Mat och recept

När det gäller mat så är det endast fantasin som sätter gränser. Det är egentligen varken svårt att göra ett lågkalorialternativ som är gott och mättande -eller ett "vanligt" alternativ som är gott men inte onyttigt. Att våga kombinera smaker är också spännande och även där är det bara fantasin som sätter gränser. Alla har vi våra egna smakkombinationer och vissa tycker det är jätteunderligt med jordgubbssylt till blodpudding medan somliga kör ketchup på sina pannkakor. Det viktigaste är att man äter med hjärtat, försöker tänka på vad man stoppar i sig, så att det blir så allsidigt som möjligt och heller inte för onyttigt (inte att förväxla med kaloririkt eller kalorifattigt).
 
Igår åt jag följande tre huvudmål
 
Till frukost var det två rostade smörgåsar, en med kanelkryddad kvarg och en med smakrik västan. Jag hade också bredvid ett smörgåsrån med hallonsylt på. Till detta en skål vaniljyoghurt, en fruktkopp med coctailbär och en C-brus (jag vet att brödet är vitt, men jag har celiaki/gluteintollerans och detta är ett av de godare alternativen. Tyvärr finns det inte massa alternativ för mi och man får ta lite vad som bjuds)
 
Till lunch åt jag två stycken wienerkorvar (de har blivit lite favorit för mig skall erkännas). Till detta hade jag underbart rotmos (yes, det är så himla gott. Våga testa) och så gjorde jag en krämig tacosallad på gurka, tomat, rödlök, paprik och sallad. Detta blandade jag med lättkvarg (det är mer protein i lättkvargen än vanlig) och tacokrydda. Självklart och obligatoriskt till korven, min tillfälliga kärlek -ketchup.
 
Till middag körde jag på med en likadan tacosallad igen, eftersom det varit så ljuvligt gott till lunchen. Till detta hade jag en blomkåls och pastasåsröra. Väldigt mättande kan jag säga
 
Lite andra saker jag ätit (under hela min viktminskning samt när jag nu håller vikten) ser ni nedan. Ni har redan sett de flesta av bilderna, men jag lägger upp dem igen efter önskemål. (klicka på bilderna för att få dem större).
 
 Stekt fläskkotlett utan ben (strimlad). Till detta tunt skivad, råstekt potatis och hemgjord tzatsiki på kvarg (urkramad riven gurka, salt och peppar, vitlök och en skvätt citron).
 
Nudlar (shirataki, då de är glutenfria), stekta tillsammans med wokgrönsaker och toppade med sötsur sås. Till detta en tacosallad på gurka, lök, sallad, tomat och paprika. Blandad med kvarg och tacokrydda.
 
 
 Blodpudding (fast det blev 4 skivor) med sallad, hemgjord tzatsiki (recept som ovan) och en skvätt jordgubbssylt till.
 
 Smakrikt kvällsgott blev det med en blandning av hallon, blåbär och rabarber. Värmde rabarberna i micron och pudrade med vaniljsocker för att ta bort lite av det sura. La sedan de varma rabarberna bredvid hallonen och blåbären och toppade med alpros vaniljsås.
 
 En frukost bestående av en skål blåbärsyoghurt toppade med färksa blåbär. Till detta två rostade smörgåsar med sallad och ägg samt två rån med philadelphia och gurka.
 
 En korvrätt med stekta wokgrönsaker, toppade med hemgjord tzatsiki, två kokta potatisar samt bostongurka blandad med kvarg (som en sorts gurkmajonäs.
 
 Två rostade smörgåsar med kalkon, västanost och tomat, en skål aprikoskräm toppad med Kick (glutenfria varianten av start. MEN det var inte en bra smakkombo så det rekommenderar jag inte), ett glas saft och en C-brus.
 
 Kokt potatis och stekt fläskkotlett. Till detta en sallad på grurka, sallad, tomat, lök, paprika och färsk champinjon. Efter bilden togs toppades detta med hemgjord tzatsiki enligt ovan recept.
 
 Kyckling-taco wraps. Grillad kyckling som jag rev i småbitar. Detta blandades med kvarg, lök och tacokrydda. Sedan toppade jag med tomat och fetaost och åt i salladsblad (är glutenintollerant och det finns inga bra mjuka tacobröd tycker jag).
 
 Blåbärsyoghurt, två rostade smörgåsar varav en med västanost och paprika och en med mackrill i tomatsås. Till detta lite äppelmos och en kiwi.
 
 Ris och korvsallad. Kokt ris, wienerkorv och tacosås blandat med sallad, gurka, tomat, lök, paprika och champinjon.
 
 En skål blåbärsyoghurt samt Rispuffar. Till detta två rostade smörgåsar, en med jordgubbssylt och en med mackrill. Till detta ett kex med västanost och en C-brus.
 
 Grillad kyckling toppad med ketchup. Till detta kokt potatis, hemgjord tzatsiki, en bit tomat och keso toppad med jordgubbssylt.
 
 Äppelmos toppad med kanel samt lite jordgubbar, ett gottigt kvällsmål.
 
 Wienerkorv och ketchup. Till detta potatissallad, bostongruka och frästa champinjoner.
 
 Spagetti och sötsur sås från uncle bens
 
Här kommer nu som sagt ytterligare ett gäng bilder. De är från HELA min viktminskningsresa, så jag har publicerat de flesta av dem tidigare. Det är i vilket fall en salig blandning av frukostar, luncher, mellanmål, middagar, kvällsmål och helggott. Är det något recept eller så ni undrar över så tveka inte att fråga
 
 
 
 
 


Kommentarer
Ninna

TACK för all inspiration! Hittade din blogg för någon vecka sedan och är nu igång.

2013-08-19 @ 20:07:45
Johanna

Kommer det inga fler uppdateringar för hur det går för Tomas? Hade varit intressant att se :)

2013-08-20 @ 17:01:36
Suzan

Blir ju alldeles hungrig av att vara här inne ;)

2013-08-22 @ 15:38:34
URL: http://icanrestwhenimdead.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0