Maten och tänket kring den

En av de vanligaste frågorna jag får och som jag ser diskuteras om i forum, är just mat. Det är så klart inte så konstigt eftersom det är med maten viktminskning/ett hälsosammare liv börjar. Ofta får jag kommentarer som denna: "har du tips på vad jag kan äta för jag gillar inte sallad så mycket" eller "min man/fru tycker det är så tråkigt om vi äter massa sallad hemma så han/hon äter massa annat och då blir det så svårt för mig" och "det är så trist med sallad jämt så jag tappar motivationen". Tillhör ni kanske också dem som känt eller tänkt på det viset? Jag förstår till 100% att motivationen ryker om man tror att viktminskning eller ett hälsosamt liv innebär att man bara ska äta torr sallad alla dagar. Eller för att utveckla vidare, att det bara går att äta kyckling, "läskig" kvarg (nu pratar jag om när man är ny på kvarg och inte vet hur man kan blanda) sallad och bubbelvatten. Detta är naturligtvis långt ifrån sanningen. 
 
 
Alla bör definitivt se över sina matvanor inför en livstilsförändring ja, för lever man enbart på pizza, snabbmat, micromat, bullar och läsk så kan det kanske bli vårt att köra den mat man redan äter. Äter man dock vanligt mat, men kanske i för stor mängd, på fel tider, blandat med för mycket gott och snabbmat alldeles för ofta, ja då kan du i princip leva som du redan gör -med vissa förändringar. Det är inte fel att anta att man bör äta massa sallad för en lyckad förändring men däremot är det inte alls rätt att tro att man måste göra det eller att man blir begränsad.
 
Om ni tänker på hur en helt "normal" person äter (någon som inte har något nämnvärt viktptoblem, räknar kalorier eller går på en diet, utan bara lever som "vanligt") så är det oftast en blandad matpalett vi ser. Ena dagen kan det vara en Mc donaldsfrukost och en annan dag en härlig yoghurtskål med färska bär, medan en tredje blir en kopp svart kaffe och möjligtvis en sönderbränd brödkant, som intas vid en stor gäsp och påsar under ögonen.
 
 
 
En lunch kan vara allt ifrån att det blir en cola och en varmkorv på hörnan, till en härlig nyttosallad med arbetskollegor eller vänner ute på ett härligt fik, till att äta gårdagens köttbullar och stuvade macaroner eller "oj jag glömde visst äta idag då jag hade huvudet på annat håll".
 
 
 
Samma sak med övriga mål så klart. Mellanmål kan hoppas över, glömmas bort, vara en chokladkaka på vägen från affären, en kanelbulle med vänner eller ett äpple -kanske inget alls. Middag kan vara kalorifet falukorv med ett kolhyderatspäckat superberg av pasta och varför inte två kilo riven ost på. En annan dag blir det nyttig kyckling med en stor sallad och ett par potatisar och en liten klick tzatsiki, kanske ekologisk för att vara nyttig. Ja ni förstår ju. INGEN äter nyttigt 24/7 och det måste man alltså inte heller göra då man vill viktminska/bli hälsosammare/göra en livsstilsförändring.
 
När jag bestämde mig för att jag  ville gå ned i vikt på riktigt så ändrade jag inte egentligen på maten jag åt. Ja, skillnaden var att jag slutade äta på Mc Donalds 3 dagar i veckan och att jag slutade äta godis 7 dagar i veckan. I övrigt gjorde jag endast egentligen detta: Minskade portionerna, la till lite mer sallad och åt godis och snask bara en dag i veckan.
I övrigt gjorde jag förändringen att sluta småäta helt och istället lägga fasta mål som frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Men jag ska erkänna att även jag glömde mellanmål då och då.
 
 
Men vad gäller "pedagogisk mat" så har jag ätit allt ifrån helt oinspirationsfulla talrikar med bara köttbullar och keso, till fräscha talrikar med en vackert färgfull sallad blandad med kyckling. Fungerat har det gjort också och fungerat bra för den delen. Jag har tappat 80 kilo från min kropp, men jag har inte tappat mina muskler (har gjort flertalet mätningar) och alla mina värden är fina och kanonbra. 
 
 noll inspiration
 helt vanlig mat
 att unna sig gott också
 balans
 nyttiga alternativ
 bättre alternativ 
 
Min rekommendation är helt enkelt att du gör din förändring så okomplicerad du kan. Se över maten ja, men äter du ok idag så fortsätt med det. Lägg gärna till nyttigare alternativ men ta inte bort allt det du älskar! Man FÅR faktiskt äta falukorv, pomfritt och gräddsåser också. Ät lite mindre av det bara. Och man får äta godis, bullar , kakor och dricka alkohol (om man har åldern för det) också, men se till att äta snasket bara en dag i veckan då. Alkoholen kanske varannan om ni kan tänka er att avstå.
 
Det är inte där det faktiska sitter, det är i huvudet.
För om ni VERKLIGEN vill, så LOVAR jag att det går. ALLA kan göra det jag gjort
 
 
 
 


Kommentarer
Hanna

Jag tycker det verkar vara ett himla sunt tänk. När jag gick ner 35 kilo (för fem år sedan) hade jag ett liknande tänk, dvs att maten inte skulle bli en så stor del av ens liv. Är man tjock så kretsar väldigt mycket kring mat, vad-när-hur-vad man ska äta dagens alla mål, och hur goda de skulle vara. Men att lära sig att man faktiskt inte dör av att äta en mindre måltid ibland, eller att det inte är skadligt att -hoppsan- glömma middagen och bara äta något lätt.

Det sitter i huvudet.

Och sedan det där med motion är så himla viktigt, inte att bli hysterisk träningsmänniska för alla klarar inte det, alla har inte den möjligheten eller motivationen. Men alla klarar att göra "något" så man blir svettig, ett par dagar i veckan.

Jag ska strax göra samma resa igen, då jag gått upp alla mina kilon (och några till) då jag är gravid. Men så snart bebisen tittat ut (BF idag) ska jag ner igen.

Jag är dock så himla kluven till att lägga ut bilder och göra det officiellt, jag gjorde det förra gången och blev så grymt sporrad av allt pepp jag fick, men sedan klarade jag inte att hålla det just för att "poängen", viktminskningen, var klar.

Svar: TAck snälla du!Vad duktig du var som tappade så mycket vikt! Det är ju verkligen ett bevis för att du kan du också. Och som du säger, när man gör det så att det blir okomplicerat blir allt så mycket enklare. Synd att du gått upp allt, men jag vet att det är sådant som händer, så jag hoppas du inte klankar ned för mycket på dig själv angående det! Det är vanligare än ovanligt!!
Angående träningen så tänkte jag så klart likadant. Bättre med träning som fungerar i längden än att trycka på allt m,an kan och sedan inte orka.

Grattis till livet i magen!! Jag hoppas att han/hon kommer ut å det snaraste! Glöm inte bort bara att om du ammar så får du inte börja tappa din vikt genom att vara strikt bantande eller så, för då frisätts massa gifter i mjölken som liten får i sig. Glöm heller inte att låta kroppen läka innan du sätter igång med träningen (men du har säkert redan koll på detta =D)

Och sist men inte minst så håller jag med dig. Känns det jobbigt att göra det offentligt eftersom du en gång gjort detta redan men gått upp, då kanske du ska vänta. Annars kan jag tänka att peppet kan hjälpa igen, samt att du nu kan få det gjort "på riktigt". Kram och lycka till!
Linda

2013-07-29 @ 13:18:37
URL: http://imitthem.blogg.se
Hanna

Yes!Vilken underbart inlägg. Det är ju precis så det är. Detta kommeemr jag använda som inspiration, tack så mycket för att du skrev ihop detta. Kul att se att du är tillbaka mer med!

Svar: Tack snälla rara du!! Och vad glad jag blir att du kan använda det som inspiration! Kram
Linda

2013-07-29 @ 14:44:38
URL: http://hannamilena.blogg.se
Hanna

Sorry för stavfelen, inte lätt att skriva från mobilen ^^

2013-07-29 @ 14:46:51
URL: http://hannamilena.blogg.se
Tina

Precis i början av din viktminskning,dom första veckorna är jag nyfiken på...

Hade du inga "biverkningar" när du slutade tvärt med alla sötsaker ??


Själv har jag tryckt i mig godis,princip varje dag..
Nu är det 1 v sedan jag slutade med det och jag har gått ner 5 kg...

Nu svänger humöret utan anledning,deppig,huvudvärk,yrsel m.m...
Måste ha med att göra att jag slutat med sockerintaget...

Hur va det för dig ????

2013-07-29 @ 18:00:54
C

Så sant i allt du skriver o det är samma sunda tänk som jag försöker följa - med svackor förstås ;-D

Kram ♥

Svar: Huvudsaken är att man försöker sitt bästa <3 Kramar
Linda

2013-07-29 @ 18:09:33
URL: http://carusasviktblogg.wordpress.com/
Viktsextiosju

Jag har inte alltid varit tjock... men jag blev det i 20-årsåldern sen jag slutade träna/dansa(efter att ha varit aktiv 7 dgr i veckan). gick upp 30kg gick ner 36 kg av pulverdiet. Jag va smal igen. sakta men säkert ökade jag igen eftersom jag inte tränade (min kropp va ju van vid det) Fick barn. Provade pulverdiet igen som ensamstående mamam - reultat : barnet vill inte heller äta nåt... vill ha shaker... alltså funka inte. När jag läste din blogg och fick dina tips. Gav jag mig fasiken på att jag kan kombinera. Jag kan jag ska och jag kommer äta med min 4.5-åriga dotter och min nya familj m man och 2 vuxna barn. Jag gör som Linda!! Så nu räknar jag kalorier när jag orkar och äter på liten tallrik med "handmodellen" jag tar aldrig om utan dricker mer istället! Tack för att du är ett exempel i den stora diet och operationsvärlden. Den enda operation jag önskar dig är till dina lår och nu om du vill, armar. Kärlek till dig Linda för att du har viljan att vara du!

Svar: Åh men tack snälla rara du för den fina kommentaren!!! Kram och ett varmt lycka till <3
Linda

2013-07-29 @ 18:10:33
URL: http://www.viktsextiosju.webblogg.se
Hanna

Ville bara komma tillbaka och säga tack igen, för du tände min gnista igen. Ditt inlägg var så bra, att jag var tvungen att skriva om det i min blogg. Och länkade självklart till dig! Fortsätt leva som du gör, fortsätt sprida visdomsord. Du förändrar inte bara ditt liv, utan oss som läser med. Tack!

http://hannamilena.blogg.se/2013/july/guldkorn.html

Svar: ÅH MEN UNDERBARA DU!! Jag blev så nyfiken så jag blev tvungen att gå och läsa vad du skrivit och jag blev alldeles varm och rörd över dina fina ord om mig. TACK snälla du! Och åg vad fin blogg du har i övrigt. Kommer lägga till dig i listan bland de bloggar jag läser =D Jag är kass på att kommentera, men räkna med att jag kommer vara där och titta =D Kram på dig <3
Linda

2013-07-29 @ 19:20:42
URL: http://hannamilena.blogg.se/
Zofia

Du är så inspirerande! Jag har länge levt med 30-40 kilos övervikt och fått höra att jag aldrig kan gå ner det utan operation.
Men efter att ha läst din blogg trör jag för första gången på allvar att jag kan. Din inställning till mat ger mig hopp.
Nu har jag hållt på en vecka och gått ner drygt två kilo.
Så med stöttning av bloggen och mycket vilka tror jag att jag kan lyckas.

Svar: Åh men så roligt att höra att du kan få motivation från min blogg. Det blir jag verkligen glad för. Och vad bra jobbat med två kg redan!! HEJA DIG!!
Linda

2013-07-29 @ 21:50:50
Simona Bergström

vilken inspirationsblogg. super fin! kika gärna in min blogg :)

Svar: Tack snälla rara!
Linda

2013-07-30 @ 02:35:35
URL: http://simonakristina.se
Esbe

Underbara människa, just så är det ju. Och ändå är det så himlarns svårt mellan varven!

Svar: tack snälla du!
Linda

2013-07-30 @ 10:25:17
URL: http://blesselisa.blogspot.com
Fanny Walhed

Oj, vad mycket du har gått ner! Duktigt!

2013-07-30 @ 20:04:41
URL: http://komigenfanny.blogg.se/
Peter Daggert

Jätte bra jobbat, många ser tyvärr operation som en snabb lösning på ett problem som rotar sig i mycket mer än vikten. Har inte mött någon som med hjälp av operation hållit vikten efter 5 år. Tyvärr möter jag många inom mitt jobb som psykiatrsjuksköterska. Operationen gör alltid inte under för alla.

2013-07-30 @ 20:10:22
URL: http://geriatrik.blogg.se/
Ebba Molin

Vilket bra tänk du har! Jag har haft ätstörningar och inlägg som det här med sunda åsikter gillar jag! Bra jobbat, och framför allt för att du gjort det på ett hållbart sätt! Kram

2013-07-30 @ 20:13:28
URL: http://molinebbas.blogg.se/
Elin

Åh vad Intressant inlägg! Det ska jag verkligen ta med mig! Mer grönsaker och mindre potioner, och såklart kommer träningen igång när skolan börjar.
Väger bara 60kg, men skulle behöva tänka på min kost ändå, tack! :D

2013-07-30 @ 20:13:35
URL: http://elinslifee.blogg.se
lillemor

Duktigt

2013-07-30 @ 20:22:40
URL: http://minneavehline.blogg
LIENE

Sant, allt sitter i huvudet. Har haft svårt att arbeta bort mina matberoenden, men om jag verkligen bestämmer mig, i mitt huvud, då kan jag faktiskt äta normalt utan att överäta eller fastna i maten och inte kunna sluta tills jag mår jättedåligt. Egentligen, tror jag att Gud hjälpte mig, för jag var verkligen fastkörd i mitt dåliga matbeteende.
Om du vill kan du kolla min blogg som handlar om upplevelser med Gud, drömmar, vittnesbörd och jag lägger ut även musik och foton med lite texter som jag skriver. Är nyfrälst, och gick inte till kyrkan för att få kunskap om Gud utan jag har valt att söka honom på egen hand. Därför ville jag gärna dela mina erfarenheter och den kristna tron från ett annat perspektiv än det ofta visas på. Sen så skriver jag inte för egen skull, utan för andras skull. Därför, ta inte detta som reklam.
Kram och ha en fin kväll!

2013-08-03 @ 17:26:32
URL: http://lifefromwithin.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0