Matbakis med vågfunderingar

Idag tänkte jag ta upp det här med vågen igen och jag har en god anledning till att jag gör det. Folk väger sig ju givetvis olika. Somliga kör varje dag, som jag gör. Andra sträller sig en gång i veckan bara. Det finns de som kör varannan vecka och de som kör en gång i månaden. Sen har vi så klart också de som inte behöver tänka på vågen, då de inte har några viktproblem (eller de som har viktproblem och därför låter bli att väga sig).
 
Vart jag vill komma är det här med kroppen VS vikten. För en tid sedan frågade en person mig om jag ville gå ned till 55 kg för att jag fixerat på en siffra eller om det var en känsla i kroppen. Med handen på hjärtat så är det nog en del av båda. Del ett är att jag känner stor skinnad i magen (vilket är nytt sedan operationen) på när jag väger över 60 och under 60. Och självklart är det en skillnad i hur man känner sig i kroppen på 5 kg upp eller ned. Men när det kommer till normala pendlingar beroende på vätska, menscykel, eller dagen efter en bautamiddag följt av en efterättsbuffé som man äter tills man somnar i -så är det ingen skillnad. Då är frågan; Does one nee to know? Behöver man verkligen veta varje kg man går upp och ned då man pendlar, om det inte är så att man börjar gå upp i vikt?
 
För att förtydliga ytterligare. Igår vägde jag som ni vet 58,6 kilo. På kvällen blev det väldigt mycket ätande. Det blev eget godis, gemensamt godis, smakande av barnens godis, rostmacka (sådant gör jag bara när jag har "ätardag", att jag kan äta nåt jag vill ha enbart för att det är gott), ost och you name it. Alla människor gör så ibland att det blir lite FÖR mycket av det goda. Jag ställde mig på vågen som jag alltid gör men jag visste att gamla Bettan skulle ge mig ett icke glädjande besked. Pip pip 61,0. Nu vet ju alla att det inte egentligen är vikt man har gått upp och att det om några dagar bör vara helt borta, men jag har ändå sett det och det hugger ändå till i magen. Men hade jag egentligen behövt veta det? Förstår ni tanken där? Behöver vi egentligen se att det där händer? Det vore ju så klart skillnad om man skulle äta så varje dag eller flera dagar för då är det ju absolut nödvändigt att se hur det ser ut, men om det handlar om att man äter mycket en dag och sedan gått upp till dagen efter, om man blir ledsen av att se det så kanske man helt enkelt borde låta bli att väga sig.
 
För tänk på alla som INTE väger sig idag för att de inte har problem med vikten och det därför inte tillhör någon som helst form av rutin att väga sig -de kan också ha pendlat upp 2 kilon från igår till idag. Men de passar ju fortfarande i sina kläder (då det inte är fett vi lägger på oss på ett dygn, utan vätskor osv); as do I. De har ju ingen aning om att de tillfälligt gått upp och skulle de ställa sig på vågen 3 dagar efter på nåt läkarbesök eller whatever så skulle de väga som de brukar göra.
 
Efter mycket babblande kommer slutpoängen då, vilken är att jag tror ändå att det är sunt om vi som kört på här med vikten -när vi kommer ned i normala vikter eller i mål, faktiskt försöker att inte väga oss för ofta. Jag tänker på Pernilla till exempel (<--- klicka för att komma till hennes underbara blogg), hon väger sig bara den 1a i varje månad. Det betyder att hon har noll aning om alla uppgångar som eventuellt kommer under månaden. Det tror jag är skönt. Men för mig är det en rädsla som styr. Det blir ett kontrollbehov av det. Jag får känslan av att jag måste veta så jag kan hålla ordentlig koll och om jag går upp så kompenserar jag med att räkna efter i ett par dagar så det inte råkar gå över. Jag vet inte om jag vill leva så resten av livet. Känns kroppen normal och man passar i kläderna, vad spelar då vikten för roll, överhuvud taget -egentligen?
 


Kommentarer
Gentle GIant

Det där med att väga sig är en fråga där alla svar har en positiv sida och en negativ. Jag tror att du och kroppen gått in i en ny fas nu och att vägningen är en del av att lära känna din nya kropp. Jag tror också att det tar ett tag att ställa om sig mentalt efter ett så stort och tidslångt projekt som du genomgått. Oavsett om du vill det eller inte så är din kropp inställd på vägning, en omedveten inställnning och du kommer få arbeta med rent kropplsig orolighet när du bryter den vanan även om du 'vet' att du inte behöver oroa dig. Jag skulle se det som en övergångsperiod där din nya känsla och förståelse/kunskap om din kropp kommer hjälpa dig att släppa vågen allteftersom. Du ska jobba fram en ny vana nu av att behålla en sund vikt och det kommer nog bli ett arbete i sig att skapa en ny medveten och omedveten inställning och känsla i kroppen. Kramar!

Svar: TAck snälla för ditt fina svar på det! Jag tror du har rätt. Det handlar ju om att jag tagit mig ned och en del av mig är ju rädd att gå upp igen -medan en annan del av mig vet precis att det inte är konstogt att pendla lite beroende på hur man ätit. De flersta äter med ibland (oftast på helgen) och mindre sedan för att kompensera. Det handlar ju inte om att äta lite och svälta, utan att välja de nyttigare alternativen. Vägningen gör ju att man håller kontroll på detta och det är därför. Men som du säger, när jag fått in vanan på att vara normal så tror jag inte vågen kommer locka lika mycket på morgonen och jag kommer kunna släppa och gå på känsla. Tack snälla du! Kramar!
Linda

2013-02-02 @ 11:42:27
URL: http://www.gentlegiantafskfvde.blogg.se
Anonym

låter mer som du hamnat i en ätstörning och ond cirkel...

Svar: Jag vet inte riktigt vart jag skrivit så att du fått den uppfattningen? Jag sa att jag väger mig varje dag och det har jag gjort hela viktminskningen igenom. Att äta lite godis på helgen och sedan vara ordentlig i veckan är heller inget konstigt eller onaturligt, så jag vet som sagt inte riktigt hur du tänker nu. Ond cirkel? ätstörning? Förklara dig gärna så jag får veta hur du menar här
Linda

2013-02-02 @ 11:50:54
C

Tror att det är helt rätt att när man gått i mål max väga sig 1 gång/månaden - inte mer för det är bättre att fokusera på att känna hur kroppen mår och hur kläderna sitter - inte siffran på vågen....

Kram ♥

Svar: Jag kör en dag i veckan först och ökar till en dag i månaden snart när jag ser att jag är stabil =) Kramar <3
Linda

2013-02-02 @ 20:48:04
URL: http://carusasviktblogg.wordpress.com/
Anna

Du kanske kan trappa ner, börja väga dej varanna dag osv. För det är ju såklart inte bra att du väger dej och mår dåligt av det.

Svar: Absoluit! Jag har tagit bort vågen helt nu och ska köra på en dag i veckan bara till en början och sedan blir det nog en gång i månaden bara =)
Linda

2013-02-02 @ 21:17:41
Pernilla

Kära du! Jag känner så med dig. Det är inte ofta man kan säga att man känna en annan människas känslor och verkligen förstå, men det gör jag nu. Det var som sagt just därför jag valde att väga mig en gång i månaden. Jag hade mått väldigt dåligt om jag skulle väga mig varje dag/en gång i veckan. Jag hade bara sett plusen - jag hade fokuserat på dem och inget annat. Fast det är fullt normalt att man ökar lite i vikt någon dag, för att sen gå ner det igen (som du skriver). För mig är det verkligen en lättnad att väga mig så sällan som jag gör, för jag slipper den ångesten och kan istället tänka i en hel månad att jag väger 62 kg (t.ex.) utan att ens tänka tanken att jag kanske väger 64 kg en dag... Visst kan jag känna mig större vissa dagar, men det är ju oftast inbillning har jag kommit fram till, för aldrig har jag väl känt mig så stor som när jag ska ställa mig på vågen (som dessutom visar minus..)?

Jag tror det blir svårt för dig att sluta väga dig varje dag helt plötsligt - det har ju blivit en rutin för dig. Jag föreslår att du minskar antalet vägningar till en början. Exempelvis att du väger dig varannan dag, sen var tredje dag, sen två gånger i veckan, sen en gång i veckan osv... Då håller du koll, men det blir kanske på ett mer avslappnat sätt och detta med förhoppningen att du i framtiden bara behöver väga dig ibland - eller inte alls, för att du har hittat en hyfsat hållbar vikt och en bra livsstil för det. Låt det ta tid! Det är en stor omställning, såklart! Du vet att jag tycker känslan är viktigast, men det är något som måste arbetas fram. Om man som du är van vid att fokusera på siffrorna (till största del då...) och baserar din känsla efter det (min tolkning) så är det inte alls konstigt att du blir förvirrad och har svårt att känna dig smal fast vågen har visat ett litet plus (som troligtvis är borta om två dagar). Känn efter lite till och gör en plan och försök hålla dig till den. Ropa till om du behöver hjälp :) Många kramar till dig, finaste Linda!

Ps. Tack för länken :)

Svar: Vad skönt att höra att du förstår! Folk kan vara snabba på att döma det man säger -på gott och på ont, men så är det ju. Som du säger så förstår jag verkligen att det måste vara SÅ skönt att slippa se hur mycket du väger varje dag. Jag ångrar INTE att jag vägt mig varje dag förut för jag gick snarare ned 200 från dag till dag förut när jag hade vikt att tappa, men nu är ju kroppen normal och det finns inte så mycket att tappa och då kan det vara både 200 upp och ned. Det behöver jag inte bry mig om egentligen.. det är väl det som var svårt att inse dock. Men nu klarade jag det!! Jag trodde som du sa att jag kanske inte skulle greja det men erkänner att så lycklig som jag är med mig själv just nu det var jag inte innan, för nu trivs jag med min kropp på ett annat sätt än innan =) KRAMAR och tack!! <3<3
Linda

2013-02-02 @ 21:23:30
URL: http://skinnyjeans.devote.se
Linda

Jag är en en-gång-i-veckan-vägare men det har hänt att jag i perioder vägt mig varje dag som exempel under jul och nyår. Då var mitt mål att jag skulle inte gå upp i vikt under helgerna, helst skulle jag ha gått ner.
Ibland funderar jag på att väga mig varje dag, eller åtminstone två tre ggr i veckan. Vilka fördelar ser du med att väga sig varje dag förutom kontrollbehovet?

Svar: Tidigare skulle jag svarat att det egentligen handlade mest om behovet att ha full kontroll och att "fördelen" är att om man ser att man gått upp 300 g så kan man ju vara lite norannare med kalorierna dagen efter. Men nu skulle jag svara att det inte finns någon som helst fördel med att väga sig varje dag, för det är bara för kontroll. Man kan ändå inte göra nåt åt att man går upp 200 g från ena dagen till den andra och det handlar egentligen om många olika saker, som om man druckit mer, inte gått på toa eller sådant. Det försvinner och jag känner nu när jag lagt bort vågen att det är mycket skönare att leva så. Så jag skulle inte rekommendera dig att väga dig varje dag om du inte känner att du behöver det. Jag tycker INTE det är fel att väga sig varje dag dock, vill man ha den kontrollen och om man är mycket överviktig och snarare tappar 200 g från dag tilkl dag så kan det vara en oerhörd pepp atrt väga sig varje dag. Det ska vara det som är fördelen dag. Men då är det som sagt förutsatt att man kan ta att man kanske går upp ibland också
Linda

2013-02-02 @ 21:52:17
URL: http://lindajsson.wordpress.com
Eleonor

Jag har haft lite onda tankar nu när jag ätit lite extra, speciellt i fredags. Men det försvinner väl ganska snabbt i veckan bara jag kommer igång med träningen och vanlig kosthållning igen.

Varpå anonym kommentar ovan, skit i den! Det låter mer som ett avundsjukt utrop. Jag vågar påstå att jag TIDIGARE haft ätstörning, men inte längre. Eftersom jag tidigare hetsåt ibland, numera blir det mest tröstätning ibland men försöker låta bli det med (det kanske också är ätstörning?)

Svar: Det blir nog lätt så tror jag men jag tror att det kommer att ge sig med tiden. Huvudsaken tror jag är att man lär sig att komma över det. För min egen del kan jag säga att det bästa jag gjort var att plocka undan vågen för jag bryr mig inte alls om hur jag äter nu som innan. Jag menar inte att jag ätit goidis eller pizza och sådan t för jag har ätit som vanligt men jag räknar inte kalorierna och jag tänker inte att jag ska äta mindre av eller mer av, utan jag äter det jag vill ha i den mängd som känns bra och så har jag noll koll på om jag går upp eller ned, så det är skönt =)
Tack snälla rara du det var snällt!! Tröstäter tror jag de flesta människor gjort någon gång. Att tröstäta behöver inte innebära att man äter allt godis och skräp man kan, man kan tröstäta EN glasspinne också och det är knappast sjukt beteende =)
Linda

2013-02-03 @ 09:33:03
URL: http://thecrowandthebutterfly.blogg.se
Frida

Jag är inte där än utan är under min viktresa. Jag är precis som du, väger mig varje dag. Det sitter i skallen. Att man pendlar dag för dag är inget konstigt. Det handlar ju om man gått på toa eller inte, druckit mkt eller lite vatten och helt enkelt om kroppens vätskebalans i övrigt. Detta vet man men det är svårt när det som du säger blir ett slags kontrollbehov. Som föregående kommentar så tror jag att det är en ätstörning. Man blir inte kraftigt överviktig utan att ha en slags ätstörning. Det är ju ett avvikande ätbeteende som gör att man blir så pass överviktig. Det som är, är ju att det inte försvinner vips för att man lyckats blivit smal. Då, tror jag, arbetet måste fortsätta med att även förvandla det inre. Jag tror du skulle må bäst av att slänga undan vågen och bara väga dig max en gång i månaden. Mina smala vänner brukar inte väga sig ofta utan känna på kläderna. Börjar jeansen sitta tight brukar de väga sig och har man gått upp något så tar man tag i det då. Vill avsluta med att säga att du gjort ett oroligt jobb! Wow! Stor eloge till dig! Även en jättemysig blogg att läsa! :)

Svar: Innan jag svara på resten ska jag en gång till (och jag är absolut inte sur) att jag INTE har och har heller inte haft en ätstörning. Varför jag blev så tjock är för att jag valde att äta godis varje dag och stora portioner mat. Jag har inte hetsätit eller atit på andra sätt som skulle utgöra en störning. Dessutom var det från den ena dagen till den andra som jag helt slutade med godis i alla former på alla veckans dagar utom en, samt åt mindre (normala) portioner. Jag hade aldrig någon perod när jag vacklade eller "råkade" hetsäta eller liknande efter (eller före) jag började viktminska =). När jag läste din kommentar så hade jag redan valt att lägga undan vågen och det känns fantastiskt för nu känner jag mig som en person och inte som ett nummer och det är underbart till max. Tack snälla för komplimangen!
Linda

2013-02-03 @ 17:57:43
URL: http://lafridas.blogg.se
Anonym

det jag menar är att du väger dig varje dag och visst kan man det men varför varje dag och sen så var det 60 kg nu 55 och när du är 55 så blr det lätt att man tänker ja men något kg till ner är okej...jag har själv gjort som du och slutat med att det blev ätstörning fast jag själv tyckte det var helt okej men när man är upp i det så ser man inte det hoppas du inte tog illa upp utan det var omtanke som jag ville fråga...

Svar: Att jag väger mig varje dag (fast nu har jag slutat med det) handlar inte om en ätstörning utan ett kontrollbehov. Jag har haft ett behov av att kontrollera vikten så jag visste vad jag vägde från dag till dag. Det är däremot jobbigt nu när jag är nere på normal vikt och har därfölr bestämt att ta det en dag i veckan. Varför jag ville komma ned till 55 är för att jag vill kunna ligga mellan 55 och 60 med gott samvete. Det är för att kunna leva sunt och äta gott. Men jag vill inte ligga på 60 och plussa över det helst., Nu är det som sagt dock lite äbndrat eftersom jag valt att testa känsla istället för vikt, så vi får se hur det kommer gå. Nejdå jag tog inte illa upp =) tack för omtanken
Linda

2013-02-03 @ 18:53:42
felicia

låter som du fattat ett klokt val ovan.. betydligt mer sunt och bra för dig! =D

Svar: Tack snälla du! Jag tror det jag också =D
Linda

2013-02-07 @ 09:44:37
URL: http://tkhl.wordpress.com
Maria

Din blogg är så bäst, får så mycke hjälp av den, känner igen mig i så många tankar!! Hoppas verkligen att du fortsätter blogga om dina tankar och vikt, för den här bloggen är sååå beroendeframkallande :)
All lycka till dig:)

Svar: TAckj snälla du för dina fina ord! Det värmer verkligen att höra. Jag ska absolut fortsätta mitt bloggande! Tack!
Linda

2013-03-02 @ 08:34:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0