När folk pratar skit bakom min rygg

Igår fick jag ett intressant meddelande av en väninna på facebook. Hon hade hört två kvinnor tala om mig på friskis och svettis. Eftersom hon förstod att det var mig de talade om, då de tydligen pratade om min blogg och "hon som var i tidningen" så hade hon spetsat öronen mot gåbanden där de gick och pratade. Hon kände inte igen dem men kunde beskriva dem med "Båda var i våran ålder en blond tjej ganska lång med halvlångt hår den andra var brunett och lite kort".
Hon sa att hon hört följande från dem: "Det dom pratade om var att dom hade hört att du tar efedrin för att gå ner i vikt det är ett amfetamin liknande tabletter som gör att man går ner i vikt."
 
Hon hade övervägt att stanna till hos dem och påpeka att hon känner mig och att de skulle hålla igen eftersom de inte visste vad de talade om, men lät bli eftersom det kändes obehagligt (jag förstår det). Men då tänker jag så här att varför har ens dessa rykten eller det ryktet uppstått? Jag har också fått höra att det åtminstone förut florerade nåt skumt rykte om att jag ljög för alla och att jag visst var opererad.
FÅR man inte lyckas med att ta tag i sin vikt och klara det? FÅR man inte det utan att folk ska hitta på massa skit? Jag blir faktiskt både irriterad och ledsen nu, för anledningen till att jag ens startade min blogg och delade med mig av min resa på facebook var för att inspirera andra och för att det är MÅNGA som är väldigt intresserade. Jag är ganska bra på att stänga av för jag vet ju själv vad som är sant men någonstans går faktiskt gränsen för när jag också blir ledsen och så är det.
 
Sedan vet jag att jag måste ha hård hud eftersom jag är så pass offentlig som jag är och i och med att mina (och Tomas) drömmar är att jag faktiskt till och med ska lyckas slå igenom med vår musik, som sångerska -så måste jag kunna ta en hel del skit. Och svaret på det är att det kan jag. Men det gör ändå lite ont att det är så.
 
Att inte folk bara kan fråga då istället? Och VEM hittade egentligen på detta? 
Det är ganska stor skillnad på att säga att man tror någon ljuger om en operation eller starta nåt skitrykte om att någon skulle gå på droger om vi säger så.
 
Men ja, jag kan inget göra. Jag får försöka fortsätta som vanligt bara och hålla huvudet högt. Jag vet ju att jag gjort det själv och inte ätit någon konstig diet, opererat mig eller går på droger och det är ju det viktigaste. Och för er som funderar på saker -fråga istället. Finns ingen anledning att ha sandlåda bakom ryggen på någon
 
JAG gjorde detta (och mer därtill eftersom jag startade på 130 kg, men jag har inget foto i undekläder från då)
 



Kommentarer
Veronica

<3 Stor KRAM Linda! <3
Kämpa på o som du skriver håll huvudet högt!!

2013-02-26 @ 16:30:49
Therese

Framgång svider i ögonen på de som inte är lika framgångsrika i sina liv.... =/

2013-02-26 @ 16:58:05
URL: http://fran100till60.blogspot.se/
Marie

Folk är dumma i huvudet..
det är ren och skär avundsjuka från deras sida, inget annat...

2013-02-26 @ 17:31:22
URL: http://www.mittlillaplace.bloggplatsen.se
Sandra Berg

Hej Linda!

Rykten kommer tyvärr alltid finnas och det kommer komma från svartsjuka!

Dom som kommer på något så idiotiskt som att (du) skulle tagit knark för att gå ner i vikt är nog själv väldigt misslyckade och vill inte tro att någon annan kan klara av något bättre än dom!

Jag har idag tränat i tre dagar på min nye vän (crosstrainern) tyvärr bara 30 minuter per gång med tanke på att jag inte alls har någon kondition hehhe :) TUSEN TUSEN tack för inspirationen och stå på dig själv! huvudsaken är att du själv VET att du klarat det och kan peppa andra, du är ett livs levande bevis på att det fungerar!!

Kram Sandra Berg! :)

2013-02-26 @ 17:32:11
Marcus

Du har, som de flesta som lyckats med något, fallit offer för jantelagen. Dom som gör något utöver det vanliga är "fuskare". Tror dock inte man kan blåsa av alla sådana kommentarer med avundsjuka (såg några av dina vänner kommentera på facebook). Har man aldrig jobbat riktigt hårt för något i sitt liv kan det nog vara svårt att veta vad som är möjligt utan "fusk". Det är nog lättare för dessa personer att kalla andra för fuskare än att själva inse att man kan åstakomma mycket med hårt arbete och dedikation. Du och dina vänner vet mycket väl hur hårt du jobbat och det är väl det som räknas? "Haters" kommer alltid när man lyckats med något. Ha det i åtanke!
Mvh

2013-02-26 @ 17:34:16
Josefins utmaning

Men usch! Vissa kan liksom inte acceptera att det finns människor som är STARKA och lyckas. Skit i dem. Du vet ju, och vi alla andra vet ju, utom några puckon som inte vet vad de snackar om. Du är min stora inspiration!

anna

Du har gjort något fantastisk bra för din egen framtid, dina barn och din familj. Jag hoppas att din mage kommer att läka ihop snart.
Det är få förunnat att ha en så stark motivation som du har haft
att klara en sådan stor viktnedgång. Just därför uppstår elakt prat- ren och skär avundsjuka!
Fortsätt med ditt livsprojekt med stolthet och låt ingen förta din prestation.

2013-02-26 @ 18:30:41
felicia

så jävla bra jobbat!! imponerande!

2013-02-26 @ 18:36:49
URL: http://tkhl.wordpress.com
My

Tycker du är riktigt stark som har klarat detta helt själv! Du inspirerar mig både till träning och att koppla bort andras tankar! Kämpa på:D

2013-02-26 @ 19:01:25
Linda

Folk är så otroligt avundsjuka ibland och låter det övergå till skitsnack. Förmodligen va inte dom tjejerna bekväma alls i sig själva, och fann dig som måltavla att snacka skit om, då du är så otroligt stark.
Sånt är så jäkla tråkigt, att folk inte bara kan vara glada för andra istället för att försöka prata ner om andra. Man bör ta ett titt på sig själv innan man snackar skit, för felet ligger oftast i sig själv och inte den personen dom pratar om ^^

2013-02-26 @ 19:52:07
URL: http://theroadtohappiness.blogg.se/
Martina

skit i andra, dem är bara svartsjuka, dem vill själva bli lika snygga men de förstår och vet inte hur. De vill klanka ner på människor som ger sig fan på att klara något och som har lyckats för att dem själva inte kan.

Stå på dig tjejen du är grym.
kram

2013-02-26 @ 20:08:06
URL: http://beautywolf.blogg.se
Linnéa

Tycker du är grymt inspirerande! Jag undrar lite hur din kost har sätt ut under din resa. Jag är själv överviktig och har börjat träna, men är inte kosten rätt så går det inte så snabbt.. Skulle du kunna skriva ett inlägg om det? Tack för din ärlighet!

2013-02-26 @ 20:53:01
Lena

Försök att inte bry dig, du vet sanningen. ♥

2013-02-26 @ 22:10:13
URL: http://lenaslilla.blogg.se
Anonym

Lyssna inte på sånt, dom vet inte vad dom pratar om!! + så handlar det om avundsjuka, helt enkelt. Du är GRYM som har lyckats tappa all denna vikt och dom pratar skit och startar rykten för att dom vill trycka ner dig, men låt inte dom göra det!! Du är min idol, utan tvekan! <3

Svar: Åh men tack snälla söta!
Linda

2013-02-26 @ 22:58:38
Anna

Tyvärr är jag inte förvånad :(
Dagens klimat i Sverige unnar ingen annan att lyckas, gör de det måste där ligga nåt skumt bakom. Inte kan hon väl ha lyckats på egen hand?!
Det e så tröttsamt med människor som sprider skit o dynga längs sin väg! O det finns rent för många av dem!
Har folk inget vettigare för sig än att sprida lögner som faktiskt sårar o skadar?
Det e som du skriver, du vet vad som är sant!
Men det gör ändå ont, att det finns de som faktiskt tror på ryktena o som inte känner dig.
Jag är iaf j*kligt glad o tacksam för att du delar din resa, det är inspirerande o peppande till tusen nu när jag oxå påbörjat min.
Kram

2013-02-27 @ 08:48:40
URL: http://www.jagominatankar.blogspot.com
Emma

Pinsamt att höra att människor inte har någon tilltro alls till vad en människa kan uppnå. Utan att man måste fuska på något vis för att nå resultat här i livet. Är riktigt imponerad av dig och de som har åsikter är bara bittra för att de förmodligen själva aldrig lyckats åstakomma något den hårda vägen. Det gjorde mig sjukt irriterad att höra att folk, framförallt tjejer ska missunnsamma andra tjejer. Det är bara människor som mår bra med sig själva som kan unna andra glädje och välmående, glöm aldrig det.

2013-02-27 @ 09:29:33
Anne

Hej Linda
Jag har börjat läsa din blogg lite då och då sedan jag såg en bild på FB på din viktnedgång. Jag är grymt imponerad fast jag inte känner dig. =) Men vem behöver egentigen känna dig för att bli imponerad förutom dom där tjejerna på gymmet då =( Själv sitter jag i samma "båt" som du gjorde när du började men jag har inte kommit längre än till att jag har börjat träna ordentligt. Hade en grym viktökning för 2 år sedan då min mycket nära vän/syster gick bort i cancer. Det är den vikten jag fortfarande dras med nu. Har gått ner 10kg men sen gått upp igen, varför ska det vara så svårt!? När man är i det så vet man vad det innebär att lyckas som du har gjort. STORT GRATTIS OCH BRA KÄMPAT. Kramar från Anne

Svar: Hej!Tack snälla för din fona kommentar! Och tack ska du ha för dina vänliga ord. Jag vill också beklagfa din väns/systers bortgång! Jag hoppas och tror att du kommer bli av med din övervikt. Stanna gärna här och säg till om du behöver pepp! Kramar
Linda

2013-02-27 @ 09:38:54
Emelie

Wow! Sjukt imponerande... stark du är! :)

Svar: tack snälla!
Linda

2013-02-27 @ 18:50:12
URL: http://emeliefratzl.blogg.se
Tjockiscatten

Alltså, än är inte den sista idioten född, så är det bara. Det kommer alltid att finna människor som snackar dynga om andra, det är för jäklig, men det är tyvärr sant. Det handlar om deras egna dåliga självkänsla, misslyckanden eller något. Det finns människor som inte har förmågan att glädjas med andras framgångar, så är det bara. Men Linda, de flesta av oss som är så att säga avundsjuka på dig, vi har istället gett oss den på att vi också ska fixa det! Och det med dig som en stor (Nja, liten då...;-)) inspirationskälla! Kram

Svar: Tack söta du, det var snällt sagt. Och vad glad jag blir att ni kan hämta kraft från mitt håll och ge er anamma på att höra det själva! Det glädjer mig! Kram
Linda

2013-02-28 @ 09:50:17
URL: http://www.tjockiscatten.wordpress.com
Camilla

Håll huvudet högt!! Det du har gjort är helt otroligt. Du har varit/är super duktigt och jag är så imponerad över din resa och får mig att vilja kämpa på med min viktresa och lyckas med mina mål. Du är en förebild för många och ska inte tryckas ner av någon!!! Du kommer lyckas med allt!

Svar: TACK snälla du för dina oerhört fina ord!!
Linda

2013-02-28 @ 14:06:24
Bella

Dom ryktena kommer antagligen för att det är så ofattbart sjukt att du gått ner sådär mycket. Att du lyckats! För dom som inte klarar av det är det för bra för att vara sant. Dom försöker antagligen få sitt egna misslyckande att kännas mer okej genom att intala sig själva att du "fuskat". Förstår du? Försvarsmekanism, tyvärr måste du ta skit för att dom ska slippa ångest liksom. Men fyfan vad du är bra. Du är en riktig förebild :) Kram!

Svar: Usch, du har kanske rätt, men det känns så oerhört trist att det ska behöva vara så liksom, att jag ska behöva anklagas för saker som är så hemska, för att de ska "må bättre". Det hade ju så klart varit fruktansvärt vad de än ja, men jag blir så bestört att höra att någon påstår nåt om knark för det är ju allvarligt också... Men jag förstår hur du menar. Tack snälla!
Linda

2013-02-28 @ 22:39:57
URL: http://bellzors.se
Sofie

skolgårdsfasoner. det låter som högstadiet all over again. såna människor orkar man bara inte med.
din blogg är väldigt inspirerande, och alla som är och har varit i samma situation suger åt sig allt i den. alla vi som har kämpat med stor övervikt har ungefär samma mål, och att läsa om någon som har gjort det som i början känns helt omöjligt är värt så vansinnigt mycket. det går bra för mig just nu, men jag har 30kg kvar och jag räknar fortfarande ut ungefär när jag kommer att vara i mål och fantiserar om hur långt jag kommer att kunna springa utan att alla leder i kroppen skriker, vara fin på nyårsafton, klippa gräsmattan på jättevarm dag utan att låren fastnar mot varandra eller t-shirten fastnar i valkar, allt sånt där som normalviktiga inte tänker på och aldrig kommer att förstå. Du har upplevt liknande, du kan uppskatta skillnaden, du har tagit dig bort från det, bara du, och du är förjävla bra.

Svar: Tack snälla rara du för din fina kommentar! Jag förstår precis vad du menar och förstår dina känslor. Jag kände precis samma sak och är lycklig över att jag klarade mig hit där jag är idag. Det är så trist att bli baktalad då. Men inte mycket att göra nåt åt så klart. Jag får försöka stänga öronen bara... GRATTIS till din viktminskning och heja dig!!
Linda

2013-03-01 @ 11:04:39
URL: http://matochsovklockan.wordpress.com/
Köttbullen

Usch, vad nedrigt. :( Förstår att du blir ledsen. Det blir man ju, även om man tål kritik och har hård hud. Man är ju inte okänslig för det. Du har gjort något extremt beundransvärt och svårt, och det är sjukt tråkigt när du inte får det beröm du förtjänar utan att folk istället vänder det du gjort till något helt annat som bara är smutsigt. Och du - du har ju faktiskt bildbevis på att vikten verkligen har minskat hela tiden under en ganska lång tid. Det hade inte varit en så stadig viktminskning om du hade opererat dig t ex. Och du har ju i bloggen visat vad du äter och tränar, vad vikten blir varje vecka osv. Varför skulle du ljuga om det från första början, innan du blev "känd"? Finns ju ingen logik i det, och de som inte fattar det är antingen fett ointelligenta eller så känner de inte till dig alls. Kram

Svar: Tack för de underbara och stöttande orden! Jag blir alltid glad över dina kommentarer =) Är så glad över att jag "träffade" dig under min resa, som påminner mig om att inte bry mig om andra som snackar och som har så kloka råd jämt. Kramar!
Linda

2013-03-02 @ 13:43:31
URL: http://viktigt50.wordpress.com
MissManic

Grattis till den stora viktnedgången!! Jag tror det bara är ren avundsjuka till att folk pratar så som dessa vuxna (?) hade gjort..
Försök att skaka av dig det, sträck på dig och var stolt!!

Svar: Tack snälla! Jo jag har fått höra det nu så jag försöker att lämna det bakom mig och blicka framåt med stängda ron. Tack snälla!
Linda

2013-03-03 @ 16:49:16
URL: http://savedbyjesus.blogg.se/
Jeanette

Bra jobbat!
Har du opererat bort överflödig hud?


Svar: tack snälla du! Ja på magen har jag tagit bort hud. Se inlägg från december och januari så får du veta massa om det och se bilder från före och efter =)
Linda

2013-03-08 @ 14:37:53
Jenny

Har precis hittat din blogg och bara läst lite men vill bara säga att du verkar vara en grymt stark och härlig människa! Det viktiga är att DU mår bra sen kan andra tycka vad de vill!

Svar: tack snälla du! Jag gör mitt bästa för att stänga öronen för negativitet!
Linda

2013-03-10 @ 09:04:49
Anna

Du är helt fantastisk som gjort denna resa :)
Jag har själv minst 20kg övervikt o svårt att bli av med dem :((
Men ska verkligen kämpa kram till dig du är fantastisk

Svar: Tack snälla du. HEJA DIG det går, jag lovar. Jag hjälper gärna till med pepp!
Linda

2013-03-13 @ 19:21:08
Marris

Du är en helt fantastiskt underbart målinriktad kvinna - vilken resa du har gjort!!! (hittade hit via blogg.se) Tyvärr finns det alltid elaka, korkade, missunsamma människor men du får försöka se det som ett mått på att du har lyckats!
Jag kommer att följa dig i fortsättningen också! =)

Svar: TACK rara fina du! Din kommentar värmer och vad roligt att du vill läsa i min blogg!
Linda

2013-03-17 @ 17:59:43
URL: http://www.electragueen.blogg.se
Åsa

Du är ju helt fantastisk! Så himla trist mentalitet vissa människor har bara för att de är avundsjuka! Stå på dig! Ta till dig de positiva orden du får av så många människor och låt resten rinna av dig! Håller tummarna att du fortsätter att uppdatera din blogg nu när du går in i fas II i din resa och börjar bygga muskler ;) Så inspirerande! Tack och lycka till!

2013-04-09 @ 21:35:44
Sara

Hej! Många som har kommenterat och stöttat redan, men jag kom att tänka på en sak som kanske kan hjälpa att tänka. Jag tror inte att de som snackade på gymmet tänkte på "Linda", den som DU är, när de pratade om hur du kunde ha lyckats. Jag tror de pratade om den där "kända" människan som lyckats på nåt otroligt sätt, att det måste ju vara något lurt. Men du vet ju att du inte är det :) Det är så lätt att prata så om folk man hört talas om som man inte känner och så startas kanske ett rykte om att, jo så måste det ju ha varit. Det kanske hjälper att tänka att det inte är riktat mot dig som person utan att det blir så när man är offentlig - folk kommer prata om dig. Det viktigaste är iaf att du och dina närmaste vet vem du är och vad som är sant. :) Jag är superimponerad av dig, vilken kraft du besitter! Jag tror att du kommer klara galant att hålla vikten och även lyckas som sångerska - du har en jättefin röst! Och din vilja som gjorde att du klarade viktnedgången visar att du har kraft att genomföra det du bestämmer dig för! Jag tror det blir superbra!! Kanske lätt att säga, men försök se skitsnacket och motgångarna som träning inför andra motgångar som kan komma framöver. Att du i framtiden kan klara av ännu större motgångar tack vare detta. :)

Stor kram!

2013-04-10 @ 11:14:13
URL: http://www.estenlund.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0