130 kg - 55 kg sammanfattning

Hej allihop.
 
Jag ser att intresset för min blogg åter igen har ökat drastiskt. Jag ska se till att jag i takt med intresset också ger er fler inlägg. Jag har bara inte riktigt vetat om jag skulle fokusera på bloggen eller facebook i nuläget. Men det känner som att bloggen ändå kan vara den bättre platsen för att samla informationen på. Jag börjar med att dela det jag precis skrivit på facebook och där det kommit in många reaktioner och sedan tar vi det därefter;
 
Eftersom så många frågar så kommer här en sammangattning på min viktresa.

Jag har inte opererat mig utan det är gjort med hjälp av kost (och träning). Först gick jag ned från 130 kg till 50 (47) och det tog mig ett år ungefär. Jag åt allt men i mindre mängd och godis bara en dag i veckan. Då tränade jag varje dag i ca en timme. Men bara hemma genom crosstrainern eller powerwalk. Jag började min viktminskning (etapp 1) i maj 2012 och var klar i januari 2013. (allt detta kan ni läsa om här i bloggen eftersom jag då uppdaterade varje dag, ofta flera gånger. Klicka tillbaka till juni 2012 när jag startade bloggen och läs för att få veta allt)

Sen efter jag varit i mål i ett år så blev jag JÄTTESJUK. Det hade inte med viktminskningen att göra utan jag fick en hormonsjukdom, hjärnan svullnade upp och jag fick äta massvis med mediciner. Det var ett fruktansvärt kämpande för att bli frisk och jag låg sjuk mellan januari till september 2014. Sen var det ett kämpande resten av hösten 2014. I januari 2015 så började jag jobba igen och då hade jag gått upp till 95 kilo igen. Jag skämdes över hur jag gått upp i vikt när jag var sjuk och när jag slutade med alla mediciner i april 2015 och dessutom vägde in på 97 kilo så startade jag min viktminskning (etapp 2) igen.

Jag har gjort så den här gången att jag fokuserat till 90% på kosten och jag har valt att räkna kalorier. Anledningen är att jag kunde det redan, var väl bekant med hur det fungerar och bekväm med hur man då äter. Jag har legat på mellan 1200-1300 kalorier om dagen (utom vissa dagar då jag inte räknat. Dock var det bara kanske 3-4 gånger sammanlagt fram tills december) sedan i augusti 2015. Dessförinnan så startade jag med det sunda förnuftet igen. 
Vad gäller träning så har jag med handen på hjärtat bara underhållstränat då och då. Jag har haft ett större fokus på att nå många steg om dagen och ligger oftast på mellan 15-20.000 steg. Men jag arbetar på förskola så man rör sig mycket då ändå (om man vill). I december blev det så klart fler cheatmeals än normalt eftersom det var en julmiddag med jobbet samt julafton, juldagen och nyårsafton. Men jag gick ändå ned 5 kg i december och nådde 57 kilo. I januari 2016 så nådde jag de 55 kilo jag satt som absoluta slutmål. Jag har alltså INTE tänkt gå ned till 47-50 kilo igen utan tycker dessa 55 räcker bra för min kropp.

Angående huden så har jag tagit bort den på magen i en bukplastik. Men resten av kroppen ser väldigt rolig ut och måste akut fixas till. Men pengarna finns inte tyvärr så jag får lida I tystnad just nu.

Nu är det jobbet att hålla vikten hälsosam samt att ha en normal livsstil som är i fokus. Maten ökas sakta efter råd från dietist och kostrådgivare och träning har jag egentligen inte riktigt börjat med under minskningen vilket innebär att om jag får till det två gånger i veckan nu så är det ändå mer än det tidigare varit. Dock är det också ett steg för hälsa som alla vet och alltså nåt jag efter bästa förmåga planerar att lägga till. Musklerna arbetar jag med mer än innan vilket också betyder att jag kanske kommer öka i vikt på grund av ökad muskelmassa. Samtidigt är jag inte ute efter att få tonade muskler mer än bara lite form.

Tusen tack för alla fina komplimanger!

 
 


Kommentarer
Anonym

Hej
Använde du dig av viktklubb under viktminskningen?// Linda

Svar: Hej.Nej inte av själva sighten den här gången. Men däremot är det från dem jag läst mig hur jag ska räkna kalorier
Linda

2016-02-03 @ 14:45:05
Åsa

Fint jobbat! :)

2016-02-03 @ 20:13:49
URL: http://www.nouw.com/energikompaniet
Anonym

Grymt jobbat! Har väntat länge på att du ska uppdatera! Hoppas på mer aktiv blogg framöver, du är en stor inspiration ;)

2016-02-03 @ 21:15:44
Hanna Karlsson

Vilken resa du gjort! Grymt bra jobbat. :-D

Svar: Tack så myckt!
Linda

2016-02-04 @ 21:06:45
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Anonym

Goa du gumman. Du har kommit så långt du fixar. Det. Vackra du

2016-02-05 @ 00:33:47
Anonym

Omöjligt!!! Å huden bara drog ihop sig då eller?!?! Haha skulle inte tro det.

Svar: Vem har sagt att det bara drog ihop sig? Läser du vad som står i inlägget så står det att jag tagit bort huden på magen men att resten finns kvar
Linda

2016-02-05 @ 02:46:21
Linn

Du er en fantastisk motivator for meg, leser bloggen din ofte, og kommer til å bruke den for å nå mitt mål 😊 håper du får ordnet resten av den løse huden din, men du ser fantastisk ut som du er :)
Klem

2016-02-05 @ 22:56:10
Micaela

Fantastiskt!

2016-02-07 @ 15:20:14
FIT by Emma Hå

Men wow vilken resa!! Hur tusan gjorde du när du gick ner 80 kg på ett år?! Vad åt du då? Hur ofta fuskade du? Hur stod du ut med hungern?

Svar: Jag har inte behövt "stå ut" utan har hållit mig mätt =) Jag åt mest efter "sunt förnuft" eller räknade kalorier. Tack!
Linda

2016-02-09 @ 00:12:45
URL: http://fitbyemmaha.com
Malin

Wow!!! Grymt jobbat! Jag gick ner 46 kg efter min första förlossning 2012 (viktväktarna och promenad varje dag) men nu efter barn nummer två är det svårt att hitta motivationen. Hon fyller ett nästa vecka och jag gar 20 kg att bli av med :p

Svar: HEJA DIG!! Bra jobbat!
Linda

2016-02-10 @ 06:36:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0