Förklarar ang vätska i buken (uppdaterad information)

Idag är jag ensam hemma med min stora kille Marcus (7 år). Tomas är och jobbar och jag kan inte ha de små hemma eftersom jag inte får bära och så. Igår svullnade magen upp ordentligt igen och jag såg så där hemskt gravid ut. Men jag kände att det inte var så mycket mer att göra än att bara vila. Jag måste förklara för det är ett par som beklagat att det blivit komplikationer för mig -vilket är väldigt omtänksamt -men just vätska i buken är ingen komplikation som sådan.
Själva bukplastiken har gått bra. Magen är fin och ärren är fina. Jag har en lite hudinfektion i naveln men det är under kontroll och jag äter pennicillin mot den (Efter kontroll hos läkaren framkom idag att det inte var någon infektion). I övrigt är det som sagt bra som sådant. Alla som gör operationen får sårvätska i buken -om man inte har dränage (vilket de i alla fall på strandkliniken tar bort eftersom det dels är en infektionsriks men också ger fulare ärr). Sårvätskan i sig är normal och inte alls farlig. Faktum är att den egentligen är bra. Den skyddar magen och innehåller också massa näring, som det är bra för kroppen om den kan ta upp. Det som kan hända är att vissa får mer vätska och om det blir ett problem -alltså att det till exempel gör ont -så måste buken tömmas en aning. Vid tömningen så tas inte all vätska bort utan bara den som utgör problemet.
När jag var inne och tömde sista gången så sa hon till mig att anledningen till att just jag fått så mycket vätska är eftersom de lossade så stor del hud på mig. Det var dels väldigt mycket hud att ta bort men de behövde också lyfta all huden från buken. Området som påverkats var alltså så stort.
Får man en infektion är det givetvis inte bra och då måste man uppsöka läkare, men i annat fall är det ingen fara med vätskan om man inte får för ont. För mig gör det ont ja- men eftersom vätskan bara kommer tillbaka igen och speciellt om jag rör på mig, så känns det meningslöst att tömma.
 
I övrigt så känns mitt liv lite som om det står på paus just nu. Men det är eftersom jag varken kan träna, städa, greja med saker, gå och handla (för jag kan inte bära hem saker) osv. Jag kan heller inte sitta vid datorn så länge eftersom jag inte får sitta på det sättet som läkaren sa. Imorgon återbesök på strandkliniken och då får vi se vad hon säger och hur hon tycker det ser ut. Jag håller tummarna för att det går åt rätt håll med naveln. När jag var inne och skulle tömma så sa hon att det var för rött och att det troligtvis var en infektion och därför gav hon mig medicin. Det ser bättre ut nu tycker jag men är samtidigt fortfarande rött.
 
Dagens jag
 
 
 


Kommentarer
smulan

Det är ju ingen allvarlig komplikation, men alla får inte vätska i buken. Min syster fick inte det, och inte nån infektion heller. Ändå gjorde hon en stor operation också, med flytt av naveln så att säga:)
Hon hade gått ner 55 kg innan hon gjorde operationen och dom tog bort över 1 kg hud.
Hoppas iallafall att allt snart är bra igen och att du kan börja röra på dig och göra det du vill:)
Kram

Svar: Det var ingen infektion i naveln så det var bra =) Men alla får vätska, för kroppen skyddar siog så. Det är bara det att alla inte får så mycket att det märks (det är vad de sa till mig i alla fall). Men det spelar ingen roll, huvudsaken är att det inte är något som är farligt =)Tack fina du!!
Kramar
Linda

2013-01-03 @ 16:09:35
URL: http://https://smulgubben.wordpress.com
Heidi

Hej. Kom in på din blogg för första gången, men jag måste säga att du gjort ett otroligt arbete. Vilken förändring och tålamod att hålla på.
Jag är en tjej som alltid varit undervikt och har försökt att jag skulle äta oftare om dagarna, men min vikt stiger inte! Så de är nog bra om du stannar vid hälsosam IBM. :)

Ha det så bra!

2013-02-13 @ 09:11:45
URL: http://samboochstuderande.blogg.se
Heidi

Hej. Kom in på din blogg för första gången, men jag måste säga att du gjort ett otroligt arbete. Vilken förändring och tålamod att hålla på.
Jag är en tjej som alltid varit undervikt och har försökt att jag skulle äta oftare om dagarna, men min vikt stiger inte! Så de är nog bra om du stannar vid hälsosam BMI. :)

Ha det så bra!

2013-02-13 @ 09:12:29
URL: http://samboochstuderande.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0