Läkarbesöket

Det var med ett bultande hjärta och fjärilar i magen som jag drog mitt mastercard hos läkaren. En del av min framtid kunde nu ligga i läkarens händer och på några sekundrar skulle hon lätt kunna tala om för mig att mitt slit kring vikten inte skulle sluta här, utan följas av höga kostnader för att försöka göra det bästa av kroppen jag har och tältet jag bär på. Jag möttes av ett varmt välkomnande leende när läkaren kom ut och mötte mig och bad mig komma in på hennes rum. Jag har känt henne i många år nu och hon är fantastisk så det kändes genast bättre när jag klev innanför dörren.
 
Vi började med ett samtal kring viktminskningen och hur det gått. Hon påpekade att jag såg så väldigt frisk och fin ut, vilket var väldigt trevligt att höra. Hon gick vidare till provresultaten och sa att alla värden var felfria i kroppen, av alla tester hon tagit. Jag hade inga brister på något och hon sa att det betyder att jag skönter viktminskningen på ett bra och riktigt sätt, min kropp mår bra och hon berömde mig för detta.
Sedan berättade hon att jag skulle bli tvungen att leka nakenmodell en stund då hon behövde fotografera all min extra hud på kroppen. Hon fotograferade både magen, låren, armarna och brösten och sa sedan de orden jag bävat för att hon inte skulle säga -att hon givetvis skulle skicka detta till plastikkirurgen, för så ska det inte se ut. Hon uppmuntrade sedan med att hon faktiskt tror de kommer gå med på att operera mig. Jag tar  henne inte på orden för det var så klart inte ett löfte, men hon sa att hon inte tyckte jag skulle vara orolig och att OM de skulle säga nej så skulle hon skicka det vidare. Så förhoppningsvis så kommer jag få hjälp.
 
Min största rädsla i det här är så klart att svaret blir att eftersom jag satt mig själv i detta så får jag också lösa det själv, men jag hoppas så klart att de inte ser det så. För mitt eget sinnes skull så tänker jag tro att det kommer att gå bra. Jag tänker tro att de kommer säga ja till detta och inte oroa mig över det. Jag kan ju ändå inte göra något om de säger nej. Hjälp gärna till att tro det kommer gå bra.
 


Kommentarer
Pernilla

Jag tror inte de resonerar så - att om du har försatt dig själv i situationen så får du också lösa den själv. Tvärtom har du ju sparat in mycket pengar redan genom att göra den här viktminskningen själv och inte fått en gbp...om man nu ska se det så. Du har ju ett problem med din kropp, som likaväl kunde varit orsakat av en sjukdom - klart du ska få hjälp. Det handlar ju inte bara om att försköna en lite krokig näsa eller en smal överläpp, utan faktiskt om att ta bort överflödig hud = något som inte är meningen att det ska finnas på kroppen. Jag tror som din läkare att de kommer operera dig, men visst, det finns ju aldrig några vattentäta garantier, så givetvis ska jag hålla tummarna för dig! När får du svar? Vet du när det kan bli aktuellt med operation om den blir av?

Svar: Ja du har nog kanske rätt i det.. Tack jag får hoppas det. Nu är ni två som säger! Jag dealar med mig själv just nu om jag ska våga visa sanningen om huden till 100%, dvs utan strumpbyxor och magen defacto. Men jag vet inte än om jag vågar... kanske om jag vet att jag får op. Inte så roligt för mig att visa hur jag ser ut och så säger de nej... Ja å andra sidan är det ju inget att skämmas för så, det är ju inte som att visa brösten för någon för att man vill visa upp sig, utan snarare nåt att vara glad för eftersom det visar vad man gjort. Men nog önskar jag att jag inte såg ut, utan köder, som jag gör idag. Tack så mycket!
Vad gäller när jag får svar har jag ingen aning. Hon sa inget om det så jag kan tänka mig att de kommer med ett ja för bedömning eller nej allt som allt inom någon eller några månader. Vad gäller op så tror jag det är stor risk för att de bedömmer det hela och sedan säger att jag måste hålla vikten ett år eller så innan de opererar. Men jag säger till så fort jag får veta nåt! =D
Linda

2012-10-15 @ 10:58:23
URL: http://skinnyjeans.devote.se
Pernilla

Jag hoppas så för din skull! Jag gör verkligen det!

Ang. bilder så ska du göra det du känner dig mest bekväm med. Det enda jag kan säga är att jag har alltid skämts jättemycket över min mage och dess bristningar. Jag tror jag har haft bristningar sen jag var runt 15 år och det känns när man ser alla jämnåriga med sina platta, släta magar utan en skråma. Men sen jag la upp bilderna på mina skinny jeans + min mage med bristningar så känner jag mig mycket mer tillfreds med det. Det är ju så jag ser ut! Varför ska jag skämmas? Jag har varit tjock, men jag har tagit itu med min övervikt. Jag fick bristningar på grund av att jag var tjock, men nu har jag ju faktiskt förändrat hur jag ser ut. Det är på tiden att jag ändrar inställning också! Inställning till att man inte ska behöva skämmas över hur man ser ut. Vi har alla en historia och i de här sammanhangen som våra bloggar finns, så är alla otroligt stöttande (min upplevelse) och när jag la upp just bilderna som visade min mage, så har jag inte fått annat än varma, positiva kommentarer. Det har stärkt mig!

Som sagt, beslutet är helt och hållet ditt och jag vill inte på något sätt pressa dig att lägga ut bilder som du inte känner dig bekväm med att visa. Men kanske kan det hjälpa dig att "acceptera" din kropp idag och samtidigt vara en inspiration för andra i din situation :)

Många kramar till dig, duktiga, fina Linda!

Svar: Underbara Pernilla! Inte vet jag hur, eftersom vi inte känner varandra mer än här, men du vet alltid ändå hur du ska uppmuntra när jag sitter i knepiga tankar. Tack ska du ha för din pepping, den värmer fint i mig. Du har rätt också, angående hur vi alla ska kunna vara öppna mot varandra. Det är bara dte att det finns ett par personer som läser min blogg, som bor här där jag bor, som jag inte eg skulle vilja visa kanske allt för. I alla fall inte än. Så jag har letat om man kan lösenskydda bara vissa inlägg, för då kunde jag ge lösen till bara er jag litar på. Men jag hittar inte om det går. För dig skulle jag dock utan problem våga visa bilderna! Jag litar ju på dig!
Kramar till dig <3<3
Linda

2012-10-15 @ 16:25:55
URL: http://skinnyjeans.devote.se
Minendie

Vilken bra dag du har haft, bra besked hos itrim och bra besked hos läkaren :) Jag tänker som Pernilla, att du faktiskt sparat in pengar för sjukvården genom att göra din viktminskning på egen hand, och dessutom på att sätt som din kropp bevisligen mår bra av eftersom alla värden är så bra. Jag håller tummarna för dig och tror att du kommer få operationen beviljad.
Du är så himla bra Linda! Jag är så imponerad av hur du har genomfört din viktminskning och din inställning till saker och ting. Du får mig att tro att jag kan klara det, och även om jag inte skulle gå ner i vikt så får du och dina inlägg mig att känna att det är okej ändå. Nu känner jag mig flummig men så får det vara. Jag är glad att jag hittade hit. Kram <3

Svar: TAck ska du ha! Jag hoppas du och Pernilla har rätt för det skulle kännas så himlahemskt om jag inte får det beviljat. Du skulle bara veta hur mycket hud det faktiskt är!
Jag vet inte vad jag ska svara, jag blir alldeles tårögd av dina fina ord till mig! Du skulle bara veta hur mycket det betyder för mig att höra att jag kan inspirera någon och få någon att bli glad över att ha hittat mig. Det är så fint sagt av dig! Jag är glad att jag hittade dig också! <3 Kramar
Linda

2012-10-15 @ 18:43:22
URL: http://minendie.wordpress.com
C

Jag tror också att du absolut kommer få hjälp med din hud.... Själv kan jag ju tycka att de verkligen borde bevilja detta då du gått ner själv på egen hand :-D
Jag håller tummar o tår!
Kram ♥

Svar: Tack så mycket, jag hoppas verkligen det för annars kommer det nog rasa en lite värlöd för mig... Kram
Linda

2012-10-18 @ 18:24:12
URL: http://carusasviktblogg.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0