Underbara pannkakor -Lågakalori och GF

Nu ska ni få ett UNDERBART recept på så EXTREMT goda pannkakor (som jag var dum nog att glömma fota idag i min pannkaksglädje). Receptet är från början ett original från boken "Bra mat utan gluten och mjölk" från 1977. Dock har min make (som tål gluten) fixat till receptet så att det blivit riktigt perfekt. OBS anledningen till att jag delar detta recept trots att det är glutenfritt är för att de är kalorisnålare än vanliga pannkakor, samt vänliga för de som äter enligt LCHF (dock vill jag påpeka att jag inte äter dem varesig pga kaloriinnehållet eller enligt lchf, utan helt enkelt för att jag är glutenintollerant och måste. Jag äter alltid tre, har alltid gjort och kommer alltid göra, för mer än så orkar jag inte).

 

Recept på ca 16-17 pannkakor (4-5 personer)

 

9 ägg

4,5 dl GF mjöl (idag använde jag Lailas blå men de andra går lika bra)

7,5 dl mjölk (vilken fett% som ni själva vill fungerar)

Salt efter behag men ca 1 tsk (jag saltar aldrig i smeten)

Stek på medelvärme tills de blir fina som helt vanliga pannkakor (ca 1 dl per pannkaka). Oroa er inte om första pannkakan blir ljus och sladdrig, det är precis som med alla standardrecept på pannkakor.

 

(Tomas säger att dessa pannkakor smakar fantastiskt bra och gott och är inte på något sätt sämre än vanliga. ett plus är ockås att trots att de innehåller färre kalorier än vanliga pannkakor, mättar de lika bra).

 

*Denna mat går att göra kalorisnålare

 

Gamla bilder från förra året, då vi gjort en liten specialpannkaka i stjärnform (finns på ex Clasohlson)

Ät och njut!

 

*För att göra pannkakorna ytterligare kalorisnåla så kan ni välja lågkalorisylt/äppelmos från till exempel Önos, eller Stevia istället för socker. För er som äter med glass så vet jag också att det Finns lättvaniljglass att köpa

 
 
 
 


Kommentarer
Marianne Giger-Bengtsson

Ursäkta, men pannkakor utan ägg, går det??

Svar: Nej men titta, tack ska du ha. Det blev fel. 9 ägg ska det vara. Har rättat till det nu. =)
Linda

2013-08-04 @ 14:25:56
Mathilda

Härliga bilder! Kolla gärna in mina bilder från vår pool, takterass, grillning och inredning. :) Även tips på härliga fruktsmoothies och fruktdrinkar nu på sommaren!

2013-08-04 @ 15:50:45
URL: http://mhhh.se
elinn

http://www.nattstad.se/ElinnJL?id=9444449 tävling på bloggen om ett WOW festivalkitt, som en goodiebag för festivalen! kika in! :D

2013-08-04 @ 17:58:09
URL: http://nattstad.se/elinnjl
Rosanna

Fin bild!:)

Svar: tack snälla du =)
Linda

2013-08-04 @ 18:31:24
URL: http://rosyy.blogg.se
GossipGuy.se

Se när Miley Cyrus flashar sin f*tta i London! En behålös Rihanna i Stockholm! Selena Gomez i Playboy! Megan Fox helt naken! Allt detta och mycket mer finner ni endast på GossipGuy.se (:

2013-08-04 @ 18:39:38
Emma

Pannkakor är min favoriträtt, tack för tipset. Min syster är överviktig, över 100 kg, det är en inspiration att läsa din blogg för då vet jag att min syster kan bli hälsosam också. Det är inte omöjligt. Och nu kan vi äta pannkakor tillsammans!

2013-08-04 @ 18:53:32
URL: http://dreamingofafabulouslife.blogg.se
Felicia

Hej! Jag är ju en pannkaksfantast och jag undrar vart man kan köpa detta GF-mjöl? :)

2013-08-04 @ 19:27:49
URL: http://felicialindberg.devote.se
Felicia

Hej! Jag är ju en pannkaksfantast och jag undrar vart man kan köpa detta GF-mjöl? :)

2013-08-04 @ 19:27:51
URL: http://felicialindberg.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0