Öppen kommentar

Jag har fått en kommentar nu som jag tänkte att jag skulle svara öppet på.
 
Fråga/kommentar: "Är man dålig om man har övervikt då eller? Är man bättre som small? Jag tror att en överviktig kan vara lika lycklig som en small. Det är insidan som räknas inte kroppen. Visst kan vissa må bättre av att bli mindre men samtidigt kan en överviktig vara mer lycklig än den som är small. Tycker att du ser ner lite på dom som har övervikt. Tänk på att det är många som är just överviktiga som kollar din blogg. Du skriver att man ska vara ödmjuk och inte gå tillbaka till sin tjockis bubbla som om att alla överviktiga skulle leva i en bubbla"
 
Svar: Jag vet inte riktigt vart du vill komma med detta inlägg och jag tror också att de flesta som läser min blogg, nu faktiskt höjer på ögonbrynen lite och funderar på vad du menar?
Jag har nämligen aldrig uttryckt varken att det är bättre att vara smal/small eller att någon som är tjock inte kan vara lycklig eller till och med lyckligare än någon som är smal.
Jag ser absolut och verkligen INTE ned på folk med övervikt och det är just det jag menar, då jag skriver att man ska vara ödmjuk mot sin omgivning. Med det syftar jag på att man inte ska bli högfärdig för att man går ned i vikt och blir nöjd med sig själv, utan just se att alla människor har samma värde. Och vad gäller hur lycklig man är så är det helt baserat på hur man är som person. JAG var inte lycklig som tjock, men det betyder inte att jag skulle tro att alla andra som är tjocka är olyckliga.
Slutligen önskar jag du läser sista raderna igen, för jag säger inte att man ska vara ödmjuk och inte gå tillbaka till sin tjockisbubbla -utan jag säger att om man inte ÄR ödmjuk mot andra (dvs beter sig illa eller ser ned på folk som är överviktiga/tjocka) så kan man lika gärna gå och gömma sig istället.
Nu hoppas jag verkligen du fick svar på din kommentar.
 
Och till alla mina läsare så vill jag säga att jag HOPPAS verkligen att ni förstod från början vad jag menade och att niabsolut INTE tror jag ser ned på folk som är överviktiga eller tjocka. Det är så far from sanningen. Vet detta, jag tycker att alla har samma värde oavsett kroppstyp (eller hudfärg, kön, klass etc) och när jag talar om hur jag mått när jag var tjock, så menar jag mig själv och syftar inte på att det är så alla känner och mår
 



Kommentarer
Minendie

Jag tror, precis som du skriver, att de allra flesta som läser här vet vad du menar. Kram

Svar: Tack ska du ha, jag hoppas du har rätt! Kram
Linda

2012-09-17 @ 20:08:24
URL: http://minendie.wordpress.com
smulan

Förstår självklart vad du menar. Du är nog en av dom minst överlägsna människa jag stött på. Du kämpar på med din resa, men du tar dig tid till att uppmuntra andra och verkar alltid kunna se det positiva hos människor. Att du säger att du inte är lycklig som överviktig är ju det som gäller för dig. det måste du ju få säga. Jag är inte heller lycklig som överviktig, men det är upp till var och en att bestämma själv.
Men bara för att man inte själv är lycklig som överviktig betyder inte det att alla andra är det också.
Du ska inte behöva censurera din egen blogg från vad du känner inför dig själv.
kram

Svar: Tack så väldigt mycket för ditt fina svar! Nej jag håller med dig, vi måste f¨å säga hur vi känner och tänker. Sean får folk gärna fråga -men att baserat sitt uttalande på något som inte existerar gör det ju väldigt dramatiskt. Okay det var konstigt skrivet, jag hoppas du förstår.Kram
Linda

2012-09-17 @ 21:13:03
URL: http://blogg.amelia.se/smulan/
Pernilla

Jag har aldrig tänkt att du ser ner på överviktiga. Kan man göra det när man själv varit överviktig? Eller ja, det kan man säkert, men den här ödmjukheten som du nämner är betydligt mycket lättare att efterleva om man varit i den situationen som en tjock person befinner sig i. Det är inte så att man automatiskt blir lycklig för att man blir smal, men precis som du säger så känner jag mig också lyckligare när jag är mindre. Framför allt så trivs jag mer med mig själv och det är väl det man ska göra?

Svar: Ja verkligen! Våra bloggar handlar ju helt om vad vi gör-strävar mot och hur vi mår. Vi säger ju inte någonstans att det varken gäller för alla eller att vi inte gillar folk som inte tänker likadant. Nej jag tror att personen som kommenterade inte förstod riktigt mitt inlägg och utgick från det. Sedan är det så klart olyckligt att bli missförstådd (a.k.a att svara öppet ifall att) =D
Linda

2012-09-17 @ 22:57:53
URL: http://skinnyjeans.devote.se
Anna

Jag tror att alla som verkligen LÄST din blogg en längre tid inser att för det första utgår du från dig själv (och jag har aldrig sett dig kommentera något nedlåtande alls!) och för det andra så känns kommentaren ovan ganska bitsk. Alltså som om människan som skrev sig tog åt sig av något som egentligen bara var en utgångspunkt för dig (shit, vilken konstig mening, jag hoppas du förstår vad jag menar). Det är väl klart att man kan vara lycklig som tjock människa också, men vad jag tycker att kommentarlämnaren missar är lyckan och stoltheten man känner när man lyckats gå ner så mycket som du gjort. Det är DET som är grejen!

Svar: hihi, jag förstår. Tack så mycket Anna, det var fint sagt av dig. Jag tror du har rätt också. Underbart att höra att ni förstår mig, jag skulle verkligen inte vilja att någon får för sig att jag tror jag är bättre än någon annan!
Linda

2012-09-18 @ 08:53:27
URL: http://kanelpinglan.wordpress.com
emma-isabella

Herre gud.. självklart vet vi vad du menar.
Löjlig kommentar tycker jag.
Min åsikt.
Kram :)

Svar: TAck så mycket! Vad skönt att höra =) Kram
Linda

2012-09-18 @ 12:44:53
URL: http://emmaisabellavictoria.se
Hannah

Den här diskussionen känner jag igen från min egen blogg... svårt när man blir missuppfattad. Har nu skrivit ett inlägg om detta i min blogg... vågade inte länka dig om det inte var okej, men jag fick inspiration ifrån dig :) Kram

Svar: Ja jag läste ditt inlägg lite snabbt igår, det var bra tycker jag att du skrev det =) Du är välkommen att länka till mig sedan om du skulle vilja =) Kram
Linda

2012-09-18 @ 16:50:38
URL: http://hannahsviktigheter.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0