Positiv och negativ träning

God förmiddag allihop! Jag hoppas ni har en fantastisk dag framför er. Jag skulle vilja ta upp ett väldigt aktuellt ämne här på Goingsmaller och det är träning.
Som ni säkert uppmärksammat har jag dragit igång med träning på hög växel nu och skulle vilja prata om hälsosam träning och ohälsosam träning.

 (<-- klicka för förstoring)
Mina två träningspass från igår
 
När man tränar för att tappa vikt så är det inte nödvändigt att äta upp de kalorier man tränar bort. Man ska självklart alltid äta något efter man tränat och det skall också helst gärna vara något med proteininnehåll så att musklerna bibehålls och får hjälp att byggas upp, men utöver det så måste man inte (och skall med födel inte) äta upp de borttränade kalorierna.
 
 

När det istället kommer till att träna för att kroppen ska må bra, men att man vill ligga kvar på den aktuella vikten man har, så bör man -ja till och med ska man äta upp de kalorier man tränar bort så att man ligger ungefär på plus minus noll. Räknar man inte kalorier så kan jag beskriva det som att man ska äta ordentligt efter att man tränat, för om man inte gör det så kommer kroppen att ligga i ett underskott och man kommer inte att ligga kvar stadigt i vikt utan kroppen kommer att tappa vikt eller alternativt må väldigt dåligt om det inte finns vikt att tappa.

 

 

Behöver man istället gå upp i vikt så ska man träna andra former för kroppen än kalorförbrännande träning och kombinera detta med ett intag som gör att man äter mer än man förbränner. Detta vill jag dock vara tydlig med att man troligtvis behöver hjälp med att få till.

 

 

För att säga det kort så gäller alltid följande; 
  • Gå ned i vikt genom att förbränna det du äter.
  • Stå stadigt i vikt genom att äta och förbränna i princip lika mycket
  • Gå upp i vikt genom att äta mer än du förbränner.
 

Vad gäller träning så ska det vara roligt att träna och man ska må bra av det. Känns det inte bra i kroppen och man bara tycker att det är jobbigt och stressande så bör man se över sin träningsrutin och se vart man tror man kan göra en förändring som istället ger de positiva effekterna man vill få ut av träning.

 

 

Lycka till allihop och fråga gärna om det är nåt ni undrar över!

 


Kommentarer
Anonym

Fast om du äter som du har gjort på sista tiden och fortsätter träna så intensivt som du nu gör så kommer du ju att tappa i vikt om du inte äter MER i stort sett, eftersom det blir ett underskott som du behöver se till att få i dig. Det jag inte riktigt förstår är varför du äter så lite som du gör. Varför ökar du nu inte upp till normalkcal när du nu tränar extra? 2 kg plus på dig skulle nog klä dig bättre än 2 minus! Jag hoppas du själv ser det så att din kroppsbild inte är förvrängd.

Svar: Jag förstår faktiskt inte vad du talar om? Jag äter ju normalt nu och inte enligt viktminskning längre
Linda

2013-10-07 @ 15:08:10
Malin

Hejsan! Jag följer din blogg. Inspirerande! Fantastisk resa du gjort! Visst är den god den glassen. Hur klarar du att hålla dig till en normal portion när du sitter där själv och hela glasspaketet är kvar? Förr åt du väl mycket mer?! Det är nämligen mitt problem; jag skulle bara äta lite men så händer något och allt är uppätet. Plus ännnu mer...
/Malin

2013-10-07 @ 19:32:29
Elin

Fast, nä.... Om du lever på så jättelågt som 1300kcal och tränar bort tex 400. Då hamnar du ju på 900 vilket är helt vansinne...

Svar: Men vem är det som lever på 1300 menar du nu? Inte jag i alla fall för jag äter ca 1700-1800 och sen tränar jag bort kanske 500 som jag äter igen, så då har jag ätit över 2000 allt som allt. Är man i viktminskning är det dock ok!
Linda

2013-10-08 @ 15:24:02
Maria

Hej! Just detta har jag nog problem med. Vad äter du efter träning? Jag går fortsatt ner i vikt trots att jag inte behöver det - ligger -4 kg under min målvikt (men har fortfarande ett hälsosamt BMI, det finns marginaler att gå ner ett par kilon till, men jag vill gärna stanna här). Av någon anledning verkar jag ju hamna i kaloriunderskott, men jag äter absolut inte lite och har även utrymme för godsaker.

2013-10-29 @ 15:07:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0