Danderyds sjukhus

Då är jag precis hemkommen från Danderyds sjukhus där jag gjort ultraljud för att se om jag hade någon sten i gallan. Minns ni att jag haft ont? För er som är nya så kan jag berätta att jag nyligen fått massa hemska anfall av ont i magen varav jag ena gången fick åka in till akuten. Det läkaren sa då var att allt pekade mot gallsten. Jag fick starka mediciner mot smärtan och en tid för ultraljud. Man kan dock ha ont i gallan utan att det finns stenar också, men då är det inte så lätt att göra nåt åt saken. Men ett gäng stenar hittade han och jag kommer att bli kontaktad av en kirurg som ska berätta om olika alternativ för detta. Samtidigt blänkade han om operation för detta, så jag antar att det är det som de kommer att vilja göra, eller rekommendera att jag gör.
 
Angående gallsten så är det tydligen väldigt vanligt att man får det efter en stor viktnedgång och ännu vanligare tydligen då om det gått snabbt (dessutom kan det ligga i generna och min mamma har fått operera bort sin galla och min lillasyster har ont, samt att pappa fått operera bort sin). Så får ni väldigt ont efter att ni gått ned i vikt så ska ni inte bli oroliga att ni håller på att dö (för det känns lite så om jag ska vara ärlig), utan be att de undersöker er för gallsten.
 
gallblåsa med gallstenar
Gallstenar kan växa till någon centimeters storlek och ge besvär
om de hindrar flödet av galla som sätts igång när man har ätit.
(källa för bild och text)
 


Kommentarer
Tweety

Då blir det en till operation, hoppas du slipper ha ont sen. Lycka till på arbetsförmedlingen. Ha en bra dag. kram

Svar: Ja det blir kanske det ändå. Får se vad de säger. Hoppas det inte blir fula ärrbara. Tack snälla! Kram
Linda

2013-02-18 @ 11:21:41
URL: http://tweety26.wordpress.com
smulan

Skönt att du fått kollat gallan! Dom tar bort gallan med titthålskirurgi och inte ens på mig, som får fula ärr, syns dom så mycket, så på dig som inte har problem med bindväven, kommer dom knappt att synas. Tycker definitivt du borde göra operationen. Vilken skillnad i hur man mår efteråt!
Hoppas det går bra för dig att hitta nytt jobb också!
Kram

Svar: Tack! Då hoppas jag att jag slipper hemska ärr sedan för det vore ju synd. Men samtidigt hellre det än anfall emellanåt,,,, Tack snälla! det är inte enkelt med jobbsökandet men man får göra det bästa man kan bara. Kram
Linda

2013-02-18 @ 13:25:25
URL: http://smulgubben.wordpress.com/
Jessica Högberg

Aj, ska göra riktigt ont har jag hört... dock ganska "enkel" op tror jag... håller tumme=)

Svar: Ja uschg det är fruktansvärt när anfallen kommer! Tack snälla =)
Linda

2013-02-18 @ 13:40:28
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Christina

Hoppas du blir bättre och att det går över fort :)

Svar: tack snälla!
Linda

2013-02-18 @ 18:36:24
URL: http://jinxedchrissie.blogspot.no
Linda

Hej! Jag kommenterade något inlägg för någon vecka sedan om att du inspirerar så grymt mycket, vilket du gör! Men, jag skulle behöva tips av dig. Du behöver absolut inte svara om du inte känner för det, men jag vill ändå be om lite hjälp.
Jag har vart stor i hela mitt liv verkligen, men i höstas bestämde jag mig för att det va nog. Jag har gått ner ca 10kg sen dess, och gick även med i viktklubb den 1e januari som jag tycker funkar svinbra!

Saken är den att jag har ingen motivation ALLS att träna. Jag har en crosstrainer här hemma, så jag skulle lätt kunna gå ut och köra. Men jag kommer med ursäkter hela tiden. "Idag är jag för trött" "tar det sen" osv..
Jag vet inte vad jag ska göra för att hitta motivationen till att träna! Jag går ju ner i vikt, men otroligt långsamt. Det är inte 1kg i veckan, utan kanske 0.2kg eller liknande.

Jag vill träna som f*n, men jag har liksom inte "fått tummen ur röven" än, om man säger så. (gillar de uttrycket, sorry xD)

Jag hoppas verkligen du skulle kunna komma med tips och hjälp.

Kram!! / Linda

Svar: Hej! Jodå jag hjälper gärna till och svarar gärna också. Jag hamnar dock efter med svarandet på kommentarerna ibland eftersom det blivit så mkt på sista tiden att jag inte hunnit med. Jag förstår i alla fall ditt problem för det är vanligt. Kanske ska du börja med kosten och sedan komma in med träningen. Hur och vad äter du i dagsläget?
Linda

2013-02-18 @ 19:41:03
URL: http://theroadtohappiness.blogg.se/
Angelica

Tog bort min gala i sommars pga stenar. Fick 1 ärr i naveln som inte syns. 3 på sidan som är små och ett lite nedanför brösten, det är inte jätte stort men syns mer. Tror det ärret hamnar precis under bikinin men har inte provat ännu :-)

Svar: okay jag förstår, tack =)
Linda

2013-02-18 @ 20:02:32
Linda Svar;

Hej igen! Jag förstår att du inte hinner svara direkt, är bara glad att du svarar överhuvudtaget! :)
Jag äter 1300 kalorier om dagen med hjälp av viktklubb. Tycker det funkar superbra. Kosten funkar helt okej, har inga större problem med den. Utan det är mer att komma igång och verkligen känna att jag behöver träna. Går ut och går ibland, och någon enstaka gång kör jag crosstrainer. Men vill liksom hitta motivation till att träna, vet bara inte hur jag ska tänka eller så :/

Svar: Men det är bra då! Grymt att du kör med vk, jag tror du får bra hjälp därifrån. Var noga med kosten nu i böjan så komme d4et ge sig! Träningen kan vara svår att komma igång med, jag vet. Men tänk att efteråt är det fantastiskt och du kommer vara mer nöjd med dig själv eftersom du gjorde det!
Linda

2013-02-26 @ 16:53:55
URL: http://theroadtohappiness.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0