Extremt viktigt inlägg

VIKTIGT!

Jag känner att jag har något jag vill klargöra för er alla här och det gäller hur jag äter -lightprodukter eller inte, kaloriräknande -varför. Anledningen till att jag vill göra detta uttalande är eftersom jag inte vill att ni varken ska tro fel om mig, men också för att inte felaktigt sprida ett osunt budskap.

Jag äter alltså INTE bara lightprodukter eller lågkaloriprodukter. Det är vissa utvalda saker som är light eller lågkalori som jag av olika anleningar väljer som sylt (som jag använder som marmelad), äppelmos, lätt kvarg och om jag äter yoghurt/fil eller kräm, så väljer jag oftast en lätt variant. I övrigt äter jag helt vanlig mat, precis som alla andra och OM jag av händelse äter något lågkalori så är det för att det är något jag tycker är gott och absolut inte för att gå ned i vikt på något vis.

Jag vill helt klargöra att jag sedan några månader tillbaka är HELT klar med min viktminskning (jag vill alltså INTE gå ned mer i vikt -överhuvud taget) och arbetar endast i nuläget med att öka upp mina kalorier så att jag ska äta normalt och som precis alla andra. Under detta, som jag kallar stegring, så har jag gått till en dietist för att få råd om hur jag ska stegra utan att det blir galet för kroppen. När jag började stegra så gick jag ned mina sista 5 kilo TROTS att jag ökade matintaget. Jag frågade en läkare och dietisten och detta är helt normalt att det kan hända, dock skulle det stanna upp för att vara okay och det stannade också upp. Det kan hända att det blir så att kroppen NATURLIGT  vill lägga på sig ett par kilo under ökningen, för att den vill hitta den vikt som den själv tycker är normalt. Detta är helt okay med mig, för att klargöra. Går jag upp några kilon så är det helt okay -förutsatt så klart att det är kroppens val och inte för att jag börjar slappa till och äta massa hamburgare och godis. Dock vill jag också klargöra att jag äter hamburgare och godis som alla andra. Jag har faktiskt till och med släppt min regel om en dag i veckan och äter när jag vill (dock blir det oftast bara fredagen och -eller lördagen).

Jag försöker INTE hålla igen mitt matintag utan äter mer nu än jag gjort sedan innan jag började gå ned i vikt. Jag äter troligtvis mer än många som inte försökt gå ned i vikt gör, eftersom jag äter ett jämt antal kalorier om dagen, medan de som inte försökt gå ned i vikt, liksom blogginlägget jag skrev igår, faktiskt äter ganska olika och splittrat från dag till dag. Så kommer jag så klart också att äta sedan, ibland mer och ibland mindre , för det är så man normalt lever.

Vad gäller att jag räknar kalorier fortfarande fast jag är normalviktig handlar alltså för att avsluta detta, om att jag ska öka upp mina kalorier utan att det bli för stora nivåer som skiljer i kroppen, så att jag kan få släppa kalorierna helt och hållet och leva PRECIS som jag gjorde förra året när jag gick ned i vikt -enbart på sunt förnuft, fast nu i NORMAL mängd -till skillnad från "i mindre mängd".

Har ni några frågor så tveka inte att ställa dem!
Tack för ordet!

/Linda

 


Kommentarer
stina

hej :) jag blev tipsad av min syster att läsa din blogg så ska precis börja. Ska bli spännande:) MVH

Svar: Hej, vad glad jag blir! Tacka din syster från mig och tveka inte att fråga om du undrar nåt. Det går jättebra att kommentera i gamla inlägg =D
Linda

2013-07-30 @ 16:11:10
Hanna

Aaw du är för rar! Och tack för detta inlägg med. Kan tänka mig att det är många som reagerat över light och lågkalori och allt det där, men det är egentligen bara gå med instinkter och testa runt tycker jag. Till slut är det precis det du gjort, och det är nog därför du har så många fans som vill veta vad du gör, så vi kan följa dina råd. :) Vad mysigt med födelsedag snart, och hoppas du får den där boken du önskar dig! Kan ge dig några glutenfria recept tills dess, fann denna sidan när jag letade efter bra biskvi recept, eftersom de inte har biskvier här. Fanns bara 6 recept på hennes blogg som är glutenfria iofs, men en av dem är just biskvier och även hallonbiskvier, och hur goda ser inte de ut!

http://www.emmawahlby.se/?cat=30

2013-07-30 @ 17:53:57
URL: http://hannamilena.blogg.se/
Karin Lygnersjö

Bra att du klargör för folk som undrar, tycker du gjort något fantastiskt! Bara fortsätt som du gör :)
Kram

Svar: tack snälla du!! Kram
Linda

2013-07-30 @ 18:43:37
URL: http://karinlygnersjo.blogg.se
Anonym

Hej Linda! Jag tycker du har gjort ett riktigt bra jobb med allt, viktminskningen, facebook, och bloggen. Du är en stor inspiration för mig och jag tycker du gör helt rätt med maten. Man ska äta det som känns bra för en själv,alla måste hitta sitt sätt och jag förstår dig. Jag skulle inte kunna gå ner i vikt om jag bara åt nyttigt hela tiden, alltså att alla måltider MÅSTE innehålla näringsrik mat. Man äter väl oftast så ändå... men skulle man aldrig kunna få äta tex. äppelmos bara för att det är lightprodukt osv, då skulle jag ge upp. Jag äter det på gröten dock ;) När du visar dina tallrikar *LER* jag mest för dina roliga kombination (men jag förstår) ;) Jag förväntar mig inte att du ska lägga upp mat på din tallrik på ett sånt sätt som passar mig, alla tycker vi ju om olika. Vill nån bara äta sallad och annat nyttigt är det upp till dom. Det du visar är mat för dig och sen måste alla andra hitta sitt eget sätt. Tack för att du är så fantastisk på ditt vis!! Jag gillar dina kombinationer, udda eller inte ;)

2013-07-30 @ 19:44:53
Anna

Hej.
Har fött vårt fjärde barn, en tös efter tre pojkar. Även om hon var värt det så ökade jag 30 kilo och hade havandeskaps förgiftning med henne. De andra steg jag "bara" 12kg, 18kg och 20kg. Hon är nu 2 månader idag och jag tappade 17 kg efter BB men har nu ca 15 kvar. Jag hoppas kunna lägga band på mig och inspireras utav din blogg. Äter choklad och cola varje kväll, 200g choklad kaka är inga problem. Ska på fredag in på bedömning på Karolinska för min mage. Den hänger och ser hemsk ut, magmusklerna står ut under brösten, har som en limpa på magen för de har inte gått tillbaka :-( fick denna mage redan med vårt första barn, han vägde 4800g och jag var bara en stor vandrande mage. Bristningar upp 10cm över naveln. Usch vad jag skriver. Ha det gott och keep up the good work att inspirera folk. Har folk i min närhet som har gjort gbp OP och jag tycker de inte har kämpat ordentligt så du har bevisat att det visst går!!! Kram

2013-07-30 @ 23:05:58
Jonna

Hej!
Jag vill först säga, WOW du är grym!! Sen att det är just sånna här bloggar som inspirerar mig till att bita ihop och försöka ge järnet! Jag har tidigare vägt 70~ och gått ner till 50 men då träffade jag min sambo och blev bekväm under den tiden började jag jobba och tackade ja till alla pass jag fick. Man är ju inte dum och tjäna pengar ville man ju. Allt det hela ledde till; Magkatarr, IBS och att jag blev deppig större del av tiden vilket i sin tur ledde till att jag gick upp alltsammans.. Jag visste inte hur jag skulle äta längre när allt helt plötsligt gick emot mig så tillslut orkade jag inte bry mig om det heller så jag åt och åt.. Tills nu, när jag börjat kolla i matbloggar och på folk som dig som verkligen fixar det! Det är så ofantligt inspirerande. Jag började blogga för inte alls många veckor sen men jag skaffade den för att jag inte skulle släppa taget. Jag har inte kommit så långt i den än men jag är bara i slutet på min första månad. Men jag vill kunna rikta mig till alla målgrupper så ska försöka att vara varierad. Jag bara skriver på nu herregud.. Nu får jag sätta stopp på mig själv! Tack för en toppen blogg!

2013-07-31 @ 00:54:16
URL: http://jawnaax.blogg.se
Marie

Hej! Vilken förvandling du har åstadkommit! Jag har erfarenhet kring att gå upp och ner i vikt och vet vad som kan hända med skinnet vid viktminskning. Det jag tänkte kring detta var att det kanske tom skulle vara positivt för dig att gå upp några kg och sedan stanna där eftersom en viktökning stramar åt skinnet enligt min erfarenhet.

2013-07-31 @ 08:07:13
Anonym

Hej Linda!

Jag har följt din blogg under en tid,Du har gjort ett fantastiskt och sunt jobb med dig själv.Tack för ditt senaste inlägg där Du än en gång poängterar en sund inställning till detta med mat och att Du inser vilken viktig/god förebild Du är för många som försöker gå ned i vikt.
När jag var 18 år hade jag som mål att gå ned några få "trivselkilon"det spårade ur totalt.Först till anorexi och senare till bulimi.Jag har varit sjuk i över 20 år.Min tillfriskning har gått långsamt och åter igen resulterat i några "trivselkilon"någon bantning blir det aldrig mer tal om för min del.Däremot är jag helt inne på samma linje som Du är,dvs att använda sitt sunda förnuft,leva sunt men inte utan något utan bara med måtta.Tack för din blogg.Jag har rekommenderat den för flera kraftigt överviktiga.Tack för allt Du delat med Dig!

Massor med vänliga sommarhälsningar :)

2013-07-31 @ 09:17:01
Jessi

Du är en stor (liten) inspiration och jag läser din blogg varje dag för att bli peppad och inspirerad. Lycka till i fortsättningen oxå :)

2013-08-01 @ 08:13:19
URL: http://gettinghealthy13.blogspot.se/
Ronnika

Hej!
Underbart att se att du lyckats så bra och att du är en inspirationskälla för många, mig med som precis upptäckt din blogg!

Jag är också missnöjd med mitt utseende/min vikt och jag undrar var du hittade info om maten, med att veta vad som var nyttigare än vissa andra grejer och så? Har du några boktips eller så som du kan dela?
Jag tror de största problemen är att jag äter för stora portioner och inte så kalorisnålt (samt godis(, så jag skulle verkligen uppskatta tips om maten.
Är det värt att gå till någon sorts dietist tycker du?

Tack så mycket, hoppas på svar!

// Ronnika

2013-08-03 @ 13:48:37
Ronnika

Juste, jag kan nås på [email protected] :D

2013-08-03 @ 15:20:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0