mig nu. Enligt viktklubb så skulle jag äta 1300 kalorier när jag ville gå ned i vikt. För att hålla nollan rekommenderar de mig nu under 3 månader att äta 1788 istället.
Jag har inte räknat kalorierna under viktminskningen och troligtvis kommer jag inte göra det nu heller. Så om jag ena dagen får i mig 1455 och andra får i mig 1986 -det kommer jag nog inte ha en aning om, men det är bra att veta vad rekommendationen är tycker jag.
Sedan kommer jag att fortsätta föra in min vikt på vk -för jag tycker som sagt att sidan är ett bra stöd i ryggen -som jag tyckt under hela minskningen, även om jag gjort jobbet själv på egen hand.
 
I måndags nådde jag mitt mål (60,0) och hade tappat 70 kilo. 3-5 kg kvar på mitt planingsmål, som det känns just nu.
 
 


Kommentarer
Chrissan

Det är ju nu det börjar. Att hålla vikten. :) Vill kroppen släppa lite till så låt den göra det.

2013-01-10 @ 11:09:20
URL: http://fv40.blogspot.com
Chrissan

Det är ju nu det börjar. Att hålla vikten. :) Vill kroppen släppa lite till så låt den göra det.

Svar: Ja dte känns lite så. Men det ska gå bra! Absolut jag låter den hållas =)
Linda

2013-01-10 @ 11:09:21
URL: http://fv40.blogspot.com
Jenny - 2xlblog

Jättespännande att följa din "upptrappning" och avstanning i viktnedgång. Du verkar så otroligt klok som tar reda på beprövade sätt att klara det. Jag tror att det kommer att gå alldeles toppen för dig just därför - känns som att du har fullt förtroende för din egen förmåga, vilket förstås alla 70 kg på egen hand är bevis för! OM du skulle vilja ta del av hur jag avstannade min minskning så hojta till, så ska jag maila dig lite som jag har nedskrivet... Kram
PS. har kollat igenom alla inlägg jag inte hunnit med på senaste dagarna - du är så vacker och strålar verkligen på alla bilder! En sann inspiration för alla som tror att det är hopplöst Ds

Svar: Tack snälla du! Och tack så väldigt mycket för de fina kommentarerna om mina bilder!! Det värmer verkligen mig som mått så dåligt över mitt utseende i flera år!Tack snälla du, jag tar gärna emot tips, allt är bra att läsa så maila gärna =) Länken finns i min beskrivning högst upp till vänster i bloggen =) Kram!
Linda

2013-01-10 @ 19:04:54
URL: http://2xlblog.com
Minendie

I den allmänna röran här hemma har jag inte hunnit in och gratulera dig till målgången, fy skäms på mig. Du är fantastisk och den resa du har gjort inspirerar mig varje dag. Jag läste att du kommer fortsätta blogga, härligt :) Kram

Svar: Ingen fara alls! Det är sådant som händer. Jag hinner inte heller alltid gå in på bloggar, så det är helt okay. Men TACK snälla rara du!! <3<3 och tack för att du trott på mig! Absolut, har mycket kvar att dela med er om ni vill följa med! Kram
Linda

2013-01-10 @ 19:16:29
URL: http://minendie.wordpress.com
Afarin Ashti

hej det jag som jobbar på Anjas cafe jag tycker du är super ducktig som gick ner såååå mycket du är verkligen en inspirastion jag vill också kunna gå ner i vikt men tycker det svårt och gå till gymmet känner att jag skulle bli lyckligare om jag vägde mirde några tips och råd kram afarin

Svar: Hej! Vad roligt att du tittade förbi bloggen. Jag blir så glad över dina ord!Jag förstår dig absolut! Jag ska göra allt jag kan för att hjälpa dig med pepp så du kan komma igång som du vill! Angående din fråga så svarar jag öppet på den i bloggen =)
Kramar
Linda

2013-01-10 @ 20:00:40
Afarin

Varse tack så mycket det betyder mycket jag känner att jag inte är lycklig i min kropp just nu och det gör inget att det syns på din blogg kram Afarin

Svar: Säg gärna till om jag kan göra något för att hjälpa dig! Jag ger dig gärna råd eller pepp! =) Kram
Linda

2013-01-11 @ 11:20:39
Sandra

Hej!
Helt random hamnade jag på din blogg och ville bara säga att du gjort ett fantastiskt jobb! Även jag har kikat igenom dina inlägg och bilder och du är ju verkligen hur snygg som helst! Du ser vacker ut på alla bilder men på de senaste bilderna skiner du verkligen! Måste också säga att du även motiverar såna som mig som aldrig varit direkt överviktig men ändå borde ta tag i sina mat- och träningsvanor! För man behöver ju faktiskt inte vara överviktig för att äta eller leva ohälsosamt! Keep up the good work och tack för inspirationen! :)

Svar: Tack snälla snälla du för alla dina fina ord!! Det värmer väldigt mycket. Tack för att du känner att du kan hämta inspiration från mig och tack för att du berättar för mig att du kan det också! Kram!
Linda

2013-01-11 @ 12:46:44
Afarin Ashti

det ska jag göra tack så mycket jag blir isprirerad av dig och i morgon sk jag fersöka gå på ett zomba pass :D men vt ej om jag kommer i väg :D

Svar: Tack snälla rara du! Vad glad jag blir =)Kom du iväg på Zumban? Gick det bra? =D
Linda

2013-01-12 @ 14:11:37
afarin

japp det gick bra

Svar: Härligt underbart! =D Vad kostar det?
Linda

2013-01-18 @ 14:00:07
Viktoria

Hej Linda,å grattis till en jätteprestation!!Har precis hittat din blogg och har nu en fråga..Jag har just anmält mig till Viktklubb och jag undrar hur du kunde få så lågt som 1300 kcal i dagsintag uträknat? Jag väger 102 kg och är 170 lång.Enligt VK skall mitt dagsintag ligga över 1900 kcal?? Låter jättemycket tycker jag..om man jämför med dig..Har även inköpt en Crosstrainer idag :) Nu ska här köras!! Grattis igen;)

Svar: Hej! Tack snälla!Vad gäller viktklubb och hur kalorierna fördelas så är det helt individuellt. Det beror dels på hur du angivit att du tränar och rör dig till vardags (om du har ett stillasittande arbete osv) samt hur mycket du vill gå ned, på hur lång tid samt hur lång du är. Så känns det som om det är galet många kalorier så kolla åter igen igenom hur du gjort inställningarna och se vad de säger =) Lycka till!!
Linda

2013-03-12 @ 11:37:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0