Viktiga råd att ta till sig

Igår var det melodifestivalen vilket jag tror att få människor missade. Frans vann med "If I was sorry" och även om det inte var min personliga favorit så var han absolut värd att få vinna.
Vi spenderade mello kvällen hemma i soffan och jag höll på att säga att hela familjen var med, men Leo 4,5 år försvann in i rummet av och till. I övrig hade vi mysigt tillsammans allihop och det är väl needles to say att jag idag skulle vara i behov att bränna av sådär 10.000 kalorier. Skämtåsido blev det väldigt mycket ätande igår men jag får fokusera på att jag faktiskt är på.min målvikt och då måste man försöka slappna av lite mer kring det där med att kunna äta på speciella tillfällen.
 
Det för mig in på det jag snuddat vid några gånger då jag skrivit och det är den där målgången. När man alltså når det mål man satt upp med sin vikt. Jag tror att när man kommer till den punkten så är det oerhört lätt bli vilsen och inte veta "vad ska jag göra nu och hur håller jag den här vikten". För vad man inte kan göra är att bara tro att det varken ska vara enkelt eller gå avsåg självt. Man kommer att behöva jobba på det och arbetet är hårt och tar mycket tankeverksamhet. Man ska dels lära sig att inte äta för mycket men dels också se till att man inte äter för lite. Man måste våga släppa på en del av se hårda ramar man byggt upp men vara noga med att inte falla tillbaka i gamla mönster.  Att få en viktminskning att bli bestående är svårare än att göra jobbet för att gå ned. För mig är efterarbetet definitivt svårare än arbetet ned i alla fall.
 
Sen finns det något allvarligt som jag tycker är väldigt viktigt att belysa. Många tror att om man är olycklig så kan man banta och så blir man smal och så är allt bra. Så är det inte. Mår man dåligt är det troligtvis inte på grund av vikten om man ser på djupet. Det kan givetvis vara en stor del av problemet men få människor är olyckliga som tjocka och blir sedan lyckliga bara för de.går ned i vikt.
Nej är du olycklig så bör du ta reda på varför. Att.samtidigt arbeta med vikten och välmående är jättebra, men det ska bara vara ett stöd i vägen till den inre lyckan. Insidan är a och o och mår du dåligt på insidan så spelar utsidan ingen som helst roll. 
Något annat att vara noggrannmed är att se till att ha bra stöd omkring sig under en viktminskning. För att klara att göra ett omfattande arbete med kroppen så krävs ordentligt med vilja och målmedvetenhet. Är man inte ordentlig med hur man går tillväga och arbetar med vad man gör, hur man ska göra när man kommer närmare mål och hur man planerar att hantera resten av livet, då finns det STOR risk att man omedvetet får en ätstörning eller ett stört ätbetrende. Det betyder inte varken anorexi, bulimi eller ortoreexi utan kan helt enkelt betyda att man har svårt att släppa på sitt kontrollerade beteende. Kanske får man svårt att sluta väga och räkna mat eller svårt att se förbi de stramare tyglar man haft och kunna njuta av livet. 
I förlängningen behöver det här inte ha katastrofala följder men kan spela in så pass mycket att livet inte fungerar fullt ut. Givetvis kan det också leda till värre ätstörningar. Vad jag vill säga här är alltså att ni skall vara noga med att ta hand om er, se till att ha hjälp omkring er, be om hjälp ifall det behövs men som jag sa först -arbeta med er insida under hela processen.
 
Mys hemma hos Tomas mormor igår
 
Mysfika och glutenfritt fanns givetvis till mig
 
Min älskade Tomas som är min klippa genom livet. Gifta snart 11 år
 
Jag igår
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0