Det läskigaste jag gjort

Jag har bestämt mig för att göra något som känns otroligt läskigt och obehagligt. Men jag hoppas att jag genom att göra så här, i slutändan ska kunna må bättre med mig själv och bli duktigare på att se mitt eget värde.
 
När jag delat mina bilder, både här i bloggen men framför allt på facebook så händer det ganska ofta att jag blir misstrodd. Dels är det många som ser jämförelsebilderna som säger att det där är inte samma person. Många säger att det är en lögn, photoshoppat och många säger att det är helt omöjligt att jag inte gjort en gastric bypass. Men de allra flesta som misstror bilderna gör det för att det är så stor skillnad på kroppen och för att det framför allt syns på huden. Nu tror jag inte att de flesta verkligen läser inläggen jag skriver till mina bilder, för då skulle de ju kunna läsa om att jag gjort en bukplastik och alltså kanske slippa misstro. Dessutom är det inte så svårt att följa länkarna och hitta min blogg eller min sida på facebook. Givetvis ska jag egentligen inte heller ta åt mig och jag vet att min älskade make har rätt när han säger att baksidan med att vara offentlig är att man får ta mycket skit och att för det krävs hård hud. Generellt har jag hård hud (ibland för hård) men även jag kan ju så klart bli ledsen när saker händer. Nu har jag varit förskonad från mycket påhopp kan jag tro och samtidigt har jag varit duktig på att stänga ut allt det negativa som andra säger. Men det negativa som JAG SJÄLV känner är inget man bara kan stänga ute. Låt mig föklara;
 
Jag gjorde valet att tappa all den här vikten (eftersom jag vägde 130 kilo) eftersom det inte kändes som den människan jag såg i spegeln var jag.
Jag ville dessutom vara hälsosam OCH jag vill kunna följa mina drömmar med musik - film - tv och så vidare. Så jag fick ta ett aktivt val vad jag ville göra med min kropp. Det tog mig ca ett år att nå det resultatet jag har idag (ja, jag fick en sjukdom och gick upp lite efter ett par år, det vet ni redan och vill ni veta mer om det så kan ni läsa i bloggen. Jag blev strax frisk och gick ned allt igen). Jag vägde lite mindre ett tag än jag gör nu, men jag trivs bättre så här på 55 kilo (se medföljande foton) än jag gjorde då (47 kg) och har alltså planerat att stanna här.
 
Men i takt med att jag gick ned i vikt så blev min hudkostym bara större och större. Förvisso hade jag så klart räknat med det när jag var stor, men att det skulle stanna av så mycket på framför allt benen och armarna, samt att min stuss skulle se ut som en gammal kvinnas (och brösten skulle bli tomma påsar) riktigt så mycket var jag faktiskt inte beredd på.
Jag är givetvis inte otacksam, för universum har verkligen givit mig en fantastisk kropp som svarat över förväntan på viktminskning -men, jag kan inte slappna av och njuta heller. Jag är bunden vid mina åtsittande kompressionsstrumpbyxor som håller in huden på benen. Dels för att det annars skaver, blir sår men också för att det slänger hit och dit och det är inte bara fult, det gör också ont.
Armarna är samma sak. Det är så mycket skinn över att många tröjor inte fungerar för mig att ha på mig. De klämmer kring huden och gör att jag ser rolig ut. Dessutom är det många som har (i verkliga livet) kommenterat och undrat varför armarna ser ut som de gör. Detta gör också att det är svårare för mig att slappna av och sikta mot mina drömmar, då jag är rädd att bli nekad allting baserat på kroppen. Det må vara fegt ja, men sina tankar kan man inte alltid styra. Jag har till exmpel ALDRIG gått på stranden i bikini (eller i simhall, utomlands eller liknande) trots att jag tappat all den här vikten. Anledningen till detta är för jag är SER att andra tittar. Det är inte i mitt huvud. Vad som kanske är i mitt huvud är vad de tänker när de tittar, men tittar gör de.
 
Jag har tagit bort huden på magen i en bukplastik som underbara landstinget betalade (december 2012), men inget utöver buken hjälper de till med. Jag kommer alltså behöva bekosta allt detta själv. De pengarna finns inte.
 
Men nu har jag bestämt mig för att göra något aktivt för att våga förändra det. Dels ska en fotograf få ta kort på mig (som alltså inte skall redigeras) samt att jag tagit några enkla kort på mig i bikini. Dessa ska jag nu visa för er och då får ni alltså se SANNINGEN. Så här SER jag ut. Utan kläder på så är det så här jag ser ut. Jag vill också berätta det eftersom det finns de där ute som konstant påpekar hur fin jag är och hur fin kroppen blivit och jag känner att det kanske inte är så fint som ni trott.
 
Här är jag
 
112 kg till de 55 jag väger nu
 
Skillnaden mellan hur jag såg ut i april 2015 (95) tills nu i helgen (55)
 
Min kropp i två olika bikinis. Här se ni huden ordentligt på hela kroppen (utom rumpan, för det vågar jag inte än)
 
Så här ser armarna ut
 
Mina ben.. de här ger mig mycket ångest och ger mig en otroligt skev självbild
 
I ett inlägg skrivet för ett par dagar sedan finns en sammanfattning på min viktminskning. Hur jag har gått tillväga för att ta mig ned från 130 kilo och ned till de 55 som jag väger idag. I den här bloggen kan man också följa hela resan från början till slut och få alla sanningar.
 
 
 


Kommentarer
PAULA

så tufft gjort att våga visa men du är vacker och gjort ett underbart jobb att gå ner så vikt !!

2016-02-10 @ 10:25:23
URL: http://VUORINEN.SE
Charlotte Risman

Tack Linda för att du delar detta med oss! Du är modig och vacker! Har du funderat på hur du kan använda dina erfarenheter för att inspirera andra. Coachning till exempel? Jag är själv sockerberoende och överätare men har varit "normal"viktig under större delen av mitt liv. Underviktig under barndom och tonår och övervíktig under min graviditet. Men anledning av min egen inre kamp med mig själv så valde jag att dels jobba med missbuk genom mitt yrkesval som socionom men också att gå vidare och utbilda mig till kostrådgivare och e-terapeut mot sockerberoende. Med detta inlägg ville jag dels fråga dig om du tänkt på att på något sätt använda dina erfarenhet till att hjälpa andra? Jag vill också tipsa dig om Bio-oil som finnas att köra på vissa apotek och på nätet som möjliggjorde mitt magskinn att gå från uttöjt och för mycket till hyfsat slät och platt mage.

Svar: Jag har haft funderingar på att göra föreläsningar faktiskt =) Jag kanske ska göra slag i saken någon dag =D
Linda

2016-02-10 @ 10:40:53
Lotta

Du är grym! Bra jobbat 👍

2016-02-10 @ 10:51:17
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Fru Bryngelsson

Du är fantastisk och unik❤️

2016-02-10 @ 11:20:00
Anonym

Jag hade också tittat och för några sekunder undrat vad som hänt, men väldigt fort hade jag garanterat dragit slutsatsen just att "hon måste ha lyckats bli av med väldigt mycket vikt" och sedan hade jag nog gissat vidare att "hon får säkert ingen hjälp av landstinget" och så hade jag varit imponerad av dig och irriterad över att landstinget bekostar gastric bypass men inte hjälper de som dig som kämpat bort vikten själva med huden. Det ena borde inte utesluta det andra! Var stolt över dig själv och din kropp, du är grym!

2016-02-10 @ 11:23:40
Ninna

Modigt gjort! Jag tycker du borde få bekostat att ta bort hud från benen när det slänger och tar ont, då är det inte bara en skönhetsoperation. Men det verkar va olika på det där med landsting, vad de ser som nödvändigt och inte. Hoppas det går att påverka på något sätt, var på och bråkig om det, begär second opinion av annan läkare? Även om det verkar kämpigt, jag har läst om endel som har navelbråck efter graviditet, att tarmarna tittar ut ibland, och de får det ändå inte opererat om de inte bekostar det helt själva, för att det skulle va en skönhetsoperation. Helt galet det med.

2016-02-10 @ 11:27:13
Anonym

Gud så snygg du är. Helt otroligt.. Bra jobbat..

2016-02-10 @ 11:31:23
Jess

Så starkt att dela Linda, jag vet hur jobbigt du tycker att det är... Du är fin som du är oavsett och din kropp har gjort något makalöst . Ge huden tid.. Ta nya bilder om 3 år . Jag VET att du kommer känna att det dragit åt sig lite. Du är fantastisk oavsett. Nevergiveup! Bar STOLT!

www.nevergiveupjess.se

2016-02-10 @ 11:37:53
Jenny S

Linda, jag har följt båda dina resor, och skulle vilja ge all världens rosor till dig för att hylla hur stark du varit - och är!
Det är väl inte svårt att se hur opraktisk "kostymen" har blivit! Det behöver man väl inte vara Einstein för att lista ut 😉
Jag fick beviljat en Sleeve, då jag själv pga grav sömnapné + övrig värk inte lyckats med att gå ner själv. Och bara för att jag opererats betyder det verkligen inte att arbetet är slut där! Det tog mig nästan 4 månader att fungera hyfsat med att kunna/orka äta vanligt mat. Jag har varit så svag så extra motion har inte varit aktuell heller. Närmar mig -20 kg och lika glad för att det rullar på, är jag tacksam för vartenda minus då jag vet hur tufft det är att minska, trots op. Din mage blev ju jättefin med lite extra hjälp, nu ser jag fram emot och håller tummarna att du får råd att justera resten av kostymen. Det är du värd x 1000 💜💜💜👍🌹

2016-02-10 @ 11:40:18
Anonym

Du är så modig!!
Jag är säker på att du inspirerar många fler än mig ♥ Cathrine

2016-02-10 @ 11:40:58
Eddie

Det är så lätt att säga att du inte ska bry dej, att du är fin och att du är bra och duger precis som du är. Men det är svårt att ta till sig.

När jag kommer i mål med min viktnedgång kommer jag att se ut ungefär som du. Jag är 162cm lång och vägde 145kg innan jag påbörjade viktnedgången. efter ca 20kg minus märker jag redan att huden är lösare och det påverkar inte bara självförtroendet, men gör även ont när man hoppar, springer och håller igång.

Hudens tillstånd skrämmer mej, även om man får väga för- och nackdelarna. Riskerar jag hellre att dö i förtid p.g.a övervikt, eller ser jag ut som en 90-åring trots att jag är knappa 30år?

När jag ser bilder på de som lyckats gå ner i vikt och som ärligt lägger upp bilder på hur de ser ut i kroppen efteråt, så blir jag inspirerad. Visst hade jag gärna haft snygga bröst, tighta lår och platt mage, men samtidigt så är jag på nåt vis glad att jag varit överviktig och VET hur det är. Jag kan berätta om mina erfarenheter, jag har större förståelse för de som kämpar med sin vikt än de som alltid varit smala. Jag tycker inte om t.ex. hur Biggest Loser förskönar viktnedgången och alla har klämt in extra huden i korsetter etc inför finalen, gillar mycket mer t.ex. Chris Powells TV-serie där man faktiskt ser hur det är på riktigt, att huden inte försvinner av sig själv.

Jag har låtit min vikt hålla mej tillbaka i massor, vågar inte sjunga mer, vågar inte åka med sonen på tivoli, eller ens tåg i rädsla av att jag är för fet och får elaka kommentarer eller blickar. Men förra helgen stod jag på mej, åkte till en simhall och åkte t.o.m vattenrutschkanan! Och jag lever än. Visst var det en del blickar och säkert nån som hade kul åt mej, men so f*cking what. Min son hade roligt och var så glad att vi äntligen gjorde nåt tillsammans :) Så det var verkligen värt det :)

Håll inte tillbaka ditt liv bara för hur ditt skinn ser ut! Du har en fantastisk talang och den idiot som bara fokuserar på din hud istället för din talang kan se sej i r*ven! :)

Njut av våren! Varma hälsningar från Finland.

Svar: STORA KRAMAR till dig fina fina Eddie
Linda

2016-02-10 @ 13:00:34
URL: http://www.marathoneddie.wordpress.com
Jeanette L

Blir så trött på alla dessa hatare och elaka människor som inte tänker ett steg längre än till sig själva. Jag har följt din blogg sedan några år tillbaka men har aldrig skrivit något tidigare. Du har gjort ett FANTASTISKT jobb! Och du ser fantastisk ut. Man blir aldrig klar med att jobba med sig själv. Framförallt insidan. Men du har gjort så mycket mer för dig själv än säkert många av de som skriver dessa kommentarer har gjort. Sträck på dig och var stolt över dig själv <3 Vet att det är lättare sagt än gjort. Men ta inte åt dig av alla korkade och elaka kommentarer.

2016-02-10 @ 16:22:30
URL: http://jnetbakar.blogspot.se
Anonym

Du har gjort sånt arbete med din kropp..
Hoppas o önskar till gud att du kan få in pengar att fixa detta som du så stort önskar..
Vackra lilla människa❤

Svar: <3 <3
Linda

2016-02-10 @ 16:32:11
Anna

Hej! Jag blir både glad och ledsen över ditt inlägg. Glad för att du gjort en tuff och svår resa som gör att du får vara med i livet mycket mer. Ledsen för att du tycker att du ser dålig ut med hängande hud. Det JAG ser är att du har jobbat hårt. Att du är vacker. Att du har en stenvilja. Att du är driven.

Huden är ditt största organ, det funkar bara så. Och acceptera din kropp, det är viktigare än vad andra tycker. Och det där med att gå i bikini, gör det bara. De som vill glo får glo och sen tänker iaf jag alltid att folk har sånt fullt sjå med att bekymra sig över sig själva att de inte har tid att glo på andra. Sträck på dig - du är bra!

2016-02-10 @ 18:14:18
Anonym

Ja det är synd att normer vi matats med förstört synen på kvinnokroppen. En sund kropp behöver ju inte vara en smal kropp. Jobba på självförtroendet kanske? För du är stark som fan med en bedrift att ta tag i en kraftig övervikt. Tror inte så många som bryr sig heller om ditt extraskinn. Och gör de det..så ligger problemet hos dem. Du är fin Linda...som faen.

2016-02-10 @ 19:40:19
Anonym

Tack för att du delade med dig! Du är så vacker ♥️

2016-02-10 @ 20:40:41
Malin

Min åsikt kvarstår, du är vacker med dina kläder på OCH du är lika vacker utan.

Du är min förebild. Tack för att du öppnar dig själv på detta sätt. Du är helt fantastisk och jag beundrar dig enormt mycket.

Jag önskar att alla dina drömmar slår in en dag. Du är en fantastisk sångerska och borde få så mycket mer uppmärksamhet!

Och jag önskar att du en dag ska få hjälp med huden som du känner är problematisk.

Massa kärlek till dig Linda. Du är en krigare, en förebild för oss alla. Kramar.

Svar: TUSEN och åter tusen tack för den alldeles fantastiskt fina kommentaren!!! <3<3<3
Linda

2016-02-10 @ 21:34:18
Sandra

En gammal vän till mig gillade det här inlägget på Facebook, och jag kände mig bara tvungen att skriva hur glad jag blev av läsa det, både för din framgångs skull med viktminskningen, men också för att du vågar säga ifrån och dela med dig av dessa bilder. Modigt gjort!

Jag har aldrig haft problem med min vikt mer än att gränsa till undervikt ibland, men förvånansvärt många har varit duktiga på att påpeka det ändå (och propsa på godis och chips som botemedel, go figure). Osäkerhet och ibland till och med avundsjuka har jag tillslut kopplat till det, och jag anar att det kanske är samma med dina kommentarer. Bara låt det passera har jag alltid tänkt, men ditt inlägg var en mycket bättre reaktion! Hoppas dina plågoandar finner lite styrka i det också.

Hur som helst ville bara säga hur väldigt lycklig av att läsa det här. :D Keep up the good work, starka du! Vill du ha hjälp med bloggdesign (HTML/CSS-koder) hjälper jag gärna till!

Svar: Hej Sandra! Det här svaret kommer oerhört sent men det är först nu jag sätter mig och tar mig tid att svara på kommentarer. FÖrst och främst TACK för den jättefina kommentaren. Jag har gjort så gott jag kan.
Jag tar mer än gärna hjälp med bloggdesign så om det fortfarande gäller så får du mer än gärna höra av dig igen =)
Linda

2016-02-10 @ 22:22:40
URL: http://ketheira.blogg.se
Annika

Så oerhört modigt av dig att lägga ut bilderna på dig själv i bikini. Grym viktresa du har gjort! Väldigt imponerad!

Svar: TACK snälla du! <3
Linda

2016-02-10 @ 22:28:55
URL: http://trivsmedmittnyaliv.bloggplatsen.se
erica

Du är jättefin- det var du även när du vägde som mest. Du verkar dessutom ha ett fint inre, vilket jag tycker att du ska vara riktigt stolt över! Jag förstår att det känns jobbigt med huden, men tänk vilka vinster du har gjort med din viktminskning- du har garanterat fått minst 10år till med dina barn!

Svar: Tusen tack för den fina kommentaren <3
Linda

2016-02-10 @ 23:01:33
Anna

Modigt!! Jag tycker att du är fin. För att ha gått ner så otroligt mycket tycker jag att ditt skinn har gjort ett bra jobb, och du har snyggare knän än jag 😊. Jag förstår dock att du vill bli av med överflödig hud för att känna dig helt fri. Tycker att du ska gå med huvudet högt i bikini, för det syns att det är pga viktnedgång du har för stor kostym. Tror inte någon annan skulle tänka på det.. Hoppas att du kommer att bli nöjd med dig själv , hur du än gör ❤️

2016-02-11 @ 09:37:30
Anonym

Jag trycker då än jättefin och jag vore jätteglad om min kropp såg ut som din!

2016-02-11 @ 10:36:17
Saga

Det gör mig ont att höra att du blir misstrodd. Samtidigt kan man ju se det som en komplimang eftersom du på egen hand gjort ett jobb som är så otroligt att folk har svårt att någon förmått göra det. Du kan känna dig jäkligt stolt över din prestation. Förstår att du kan känna dig ledsen över detta med huden. Du har en väldigt fin kropp tycker jag, och är vacker. Huden har ändå gjort ett väldigt bra jobb med tanke på den otroliga mängd kilon kroppen tappat. Det är hemskt att du ska behöva ha ont, särskilt om benen, och det låter inte rätt att neka dig det med tanke på att det inte enbart handlar om en kosmetisk behandling. Jag blev iallafall både imponerad och berörd över hur stark du är. Du är helt genom äkta, och de som misstror dig sitter nog inne med en hel avundsjuka.

Svar: TUSEN tack för de alldeles fantastiska orden <3 Jag kämpar på så gott jag kan
Linda

2016-02-11 @ 21:16:04
Anonym

Du är så modig!!
Jag är säker på att du inspirerar många fler än mig ♥ Cathrine

2016-02-11 @ 22:18:22
Mathilda Schöfl

Sö otroligt modigt! Vilken kropp❤️

2016-02-13 @ 13:37:27
URL: http://mathildis.blogg.se/
Marie

Jag kan faktiskt förstå att du INTE får gratis operation. Du har ju faktiskt inga enorma mängder skinn som hänger o detta ser ju mest kosmetiskt ut. Vem jämför du dig med? Fotomodeller med sk perfekta kroppar? Finns många inklusive jag själv som inte är släta o helsnygga i kroppen utan kläder. jag anser att detta får man leva med eftersom det finns annat i livet än ytligheter. Tänk på allt det positiva istället att du har lyckats tappat jättemycket i vikt och att du har din familj.Spelar det någon roll om man inte är supersnygg i bikini egentligen i det långa loppet? Jag har svårt att tänka mig att kirurgi kan åstadkomma mirakel ändå. Sen är det ju viktigt att du väntar o ser om kroppen stramar åt sig något med tiden o du kanske vänjer dig mer åtminstone. Vi lever i en fruktansvärt ytlig värld där idealen är sjuka o denna jakt på perfektionism är fruktansvärd. Är det denna jakt som är lyckan egentligen? Sen kanske man kan fråga sig om man någonsin blir nöjd om det är så att man faktiskt inte mår så bra inuti.Jag kan faktiskt tycka att det är ganska hemskt att så många skriver att du borde få operation. Detta bekräftar fixeringen vid det yttre som finns idag men vi är också olika. Din man ser han till ditt yttre? Han älskar väl dig hur du än ser ut. Så alla är ju inte såna och det är jag glad över. Den inre lyckan vad kommer den ifrån anser du? Ta inte illa upp över detta inlägg nu! Jag ville bara delge dig mina funderingar över detta. Mvh Marie

Svar: Jag tar inte illa vid mig alls och alla har vi rätt till vår åsikt =) Jag förstår din tanke men för mig handlar det just om att det inte är bara kosmetiskt utan ett medicinskt problem
Linda

2016-02-13 @ 16:35:00
FIT by Emma Hå

Gud vad modig du är! Och vad skumt det ser ut, för man ser ju liksom konturerna av dig under huden så himla tydligt och exakt hur smal du är "egentligen"....

Nu så här i efterhand, trot det att det hade funnits något du kunnat göra för att få huden att dra ihop sig bättre? jag är själv i början av min viktresa och vill försöka undvika att behöva operation i framtiden.

Svar: Nej enligt läkarna finns inget jag kunde gjort för det hade blivit likadant ändå tyvärr
Linda

2016-02-13 @ 17:58:33
URL: http://fitbyemmaha.com
CG

Trist att du känner att du måste "bevisa" din viktminskning via foton på det här sättet :-( Beklagar att det finns de som inte tror dig... Jag VET att du gjort en otrolig resa och du är fin precis som du är! Riktigt modigt av dig att ta foton i bikini. Har själv tagit foton på mig hur jag ser ut nu i underkläder, men det kommer dröja innan/om jag publicerar dem...

Kram på dig ♥

Svar: Tack snälla fina du för den underbara kommentaren. Kramar och kärlek och HEJA DIG
Linda

Gunilla

Hej! Jag har kikat in på din fina blogg till o från under några år och alltid förundrats över din kämpaglöd och över hur mycket du visar och delar med dig av offentligt! Du är inspirerande och sä jävla tuff rent ut sagt! Jag bär själv på för många kilon men efter en depression och sjukskrivning ska jag nu börja jobba och jag har bestämt mig för att när jag är igång igen, då ska jag ta tag i vikten också. Tyvärr orkar jag inte ta allt på en gång, utan får prioritera i livet lite. Vad jag vill ha sagt med mitt svammel är iaf att du är en stor inspirationskälla och förebild! All heder åt dej som vågar visa dej i bikini på bloggen! Du är Jättevacker❤

2016-02-14 @ 17:12:29
Malin

Jättefin är du ♡ Och en riktig förebild.

2016-02-16 @ 07:51:06
Eline

Det här var riktigt starkt av dig. Du har gjort ett otroligt bra jobb, var stolt! Tycker dock att du borde be om en second opinion angående benen eftersom att de gör att du får ont och skav?

2016-02-16 @ 11:52:32
malin

hej linda . så dunder modig du är !! tycker du är fin som du är och tycker du ska vara stolt över det du har lyckats med men tyvärr måste säga ja förstår du inte är nöjd och efter det dunder jobbet du gjort med din kropp tycker jag verkligen du förkärnar den kroppen du vill ha ! alltså ingen hud som hänger ner löst, det önskar nog ingen eller problemen som tillkommer med det! jag hoppas du någon dag kan förverkliga din dröm och få en hud plastik . stor kram malin

2016-02-18 @ 12:45:52
Laulau

Du är jättesnygg!!

2016-02-22 @ 08:58:48
Kristina

Har nyligen hittat hit till dig, och jisses vilken helt fantastisk prestation du har klarat!!!!!
Ska bli ett sant nöje att följa dig, du är min absoluta favorit källa till inspiration nu!!!!
Hejja dig!!!!!!!!!

2016-03-02 @ 05:53:15
Anonym

Till Fit by Emma H. Jo det finns knep att huden ska dra ihop sig bättre. Nr1 ligg inte på för lågt kcal underskott. Nr 2 lägg in styrketräning. Att gå ner på för lite kcal ger slappare hud.

2016-03-14 @ 09:04:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0