Ödemet tillbaka -se skillnaden!

Redan när jag gick och la mig så var jag extra svullen i kroppen igår och jag förstod att det inte skulle bli något bättre tills idag. Jag tror ingen skulle tänka på skillnaden om de inte kunde se den framför sig, så den här gången fotade jag mig innan och har även gjort det idag. Det är lite för min egen skull också, så att jag ska kunna se att det är som det känns i kroppen. Jag kan säga att det inte känns jättemycket i benen -än, men i magen känns det att det finns extra vätska och det spänner och gör ont. Dessutom var det 2 hela kilo plus på vågen från igår till idag och nu har jag kollat min vikt flera dagar på raken, för att just kunna se om det är vätska eller nåt annat. Allas vikt går ju något upp och ned från dag till dag och min diffar ett par tre hundra gram upp och ned från dag till dag, som det normalt ska vara. Men som sagt, idag -utan vätskedrivande, så vägde jag plötsligt 2 kilo mer (pust) och detta syns ganska tydligt redan nu på kroppen då man jämför.
 
 
Detta är en bild på benen, mellan igår och idag. Vi får väl se om det blir något värre eller om det håller sig så här. Men då vet ni i alla fall vad jag menar när jag säger att det är något knas just nu.
 
 
 


Kommentarer
Eline

Jag är ganska säker på att det är din kropp som protesterar mot alla snabba kolhydrater och halvfabrikat... prover kan visa att allt är bra men det betyder inte att kroppen mår bra.

Svar: Fast det känns som om det inte kan stämma för jag äter generellt sett inte mycket kolhyderater och definitivt inte mycket av de snabba. Halvfabrikat, ja visst, för jag stoppar inte min egen korv, men annars äter jag mest rena produkter som kyckling, eller en köttbit. Just halvfabrikat som korv, köttbullar och sådant äter jag också väldigt lite av
Linda

2013-08-28 @ 11:07:15
Helena

Jag har en vän som hade samma problem.
Helt plötsligt svullnade hon bara upp med 8 kg vätska i kroppen, och först blev hon inte trodd utav läkarna.

Där visade det sig dock att det var något med levern, (borde iof varit njurarna, men jag har dåligt minne) och att det påverkats för att hon ätit För mycket protein :/

Kommer dock inte ihåg exakt vad det var nu!

Svar: Men saken är den att de har tagit prover på lever och njurar och massa andra saker och allting har visat så fina svar så det finns inget alls som tyder på att nåt är fel...
Linda

2013-08-28 @ 11:16:17
URL: http://wakeupgetup.blogg.se
Helena

Hmm.. Får jag tag på henne så ska jag fråga vad det var.
För samtidigt är det inte bra för ditt hjärta att samla på sig så mycket vätska, och speciellt inte på så kort tid.

Sen är det viktigt att när det nu hände att du faktiskt skaffar dig störstrumpor och ser till att det trycks upp ifrån benen!

2013-08-28 @ 11:33:37
URL: http://wakeupgetup.blogg.se
Emelie

Du vet väl att det är stor skillnad att ta prover på tex levern hos en läkare och en näringsterapuet. Det är mkt läkare inte kollar men som en näringsterapuet som gör EIS skanning kan se. Läkarna säger att allt ser bra ut medan en näringsterapuet ser helheten och vad som är fel

2013-08-28 @ 11:43:58
Maria

Vore det pga kolhydrater och halvfabrikat så skulle jag vara proppfull med vätska, äter mycke kolhydrater, halvfabrikat, går ner i vikt, är mätt och glad, inga blodsockerdippar alls om dagarna....
Hoppas de kan hitta vad som felar Linda!! Tycker du äter bra mat så kosten kan det iaf inte bero på :) Kramar

2013-08-28 @ 14:45:46
Marie

Skulle det inte kunna vara så att din kropp reagerar så här pga din stora viktminskning? Det finns flera orsaker till ödem. Det kan bero på undernäring av tex kalium och brist på proteiner. Jag ser dig som en väldigt avmagrad person och jag tror att det finns dom som tycker att du ser lite väl mager ut. Nu kanske jag får en massa motsägande kommentarer av dom som tycker att du bara är så fin, och jag menar inget illa med detta. Det skulle ju kunna vara så att din kropp protesterar mot den vikten du har, att kroppen kanske skulle vilja väga några kg till. Om du fortsätter att få ödem så tycker jag att du för säkerhets skull hör efter med läkaren om det inte finns ytterligare prover dom kan ta för att utesluta nåt annat. Lycka till!

2013-08-28 @ 16:45:08
Caroline Jansson

hej Lindis!
Hoppas du mår bättre snart gumman!
Jag blir ju nästan rädd och förvånad att man kan se sån skillnad på dina bilder. Det syns verkligen att nåt har hänt på den bilden där du är svullen.
Vet ju själv hur det känns att vara svullen ibland fast då är jag mest svullen om magen och det är ju inge kul heller.
Hoppas dom kan hitta varför du blir så svullen och samlar vätska bara så där.
Tänker på dig vännen!!
kramar

2013-08-28 @ 18:54:41
URL: http://angelsnuttan.bloggplatsen.se/
Karin

Har de kollat ditt Albuminvärde?? När kroppen har fått i sig lite kalorier/energi som tex vid en kraftig viktminskning, kan albuminvärdet pga att leverns förmåga att bilda nya proteiner är nedsatt, vilket leder till för lågt kolloidosmotiskt tryck. På grund av detta ökar mängden vätska i vävnaderna (ödem) som kan ge svullen mage och generella ödem i benen. Jag är akut-/intensivsjuksköterska och har sett det här hos flera patienter. Hoppas du får hjälp så att det går över. Karin.

2013-08-29 @ 02:28:34
Malin

Men fy vad jobbigt att inte veta vad det är :( håller tummarna att det blir bättre snart, att samla på sig vätska är absolut inte roligt :(

2013-08-29 @ 15:36:02
URL: http://Almostthere.blogg.se
kacklar.nu

här borde jag skriva, pga viktminskning på ca 45kg och näringsupptagsproblematik och som gjorde att min kropp svullnade några kg in på dagen så mina byxor som nyss sätt släppt nästan sprängdes, ok drick proteindryck sade doktorn, fyra om dagen och det fungerade, fick även mitti närminne tillbaka och motorik och min påfunna dyslexi försvann med dessa aminosyror. Fungerade i två år. Nu är jag michilingubbe igen och läst att man kan få ödem av för mkt intag av protein. Jag ligger på ca 170g per dag. Som sagt fungerade bra i två år. Det
gör ju ont som fan och inget händer då jag ökar på dosen igen. Eftersom jag provade att dra ner till 100g per dag ett tag och det fungerade väl en månad kanske. Torkat kött, nä, händer inget. Dra ner dosen igen??? För mkt protein binder vätska, för lite, binder vätska, vad gör jag då,då upptaget från naturligt protein fr ägg, fisk, kött,fågel, inte fungerar alls...jag blir helt knäckt.

2013-09-09 @ 00:29:25
URL: http://www.kacklar.nu
Mimmi

Hej! Jag hade exakt samma problem som du med vätskeansamlingen i kroppen. För mig kom det långsamt i takt med mitt stora kaloriunderskott med hård träning. Jag har alltid vägt max 53 kg till mina 162 cm,vilket jag började tycka var mycket. När jag efter 12 veckor landade på 40 kg var jag stolt och nöjd. Då kom vätskeansamlingen. Idag väger jag 46 kg och är nöjd med det, vad folk än tycker. Jag mår bra, äter 4 gånger per dag. Mest protein, då jag älskar det. Jag äter snabba kolhydrater, som socker, chips mm ca en gång var tionde dag. Lyssna till Karin. Hon har rätt. Detta beror på den stora kaloriminskningen och ingenting annat. Hör gärna av dig och berätta hur det går idag.

Svar: Läkarna har bekräftat att det kommer pga alla extrahud samt en annan åkomma. Det har inte ett dugg med kaloriunderskott att göra i mitt fall. Dessutom, när dessa bilder tog så hade jag inget underskott. 46 kilo låter lite gränsfall till för lite, jag hoppas du tar hand om dig
Linda

2015-12-15 @ 01:30:47
Mimmi

Tack! Jag mår prima och ser prima ut i mina 46,8 kg. Sen har ju jag än idag en bra hög ämnesomsättning. När jag vägde som minst, dvs 40 kg så hade jag cancer samtidigt som jag hårdtränade ca 14 timmar i veckan. Cancern gjorde dessutom att jag för det mesta tyvärr inte fick behålla näringen som jag fick i mig. Men du, din stackare vägde ju 130 kg... Du måste ha mått jätte dåligt. Jag hoppas att du aldrig faller tillbaka till 130 kg, om du inte vill det. Jag har under mina 11 år i mitt arbete som PT sett många med övervikt vinna slagen men förlora kriget. Ta väl hand om dig.

Svar: Huvudsaken är så klart att du mår bra. Både på utsidan och insidan. Det är insidan som oftast tar den största smällen. Alltså psyket. Jag vill inte tillbaka till 130 nej, men jag tror jag är för medveten för att hamna där igen. Om jag inte mot förmodan skulle vilja det en dag (vilket jag, haha, inte kan se). Men eg är det inget synd om mig. Jag tillät det att hända så felet är liksom mitt
Linda

2016-01-01 @ 13:06:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0