Träna hemma eller på gym?

Radiosilence är över. Jag ber om ursäkt att det varit blankt i min blogg i ett par dagar men jag har varit sjuk och har ärligt talat inte orkat. Nu är jag tack och lov up and kicking igen och ni ska få inlägg som vanligt.
 
Jag har lite funderingar kring min träning -eller kommande träning. Jag har ju sagt att jag planerat att börja på gym som ni kanske minns? Men jag har funderat vidare här och tänkt att jag skall göra ett experiment med kroppen. Jag har ju hela tiden sagt att jag gått ned i vikt genom mitt ändrade ätande och träning som man kan göra hemma (förutom dansgympan, men den gjorde jag mer för att göra något roligt och socialt, samt nyttigt, med min syster). Anledningen till att jag gjort det så, som ni kanske minns, är ju dels för att jag velat poängtera att man kan gå ned i vikt utan att det behöver ta massa tid från familjen eller livet -med att gå iväg, men också för att det är många som säger att de inte känner att de har råd att gå på gymmet och därför inte tror de kan och således aldrig kommer igång.
 
Min tänke är nu då att jag under några månader nog skall prova att träna hemma. Med hjälp av appar och annat jag kan komma på. Så får vi se vad det gör för skillnad för mig kropp i hur jag håller vikt, men också om den kan bli något tonad av detta. Vad tror ni om det?
 


Kommentarer
Josefins utmaning

Jag kör hemmaträning just nu och det jag kan sakna är väl typ gruppträning (spinning och dans), men jag känner att det går lika bra hemma just nu. Dessutom väntar jag ju på att snön ska försvinna så att det blir mer ordentlig löpning utomhus: gratis och den bästa träningen! Har du råd så rekommenderar jag varmt en kettlebell, det är bland det bästa jag någonsin har fått. Pulshöjande och bra för musklerna, speciellt om du vill tona kroppen också så tror jag att det kan vara riktigt värt! Sen kan du ju försöka dig på en del yogaövningar, för att bättra smidighet. Alltså, det finns så mycket du kan göra hemma, enda skillnaden är väl maskiner och instruktörer som du kan få på gymmet. Men du behöver inga maskiner, det räcker med få redskap och/eller din egen kroppsvikt, och du har dig själv som den bästa instruktören!

Svar: Åh men tack snälla rara du!! Jag såg en del av dina filmklipp på fb också. Jag tycker de var jättebra och hopppas du fortsätter med dem för de kommer jag att ha nytta av! Åh jag såg sådana bollar på clas ohlsson, jag ska kolla in det, jag har hört att de ska vara bra =) Tack snälla du!!
Linda

Marcus

Det beror på vad du har för mål härnäst. Vill du bara hålla vikten och vara hälsosam räcker din crosstrainer och hemmet gott.

Du nämner "tona" vilket kan vara ett förvirrat begrepp. Många har hört att högrepitionsbaserad styrketräning kommer ge dig slanka och tonade muskler. Detta är en myt. Du kan göra två saker med dina muskler (om vi pratar rent visuellt). Du kan göra dom större och du kan göra dom mindre. Hur "tonad" du är kommer alltså utgöras av två variablar; Hur stora dina muskler är, samt din fettprocent.

Om du nu vill bli mer tonad så kommer styrketräningen i ditt fall bli prio nummer ett, eftersom du inte längre har så mycket fett kvar på kroppen. För att öka i muskelvolym bör träningen helst inte överskrida 12-14 repetioner per set. Du bör alltså träna med en vikt där du orkar max 12-14 repetitioner innan du behöver vila. Detta är svårt att göra hemma. "Go to"-övningen för benen hemma (och på gymmet för den delen) är knäböj. Du kommer med all sannorlikhet orka fler än 15 där, till exempel.

Du har några fördelar; det faktum att du är tjej är den första. Det antal repetitioner du orkar kommer alltså troligen ligga närmre det optimala med bara kroppen som motstånd än för en man. Den andra är att du är relativt ny då det kommer till styrketräning, då man den första tiden svarar ganska lika på all styrketräning (förutsatt att man tar ut sig, givetvis).

Mvh Marcus

Svar: Okay jag förstår! Ja det låter så klart som om det kommer bli en ordentlig utmaning för mig att klara det hemma.. Jag vet inte riktigt hur jag tänkt mig med kroppen angående toningen. Det skulle vara roligt med något definierade muskler men samtidigt inte för mycket. Men jag vill se mindre slapp ut än jag gör idag. Jag ska tänka på det där med repetitionerna och försöka se till att jag får till så bra motvikter som möjligt.Tack snälla för dina fortsatta råd och peppningar! Mvh!
Linda

2013-01-15 @ 13:18:43
Linda

Det ska bli väldigt spännande att följa!
Ska också tillägga att du ger mig 110% motivation just nu då jag börjat min viktresa. Känns det motigt går jag in här och VIPS så har jag en massa motivation igen :) Tack för att du delar med dig!

Svar: Tack vad roligt!Åh vad glad jag blir för den fina kommentaren. Inget gert mig mer glädje i det här än att kunna hjälpa till att inspirera andra! Det ger mig styrka på min resa också. Hoppas jag får läsa din blogg någon dag =)
TACK
Linda

2013-01-15 @ 14:29:05
URL: http://vimsmaja.blogg.se
Köttbullen

Har du sett att artikeln om dig ligger ute digitalt på aftonbladet nu?
länk: viktklubb.aftonbladet.se/cm/2.10/2.112/1.3771698?refpartner=aftonbladet_viktklubb_1.3176736_pilram1
Det kanske har varit uppe länge, jag vet inte. Såg den idag och tänkte att ifall du inte sett det kunde det va kul att veta...

Svar: Åh jag hade missat det helt! Tack snälla du för att du länkade mig dit, det var jätteroligt att få läsa den =D Kram
Linda

2013-01-16 @ 17:23:30
URL: http://viktigt50.wordpress.com
C

Låter som en bra idé, jag funderar också på att träna hemma - styrketräning och då kanske enligt TABATA men vi får se....

Kram ♥

Svar: Ja det är ju värt att prova i alla fall så får vi liksom se om det fungerar och vad det ger =) Det kommer förhoppningvis bli bra för oss båda! Kram <3
Linda

2013-01-16 @ 20:37:50
URL: http://carusasviktblogg.wordpress.com/
Pernilla

Jag tror absolut du kan få fina resultat genom att träna hemma. Visst blir träningen mer begränsad, men absolut inte omöjligt. Med bra övningar och utrustning så kan du få till ett riktigt bra träningspass även i vardagsrummet. Gör det som känns bäst för dig :) Ett tips är att kolla på Rusta - där finns hantlar mm till rätt bra priser. Jag har själv tänkt köpa hem lite träningsredskap därifrån - kul att ha möjligheten att köra ett fullgott pass hemma, även om jag trivs bättre med träning på gymmet :)

Svar: Tack snälla Pernilla för tipset. Jag ska besöka Rusta och titta. Har ju crosstrainern tack och lov och så fick jag nåt litet i julklapp. Funderar också på pilatesboll för det har jag sett att somliga gör situps och sådan på. *Har fått grönt ljus för träning nu i alla fall så det är skönt! Ja jag håller med, bra att kunna -även om man kanske inte kan få lika bra träning. Definitivt bättre än noll i alla fall!
Linda

2013-01-16 @ 23:04:26
Jenny

Jag tror att du kommer att göra det jättebra. Kolla på Fiorifitness, massa bra övningar. Här är några: http://fiorifitness.com/trana-rumpan/comment-page-1#comment-425

Svar: Tack snälla! Både för komplimangen men också för länken! Jag ska titta oprdentligt på detta =)
Linda

2013-01-17 @ 23:06:31
URL: http://2xlblog.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0