Motivation vid viktminskning

Jag tänkte nämna ordet motivation här. Motivation är ett av de viktigaste orden och den viktigaste känslan du kan ha, då du ska göra någon form av förändring i livet. Utan motivation är det i princip omöjligt att gå ned i vikt. Viktminskning kan liknas vid att sluta dricka eller röka tillexempel. Om man inte vill sluta röka så är det i princip omöjligt, på samma sätt är det när man ska gå ned i vikt. Utan motivation kommer man tillslut att hamna tillbaka i samma hjul man en gång varit. Det kan märkas efter ett kilo, efter tre kilo eller fjorton, som exempel. Det är därför de flesta jojobantar eller går ned massa i vikt, kanske till normalvikt till och med men sedan lägger på sig nästan allt och vissa till och med ännu mer, igen.

Mitt råd för dig som ska börja gå ned i vikt, oavsett om det gäller 8 kilo eller 58 kilo, är att först finna er motivation. Kanske en morot. Varför VILL du gå ned i vikt? Tänk på att viktminskningen ska vara för dig och inte för någon annan och det är alltid bäst om det inte känns som det finns någon press från något håll, utom möjligtvis ditt eget håll. Sen tror jag också stenhårt på att det är bättre att låta det ta tid så huden hänger med så bra den kan, så kroppen förstår vad som händer och så att din hjärna kan se vad som händer.
Ytterligare ett litet råd och det här kommer jag nämna igen. Om det är så att du mitt i viktminskningen har råkat snubbla över något onyttigt som du bara inte kan motstå, ät det då, utan dåligt samvet och sedan kör du på på en gång igen. Att känna känslan "nu har jag redan ätit en chokladbit idag så då kan jag lika gärna fortsätta äta" är sämre än att "tänka rätt" på en gång efter "okay jag åt en chokladbit förut idag, men jag ska ändå äta normal middag och inget snask på kvällen. Hej och hå.".
130 kg                                                  101 kg
(Jag nämner det igen att om 3 kg, då jag är på 95 kg (halvvägs), så ska jag ta nya ordentliga bilder så ni kan se hur jag ser ut nu jämfört med förut. Då kommer jag också lägga upp flera olika förebilder)
Trackback
RSS 2.0