Öppen kommentar - Min lycka är viktigast

Jag fick en fråga bland mina kommentarer nu ikväll och eftersom jag tänker att det kanske finns fler som undrar samma sak så ska jag svara öppet på det.
 
Fråga: "En fråga: Hur har din man reagerat när du gick upp i vikt & sedan ner i vikt?"
 
Svar: När jag träffade Tomas så vägde jag 92 kilo. Han har många gånger sagt att han aldrig tänkte på mig som tjock -eftersom han inte såg mig för vikten utan för den personen jag är och det har alltid varit det viktigaste för honom. Dock tillade han också att han tyckte att min kropp var fin.
Under åren vi har varit tillsammans och gifta (från 2004) så har jag gått upp en hel del ja. Efter att vi fick Marcus 2005 så gick jag upp till 112 kg och efter en tillfällig nedgång till 100 kg så gick jag sedan upp igen, till 115. Därefter blev jag gravid med Oliver och efter att jag fött honom så gick jag ned till 100 kg igen innan jag sedan gick upp till de 115 jag vägde när jag blev gravid. Men sedan kom hösten 2009 och jag började öka från mer i vikt. Jag funderade en sväng på att operera mig eftersom det kändes som om jag aldrig igen skulle kunna gå ned till en sund vikt. Men sedan bestämde jag mig (det var då min maxvikt låg på 130 kg i oktober 2010) och förutom pausen för graviditet (28 december 2010 - 5 september 2011) och amning (5 september 2011 - 7 maj 2012) så har jag stadigt tappat vikt.
 
Så hur har då Tomas ställt sig till detta? Han säger att det som är viktigast gällande min vikt är att jag är
lycklig. För honom spelar det egentligen ingen roll om jag går upp eller ned i vikt. Det som dock är positivt nu är att jag är mycket mer glad, positiv och lycklig. Det gör ju så klart också honom mer glad och lycklig. Och inte för att det inte var bra i vårat förhållande tidigare -för vi har alltid varit lyckliga, men nu är det om möjligt bättre än någonsin. Det har som sagt ökat i takt med att jag mått bättre och bättre. DET tycker han är mycket positivt. Vad gäller utseendet så tycker han att jag alltid har varit vacker och säger att han inte kan minnas att jag varit så stor som jag varit. Så jag måste erkänna, ja kanske ropa ut det i megafon faktiskt, att jag har haft tur. En verklig tur till och med, som träffat en så fin karl.
 
Jag hoppas att ni andra också träffar/har träffat någon som värderar er för er och älskar er för dem ni är. Det är vi alla värda
 



Kommentarer
Minendie

Vilken fint inlägg fullt av kärlek. Jag har också turen att ha en underbar man, som dessutom ska ta tag i sin egen träning. Så nu kämpar vi tillsammans. Det är viktigt att ha stöd av den man lever med, oavsett vad man kämpar för/mot.

Svar: VAd glad jag blir att höra det! Ja jag håller helt med, för mig har det varit en stor del i att det har gått så bra som det gör, att han stöttar mig så mycket och ger mig tid att gå ned i vikt ordentligt! =)
Linda

2012-09-17 @ 12:27:30
URL: http://minendie.wordpress.com
Hannah

Jag har också fått den frågan faktiskt!:) När jag träffade Kristoffer var jag inte som störst men jag var fortfarande stor... Han är å ena sidan glad att jag gått ner i vikt (för min egen skull) och sen så säger han som din man att han föll för min insida och inget annat! Jag är glad att du hittat en sån underbar man!:) Det känns på något kostigt sätt som att det är skönt att jag var stor i början när jag träffade honom för då vet man tt han verkligen älskar både ens insida och utsida... Förstår du hur jg menar? Låter kanske konstigt :p

Mitt ex däremot.... Jag var inte så jättestor när vi träffades men gick succesivt upp i vikt under vårt fyra är långa förhållande och han hatade det! Han sa till mig ofta att jag blivit tjock och att jag borde träna... Jag mådde så dåligt av det. Jag är så glad att jag nu har en fantastisk kille vid min sida som älskar mig för den jag är :)

Svar: Nej jag förstår absolut hur du menar, jag kan känna likadant. Jag är glad att du också har någon som älskar dig för den du är!
Men usch vad vidrigt gjort tycker jag. Om han nu inte gillade hur du såg ut, varför inte bara lämna dig då istället för att klanka ned på dig. Nej det var vidrigt gjort tycker jag! Hoppas du inte lider av det idag (tänker på tillit och sånt)
Linda

2012-09-17 @ 15:05:06
URL: http://hannahsviktigheter.blogg.se
ZtorZillen

Vilket vackert inlägg! Så fyllt av kärlek! Vilken tur du har, och vilken tur han har! Vilken fin kärlek ni delar med varandra! all lycka önskar jag er!

Svar: Tack finaste du! Det var väldigt snällt sagt! Jag hoppas du och din man har det fint ni också! Kram
Linda

2012-09-17 @ 15:52:24
URL: http://www.ztorzillen.blogg.se
Pernilla

Jag tycker det är fint att Tomas resonerar som han gör. Han är så fin mot dig - i alla lägen!

Jag har faktiskt själv funderat på hur jag hade reagerat om min sambo blev kraftigt överviktig. Jag menar inte att jag skulle lämna honom eller så, men hur skulle jag se honom om det var han och inte jag som hade gått upp i vikt? Mina känslor hade givetvis inte förändrats, men jag tror inte min attraktion till honom hade varit densamma....faktiskt. Jag hade inte tyckt han var ful eller äcklig, men...mindre fin kanske? Hur skriver jag det här utan att det låter elakt och jättedumt? Förstår du hur jag menar? Jag tänker ju liksom lite på hur jag såg på mig själv när jag var som störst - jag tyckte ju inte om den jag hade blivit. Jag tyckte själv att jag var mindre attraktiv och klandrade inte min sambo för att han tyckte jag var fin nu, men finare innan. För det tyckte han. Men jag tänkte aldrig på att han var dum som sa så, för jag höll ju med... Han sa ALDRIG "vad tjock och ful du har blivit", men jag märkte på att hans komplimanger förändrades från "vad fin du är i den klänningen" till "vilken fin klänning".

Jag menar inte att Tomas ljuger när han säger att du alltid varit fin eller att han inte bryr sig om du är tjock eller smal. Men merparten av oss påverkas nog, på ett eller annat sätt, ändå när den ena partnern går upp i vikt? Om inget annat av den psykiska faktorn - precis som du skriver, att Tomas ser att du mår bättre nu. Vad tror du? Hur hade du reagerat om Tomas helt plötsligt vägde 150 kg t.ex.? Konstig fråga... :D

Svar: Tack, ja jag vidhåller igen att jag haft en otrolig tur.
Jag kan både förstå och inte förstå riktigt hur du menar. Jag tror ändå det är ganska individuellt och liksom Tomas säger att han inte uppfattade mitt utseende negativt när jag var så tjock så är jag osäker på om jag skulle göra det med honom heller. Jag tror också att man är så van att se sin partner att man kanske inte tänker på det. Däremot så säger han att nu tänker han ofta saker som WOW och gorgeus om mig. Inte för att han inte gjorde det förut för det gjorde han absolut (detta är alltså hans ord), men nu reagerar han starkt mycket ofta. SÅ det är ju positivt. Men han understryker igen att han tyckte jag var vacker då också. Nu kom jag av mig dock, tillbaka till mig så tror jag inte att jag skulle tycka TOmas var mindre fin även o han blev tjock. Men jag kan ju så klart inte veta.

Däremot är jag helt med på det här med det psykiska! Jag tror absolut det påverkar förhållandet hur partnern själv mår angående sitt eget utseende och vikt. FÖr går man och mår dåligt så blir det ju så i stämningen kan jag tänka. VI är som sagt väldigt mycket mer glada nu och då ska tilläggas att vi är glada av oss generellt, så vi var glada oftast förut också.

Hoppas du inte tar mitt svar fel! Säg till i sånt fall så det inte blir nått konstigt mellan oss
Linda

2012-09-17 @ 16:53:29
URL: http://skinnyjeans.devote.se
smulan

Det är så kärlek ska vara:) Låter som om du har en härlig man:)
Jag har sån tur att jag har det likadant. Jag är alltid vacker i min makes ögon och det känns underbart:)

Svar: Vad underbart! Vad glad jag blir för din skull! =D
Linda

2012-09-17 @ 21:17:24
URL: http://blogg.amelia.se/smulan/
Pernilla

Nej, jag tar inte ditt svar fel.. För det första så måste vi inte vara eniga i allting, hehe, och för det andra så låter det jag menar väldigt fel och konstigt när jag skriver det... Det låter så elakt och inte alls som jag menar det egentligen. Så jag lägger ner det istället :D

Svar: Nej absolut, det behöver vi inte -men jag tänkte på samma sätt som dig, nhär du var rädd att jag skulle misstolka dig som elak, att du skulle misstolka mig som en diss till dig. Men vad bra att vi förstod varandra då =). Det är ju en väldigt stor fråga att täcka. Förhoppningvios behöver vi inte ens fundera på detta =)
Linda

2012-09-17 @ 22:40:49
URL: http://skinnyjeans.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0