Jag guidar er

Ännu en vecka har gått och jag hoppas att ni alla känner nöjda med hur ni levt under veckan. Det finns dock alltid rum för förändring och varje ögonblick är en ny möjlighet att fånga upp livet. Under helgen är det många som upplever att de "faller". Det kan handla om allt ifrån att det blir för mycket att dricka till att det blev alldeles för mycket mat och godis.
Många upplever måndagar som en tung veckodag, just eftersom det är den dagen de ska "börja om" eller "ta tag i det hela" igen. Man behöver inte känna så om man lär sig att hitta en fungerande balans. Jag säger det igen -under tiden som jag viktminskade från 130-50 kilo så åt jag godis på helgerna. På fredagen eller lördagen mös jag ned mig i soffan med det godis jag ville ha. Det var helt olika vad jag åt och vilken mängd. Ena veckan kunde jag känna att det var en skål jordgubbar som var grejen. En annan helg blev det en påse ostbågar. En tredje vecka kände jag inte för något och ytterligare en gång kunde det vara en påse plockgodis, ibland 10 bitar ibland en jättepåse. 
Det jag menar med detta är att det inte finns skrivet i sten vad som är "rätt eller fel" godis, men däremot är det min seriösa rekommendation att ni inte glömmer bort att njuta av livet under er viktminskning. Att inte tillåta sig själv njutning någonsin för att man "bantar" (ett ord jag förövrigt starkt ogillar och föredrar att säga viktminskar) innebär oftast att man kommer att ge upp, pausa, falla, börja om, tappa fästet, bli ledsen, deppig, nedstämt och ofta så lär man sig inte heller något på vägen även om man går i mål -och man går oftas upp allt igen.
 
För att hitta den balans som fungerar för just er så måste ni sätta er ned och fundera på hur ER vardag ser ut. Vad brukar ni äta och hur vill ni äta?
Jag tycker till exempel att det bästa sättet att äta på under sin minskning, är där man äter som man planerar att fortsätta äta under resten av sitt liv. Om man inte tenderar att ta bort bröd för alltid så kan det kanske vara en sämre idé att utesluta det helt under sin nedgång. På samma sätt som det kanske är dumt att aldrig äta en pizza/hamburgare/chokladkaka/lasagne/kebabtalrik/påse med polkagrisar osv.
 
Utifrån detta tar ni de fungerande delarna och sätter ihop till er fungerande vardag. Det kan då vara exempelvis så att ni kanske gått upp i vikt för att ni väldigt ofta äter mycket fet mat. Skriv kanske då ned era favoriter bland den sämre maten och tillåt er ABSOLUT att äta detta -men kanske inte varje vecka. Och vill ni verkligen äta av det så väl bara en dag i veckan då som ni tillåter er att gå loss på den där pizzan, eller jättegrillskivan med pomfritt och bearnaise.
Samma sak gäller om det kanske är så att ni har svårt att hålla er ifrån sötsaker. Det är ju något som många har, men det tar bara några dagar att bli av med ett seriöst sockersug och sedan är endast vanan man måste bryta. Sen förstår jag så klart att det inte är så lätt för alla som det kanse låter. Det är därför var och en måste sätta ihop sin egen vardag för att få den välfungerande.
-Kan man inte sluta äta godis 6 dagar av 7, minska på det till bara 2 dagar. Fungerar inte detta, försök börja med varannan dag. Det som passar er.
Ju starkare ni blir, desto svårare beslut kan ni ta. Men låt det inte äta upp er innifrån, att viktminska och förändra livet ska inte vara en vånda, det ska vara en njutning.
 
 Lite helgsnask för mig och Tomas, november 2012
 
Jag avslutar med Tomas viktminskning denna vecka, som blev -1,1 kg.
Detta betyder att Tomas nu har gått ned hela 7 kilo genom att följa mina råd och tips.
 
Tomas startvikt: 88,1
Tomas nuvarande vikt: 81,0
 


Kommentarer
Esbe

Bra tips och råd. Och så kan man ta trappan nån gång ibland istället för hissen :) få in mer smygmotion i vardagen - som uppmuntrar en och påverkar endorfinerna till det positiva så att man inte blir lika sugen på sött!!

2013-08-16 @ 16:22:08
URL: http://blesselisa.blogspot.com
ulle

Men äter du godis och sötsaker nu med på helgerna ?
Du äter väl 1500-1700kcal? Äter du en påse ostbågar eller en stor påse lösgodis så är du ju väl uppe i din kcal konsumtion!

2013-08-16 @ 18:44:17
emmis

Jag har ett enormt sockerberoende, pepsi max är min drog, på kvällen är det klassiska att jag slappnar av med mackor eller med snacks innan jag ska lägga mig. Jag har tänkt så många gånger att jag ska sluta äta på kvällen, inte ta med ett glas pepsi max till sängen (så illa är det!!!)jag har såååå dålig pondus, jag vill ju men det som alla säger "vill man så kan man" känns såååå långt borta:( Så otroligt trött på mig själv och behöver stöttning.

Tidigare slutade jag med läsk och snacks i veckan o åt på fre/lör, under två månader och gick ner 7 kilo!! Varför fixar jag det inte nu?? Vet att jag har kunnat. hur tänkt du när du hamnade i svackor??

Det du skrev om att det kan vara sluta med "onyttigt" 7 dagar i veckan kan man sluta kanske varannan dag var smart och det gjorde det lite lättare i tänker men jag är långt bort ändå.

Jag vill inte börja med nån diet, jag vill hitta ett sätt att leva sunt som jag kan hålla. Komma ifrån allt onyttigt och känna mig sund och må bra.

Blev massa svammel men har följt din blogg ett tag och behövde skriva av mig:)

2013-08-17 @ 09:09:25
Madde

Bra skrivet! Du är så grym som gjort denna resa, så stark. Tack för en kanonblogg! Kram

2013-08-17 @ 12:02:44
madeleine

Sjukt bra skrivet.

2013-08-17 @ 18:38:39
Pernilla

Du är otroligt inspirerande och klok. Jag hittade åt dig när jag själv skulle försöka gå ner lite i vikt, och följer nu din blogg.
Du har gjort en fantastisk resa och jag hoppas att få vara med om något liknande.
Jag har också haft ett sockerberoende, eller vana kanske snarare. Var tvungen att äta något varje kväll. Nu har jag kommit ifrån det. Lite nötter kan det bli, men oftast ingenting.
Jag tror precis som du skriver, att man ska njuta under tiden, men kanske behöver man inte njuta varje dag.

2013-08-18 @ 14:01:35
Mathilda

Väldigt smart, bra skrivet! En diet som man bara klarar av att följa ett litet tag kommer man ju inte långt med, så jag tycker att det här sättet verkar otroligt bra. :)

2013-08-21 @ 20:06:26
URL: http://imathildashufvud.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0