Dagens träning och mat

Dagens träning blev en timme promenad på morgonen. Som jag nämnde tidigare så var det när jag lämnade barnen på morgonen. Det innebär att jag gick så snabbt jag kunde med barnvagnen och cyklande barn. Dock låg de före mig mycket av tiden så jag behövde inte stanna till hela tiden. Inte full träning så klart men bättre än inget. Imorgon kan jag tyvärr inte promenera på morgonen eftersom jag ska hämta upp min mamma och köra henne till en bilverkstad där de ska byta ruta på bilen.
 
På kvällen har jag också kört 100 minuter crosstrainer, vilket jag är nöjd med. Imorgon kör jag nog crosstrainer i mer intervaller, samt styrka. Men någon dag snart så kommer jag att köra någon annan träning tror jag, som Active på wii eller kanske Zumba som jag hittat en jättebra full core, på youtube. Så det blir lite variation på träningen.
 
Till mat idag så åt vi en av mina favoriträtter. Kycklingtacos. Förut var tacos inte bra mat för mig. De friterade majsskalen (jag är allergisk mot de mjuka eftersom jag inte tål gluten) och sedan massa ost och guackamole osv. Men nu kör jag ett salladsblad som skal, vi har kycklingbröst istället för köttfärs -med tacokrydda, grönsaker (rödlök, körsbärstomat, gurka och gul paprika) röd tacosås (35 kalorier per 100g el nått likande) och så testade jag med väldigt lite tzatsiki också. Riktigt gott och inte alls så mycket kalorier. Rekommenderar
 
 
 


Kommentarer
jess

Mmmm gott med tacos ,vitkålsblad är jätte bra som "tacoskal" oxå:)

Kan du lägga ut länken på zumba:)
(så man kan öva lite innan man tar ett riktigt pass haha.

ha en bra dag

Svar: Jag älskar tacos! Åh använder du det också? JAg tycker det blir så fräscht :)Absolut! Jag lägger ut länken sen =D. Hoppas din dag var bra
Linda

2012-08-22 @ 07:16:13
URL: http://jessansvardag.blogg.se
Pernilla

Du är så duktig på din cross! Väldigt imponerande att du orkar så länge varje gång. För jo, en timme är också lång tid :)

Svar: Åh men söta du, tack ska du ha. Jag kör på här. Vet inte hur det kommer sig att jag orkar så länge =o KRAM
Linda

2012-08-22 @ 08:03:44
URL: http://skinnyjeans.devote.se
Gentle Giant

Du är enormt grym med din träning. Ska passa på att fråga dig hur du tänker kring dagsintag av kalorier vs totalt kaloriantal? Eftersom du gymmar på så bra kan jag tänka mig att det sänker ditt totala kaloriintag rätt bra även om du kanske äter enligt rekommendation. Får du minus någon gång? Och hur ser du isf på det? Ska man tänka att man ska ha rekommenderat kaloriintag kvar efter träning eller innan? Jag är så ny på kaloriräknande att jag är rädd för att göra fel. Som idag har jag ett intag på ca 1300. Jag har gått på crosstrainer en timma och har därmed ett totalt kaloriintag på ca 600. Är sugen på att cykla men isf hamnar jag på ca -200... Som sagt, mkt fundersam över detta. Kram!

Svar: Tack så mycket! Vad gäller hur JAG äter så kan jag inte riktigt svara på hur många kalorier jag får i mig per dag. Jag äter så jag är mätt, men inte mer. Jag gissar på att det ligger mellan 1000-1300. Men det är bara en lös gissning. Jag tror säkert att det ibland kan råka bli för lite och någon gång kanske det blir 1500 istället (det är dock inte för mycket så). Mitt rekommenderade intag för ett kg i veckan är 1417 kalorier. Men jag räknar dem inte. Men absolut, det blir ordentligt med minuskalorier ibland. Och när det kommer till minuskalorier så är det så här toppen att man INTE måste fylla på de kalorier man ätit om man är mätt och nöjd. SÅ om du äter 1300 kalorier säger vi och så tränar du bort dem alla (för så mycket tränar man juibland) så du får -95 kalorier (exempel så klart) så kan du antingen välja att äta alla 1300 igen, eller låta bli helt och hållet eftersom du redan ätit. Kroppen har redan tillgodosett sig den energin du har stoppat i dig, innan du tränar bort den. Man kan med andra ord träna och äta dubbelt om man känner för det och det påverkar inte för äter du 1300 till så är det 1300 du har kvar i kroppen, trots att du tekniskt sett ätit 2600. MEN det är som sagt absolut inte nödvändigt att fylla på bortttränade kalorier och vid viktminskning är det ju toppen att hamna på lägre slutakalori. Hoppas det duger som svar! Säg till annars =)
Kram
Linda

2012-08-22 @ 14:07:25
URL: http://gentlegiantafskfvde.blogg.se
alexandra

Ja tacos är superbra mat, inte mkt kalorier. jag brukar göra tacosallad :)

Svar: Åh det låter ju jättegott! Hur gör du då Vad har du i?
Linda

2012-08-22 @ 14:30:13
URL: http://mlbloggen.blogg.se
felicia

mm tacos, min favoriträtt!! Skulle kunna äta det till lunch och middag för resten av mitt liv tror jag :D

Svar: Ja åh jag också, jag älskar det jag med!
Linda

2012-08-22 @ 20:12:15
URL: http://tkhl.wordpress.com
Gentle Giant

Tack så JÄTTEmycket för svar. Har funderat över det där och varit orolig! Nu känner jag mig lugn och kan känna in mig själv. Känns jätteskönt! /GG

Svar: Vad bra att jag kunde hjälpa till =D Härligt!
Linda

2012-08-22 @ 20:44:19
URL: http://www.gentlegiantafskfvde.blogg.se
Marcus

Tänkte svara på kalorifrågan här i kommentarsfältet... Ni verkar ha förbisett det faktum att alla har en kaloribas som varje person gör av med bara genom att leva... Om jag tar mig själv som exempel (23 år, 180cm, 81kg) så gör jag av med ca 1800 kcal per dygn, även om jag ligger ner och inte rör mig en cm på hela dagen.. Lägg därtill mitt NEAT (Non-exercise activity thermosis) dvs mitt alldagliga liv, så gör jag av med ca 2300 kcal utan att träna... För att gå ner i vikt MÅSTE man ligga på kaloriminus. Har du tränat bort 600 kcal och ätit 1300 kcal kan jag garantera att du den dagen ligger minus. Om du vill kan du skriva din ålder, längd och vikt så kan jag återkomma med en ganska så exakt kaloribas.. Med vänlig hälsning, Marcus

Svar: Åh det tänkte jag inte på alls, det där med bas, utan räknade bara det man ser -för det är väl så de flesta gör. För mig är det 31 år, 158 lång och 81,7 kg. Jag ska säga till GG att du svarat mer exakt på frågan. Tack ska du ha!
Linda

2012-08-22 @ 22:11:23
Marcus

Ditt BMR ligger på ca 1580kcal, Linda.

Svar: Okay, men idiotfråga då från mig, men innebär det att jag ska äta 1580 kalorier eller gör kroppen av med det, eller? Jag erkänner att jag tappat bort mig lite nu. Mvh
Linda

2012-08-23 @ 00:01:24
Marcus

BMR står för Basal Metabolic Rate, dvs vad kroppen gör av med bara genom att hålla dina vitala kroppsfunktioner igång. Om du äter 1580 kalorier om dagen så kommer allt du gör av med under dagen, dvs promenaden till dagis, när du reser dig från soffan osv; ja, närmare bestämt varenda rörelse du gör kommer att göra att du hamnar på ett kaloriminus, vilket är vad vi är ute efter när vi ska gå ner i vikt. Säg att du under dagen gör av med 1000 kalorier, vilket en dag som innehåller träning är ett troligt minumum, blir din totala energiförbrukning den dagen 2580 kalorier. Totala energiförbrukning minus ditt intag (i detta fallet då 1580) kommer att resultera i ett minus på 1000 kalorier denna dagen. Man brukar uppskatta ett kilo fett till 7000 kalorier. Det kommer alltså kräva sju dagar för dig att gå ner ett kilo fett om alla dagar ser ut såhär. De rekommendationer som görs är till för att du ska kunna få i dig de vitaminer, mineraler, osv osv, som du behöver. De har alltså inget med ditt BMR att göra. Hoppas det klargjort lite :) Fortsätt fråga om du/ni vill, ingen fråga är dum! Mvh Marcus

Svar: Okay! Då är jag alldeles med och det gjorde saken mycket klarare. Då är det så att jag förstod saken rätt och det jag sa till GG stämmer MEN det finns mer förbränning därtill. Vad intressant att veta. Tack för den här informationen! Jag frågar gärna igen. Vart ska jag vända mig i sånt fall? Jag vet att jag fick din mailadress tidigare, men kan inte hitta den bland kommentarerna. Mvh
Linda

2012-08-23 @ 13:06:35
Minendie

Tacos är ju supergott, man kan variera det på många sätt och enkelt göra det nyttigare.

Svar: Ja verkligen. Jag äslar det och med salad som skal så blir det så himla fräscht också =)
Linda

2012-08-23 @ 17:27:57
URL: http://minendie.wordpress.com
Marcus

Vet inte om jag missförstod ditt svar till GG, men energi (kcal) du inte gör av med lagras i kroppen som fett eller muskler. Så om du äter mer än vad du gör av med så kommer du gå upp i vikt, och vice versa. Dvs om du äter ikapp dom kalorier du gjort av med under dagen, så kommer du stå still i vikten. Det är alltså inte bara "inte nödvändigt" att äta ikapp de kalorier man gjort av med, det är essentiellt att man inte gör det om man vill gå ner i vikt. Hoppas inte jag förvirrar mer nu, utan jag hoppas att detta ska klargöra mer :) Om du vill nå mig med frågor kan du maila mig på min facebook; http://www.facebook.com/marcus.forsell.14 ... tror det ska gå bra. Annars kan du formulera frågan i ett inlägg, jag kikar in här ganska ofta :) Kör på! Mvh Marcus

Svar: Tack ska du ha! Jag mailar dig där så kan vi diskutera vidare =) Mvh
Linda

2012-08-23 @ 22:33:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0