Inte bara filmen, utan även min insida

Har ni sett filmen "Inside out" av Disney Pixar? mOm ni inte redan gjort det så rewkommenderar jag det varmt. Filmen har (och, jag vet att det var ett tag sedan den kom ut) på ett bra vis kunnat beskriva hur vi människor faktiskt fungerar. Tomas sa dessutom att han läst en artikel, obekräftat vart det var, men innan filmen ens kom ut. Den artikeln, säger han, beskrev människans känslor, skapanden av minnen och inre strider på ungefär samma vis som filmen. Givetvis (eller) så har vi inte små gubbar i våra huvuden, men man kan ganska enkelt ändå förstå de basala funktionerna genom att se filmen. Således kan man även få en ganska bra bild över synnergin mellan våra känslor. Har ni till exempel tänkt på hur tunna linjerna mellan våra olika känslor är? Hur kan man till exempel känna sig ledsen när man tänker på något som varit glädjefyllt när det väl hände? Jag älskar att lära mig mer om hur vi fungerar. Så inte att mena att det är filmen som skulle vara fakta i det här fallet, så klart. Men tanken är rolig att leka med. Så jag rekommenderar som sagt varmt.
 
 
 
 
Jag har haft nåt annat för mig än att titta på film tillsammans med barnen. Idag till exempel så hade jag en av mina närmaste vänner på besök. Linn och hennes son Albin var här i ett par timmar. Barnen lekte av sig, vilket var välbehövligt för stackars mig. Det har nämligen varit alldeles för kallt för dem att gå ut och leka. Även om mina barn är tåliga för kyla så är det lite smärtgräns för dem när det blir kallare än -10. Min smärtgräns går vi 22 plusgrader. Skämtåsido vore dock inte sommaren fel, om den varade året om utom i december. Det skulle i alla fall jag kunna acceptera. 
Linn och jag hade härligt mycket att prata om också och att ha goda vänner på besök är alltid trevligt.
 
Jag har massor med planer för min blogg också. Jag har gått igenom massvis med intressanta ämnen att tala om, bortsett från vikt och hälsa. Del är det musiken så klart, men sedan har jag massvis med andra tankar. Jag hoppas så klart ni följer med mig under den här utvecklingen. Kommentartråden kommer att fortsätta vara öppen och jag kommer att fortsätta att svara efter allra bästa förmåga. Sen har vi också den planerade öppningen av YouTubekanalen. Exakt när det är dags kan jag inte svara på, men det är i rullorna och mer om det kommer jag ta när det börjar närma sig.
 
Jag har gjort en annan sak också och det är att ta fram en tröja ur garderoben, bara för att plötsligt minnas att den tröjan har jag faktiskt fotat mig i förut. Inte minre än två gånger heller. Det innebar att jag passade på att köra en gång till. Jag tror det finns ytterligare en tidigare bild, men den får jag gräva fram för att hitta vid ett annat tillfälle. Exakta datum minns jag inte, men bild 1 är från september, bilden i mitten är från november och den sista bilden är tagen igår. Tjoho vad det är roligt när man ser bildbevis på vad man gör med kroppen. Benen ligger efter ja, men jag är så gott som nöjd och jag ligger stadigt i min vikt just nu, vilket är inte bara skönt utan HELT FANTASTISKT. För trots att jag äter lite slabb då och då, som nu under julen (när jag faktiskt ändå gick ned 5 kilo) och ett par dagar efter det, som igår till exempel då vi passade på att länsa godisburken som är kvar sedan jul (och då skall tilläggas att jag inte åt två godisar utan ett helt gäng) så känns kroppen bra nu. Inte måste jag väga mig varjre dag heller -i alla fall inte så länge jag kan knäppa byxorna.
 
 
 
 


Kommentarer
Marie

Hej! Du skriver på Facebook att du bara ska upp till 1700 kcal. 1700 kcal är väldigt lite. Jag har samma längd som du och när jag för många år sen höll mig på ca 1700 kcal så rasade jag ner och blev på gränsen till underviktig o fick höra att jag var alldeles för smal. Nu är ju detta individuellt naturligtvis hur mycket vi behöver. Men 1700 låter väldigt lite speciellt om man rör sig normalt.Jag äter i nuläget ca 3000 kcal om dagen ibland mer och tror inte att jag direkt ökar något markant på det intaget.Sen kan det ju vara svårt att få i sig viktiga näringsämnen vid ett så lågt intag i längden speciellt om man vill unna sig något onyttigt då och då. Du får väl själv prova dig fram så får du se vilket som blir bäst så att du stadigt håller vikten stabil men också så att din kropp mår bra.

Svar: Nu är ju det här baserat på vad både 2 olika läkare, en dietist, en näringsfysiolog och en utbildad kostrådgivare har sagt till mig. Detta är alltså det genomsnittliga normalintaget jag skall ligga på. Mitt RDI helt enkelt. Sen är det så klart inte meningen att jag skall räkna kalorier sen och det kommer innebära att jag vissa dagar kommer liga på 912 kalorier, vissa dagar 1647, vissa 2871 osv. Det kommer ju troligtvis och förhoppningsvis i längden att jämna ut sig. Detta är också baserat på ett noprmalaktivt liv. Alltså utan massavis med extra träning, skrotlyft, gympass (som jag ändå inte går på) osv. När jag låg på 1700 kalorier så låg jag alldeles stadigt i vikt. Våra kroppar är alla olika också och vad som gäller för någon gäller inte för en annan. Jag har exempelvis en väninna, oerhört vacker kvinna. Lång (170-någonting. Modellängd) slank och helt perfekt i kroppen. Hennes normalvikt är typ 50-52 kilo. Skulle man bara gå på hennes längd och vikt så är hon underviktig enligt bmi. MEn tittar man på henne så ser man att hon inte är ett uns av underviktig. Tvärt om har hon en otroligt fin och proportionerlig kropp. Hon kan dessutom äta PRECIS vad hon vill utan att gå upp ett enda gram. Kort sagt så är vi som sagt olika. Därför kan man heller inte säga att 1700 skulle vara för lågt. Det är ju också så här att min kropp försöker gå upp i vikt, för den är van vid övervikt. Så jag måste kämpa extra hårt under resten av mitt liv. Jag får förtydliga detta ytterligare i ett inlägg ser jag. Men nej, äter jag 3000 kalorier om dagen så skulle jag gå upp radikalt. Ligger jag på ca 1700 och lever normalt så kommer jag troligtvis och förhoppnings att stå still i vikt
Linda

2016-01-08 @ 10:16:54
Eddie

Det är ju jättestor skillnad på benen! :) Minns att du tidigare i höstas var lite ledsen/fundersam över benens storlek, men det verkar som att dom kommit ikapp med resten av kroppen nu :)

Ett tilläggs svar till Marie här ovanför, det beror mycket på VAR man lägger sina kalorier också. Om jag själv fyller mina kalorier (1500kcal/dag) med pasta, ris, bröd, choklad, korv, pizza och köttbullar (för att nu nämna några exempel) så går jag upp i vikt, trots att jag tränar, men om jag däremot "vräker" i mej grönsaker, magert kött, havregrynsgröt och nötter, så går jag inte upp i vikt. Dessutom kan jag äta mer innan kalorimängden fylls OCH jag mår bättre både fysiskt och psykiskt :) Det är som du säger, man får ju prova sig fram vad som passar en själv :)

Kalorimängden är olika och baserar sig dels på vikten och längden, dels på ämnesomsättningen/metabolismen, alltså hur mycket kroppen kan förbränna själv utan motion och med motion/dygn, hur mycket man rör på sig utöver vardagsmotion och hur mycket vatten man dricker. Sedan inverkar hormoner, temperatur, humör, sömn och hälsan till.

Sedan kan det faktiskt vara så att man p.g.a tidigare övervikt och t.ex. celiaki (då tarmen inte fungerar som "normalt") har en annan ämnesomsättning och kroppen lagrar olika bra olika näringsämnen.

Efter så många år av livsstilsförändring som Linda har gjort och med den hjälpen hon fått av diverse experter, så är jag nog rätt säker på att hon vet vad hon gör och hur hennes kropp fungerar bäst :)

Svar: Tusen tack för den välskrivna kommentaren Eddie! Jag tror du har helt rätt och jag känner att så som du säger är ju så som det är =) Kram på dig!
Linda

2016-01-08 @ 16:08:33
URL: http://iedasverkstad.wordpress.com
Ninna

"Inside Out" är en underbart berörande film, dom lyckas ibland på Disney :) Jag ska se den igen snart bara för att. Sen har du gjort en otrolig resa som säkert inspirerat många, jag har länge tittat i din blogg lite nu o då men tror inte att jag kommenterat förut.

2016-01-18 @ 21:44:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0