Lite jultips för att hålla vikten

Några tips kring mattänket och snasktänket så här i jul. För som ni vet är ju december egentligen den delen av året då vi äter som mest. Man unnar sig en pepparkaka i tid och otid. Lite lussebröd glider ned tillsammans med en marsipangris som bakades veckan innan jul och knäcken förbereds tidigt så man nästan hinner få hål i tänderna innan man ens nått julafton. Det är skumtomtar i skålar som snaskas dagarna i ända tillsammans med litervis av julmust, kantat av skinmackor, julbord och risgryndsgröt hela månaden lång. Ja okay så ser det inte ut för alla så klart och även om jag varken äter marsipan, knäck eller ischoklad så är det ganska vanligt att det blir sådant i december. Det behöver inte vara ett problem att det är så, men för många utgör den här månaden ett problem och uttrycket "julvikt" finns ju faktiskt av en anledning.
 
Så hur klarar man sig genom julen, utan att bara sitta bredvid och dofta på nybakta lussekatter och känna ledsamheten över att inte få smaka en rompralin eller knäckbit eller vad det kan vara?
Alla gör vi så klart på olika sätt, men min absoluta rekomendation är att man inte ska vara "duktig" och stå över allting jämt. Igår till exempel så var det lucia och jag ville också få äta något gott då, tillsammans med min familj. Som jag sa igår så åt jag tidigare tills det rann ur öronen på mig -men inte nu. Igår åt jag en liten lussekatt som jag bakat själv (glutenfri eftersom jag har glutenallergi) en pepparkaka och en rompralin. Det var väldigt gott och jag njöt precis lika mycket av detta som om jag skulle ätit 5 lussekatter. Nej faktiskt nästan mer. Skillnaden är att jag kommer inte äta en lussekatt idag och imorgon och i mövermorgon också. Jag åt en i förrgår dock när jag bakat dem.
Nej jag tycker att man ska få äta en bulle, en knäck eller marsipangris eller vad det än må vara. Men se till att det bara blir en då. Inte en till varej fika, utan en den dagen. Se till att det inte blir en varje dag och ska det prompt bli något så ta en. En är ingen fara. Sedan tål också alla kroppar att en dag få lite mer kalorier (eller mycket mer kalorier), om man inte gör det flera dagar på raken. Så därför gör det inget om det rinner ur öronen just på julafton. Eller den 9 december för att det var en dag man hade gäster och skulle ha lite mysigt. Men ät normalt sedan de andra dagarna. Framför allt, se det inte som förbud eller något du inte får. Vi gör aktiva val när vi äter upp oss eller viktminskar ned oss. Och vet ni, det är precis lika mycket smak och njutning i en pepparkaka som i 7 stycken.
 
En sak till också och det är något jag sagt tidigare men vill både påminna om igen och understryka, och det är att det är INTE kört om du ätit något onyttigt. Se det inte som att "jaha, nu har jag ändå ätit en lussebulle här så jag kan lika gärna fortsätta äta onyttigt". Det är inte så. Om du nu tog en bulle, godisbit, pizza eller vad det än kan vara, se det som att det var då -men nästa mål måste inte vara onyttigt eftersom det förra var det. Det är väldigt vanligt att folk går på kalas till exempel och så tar man en tårtbit. Sedan tänker man att "jaja, jag har ju redan tagit en så jag kan ju lika gärna ta en till". Jag säger inte att det är fel för vill man ha en till så för all del -men det tänket måste stanna upp om man ska klara en viktminskning. Känn istället att du tog en tårtbit och det var gott. That's it.
 
Ett sista litet tips också, innan jag slutar detta inlägg. Julgröt/tomtegröt/risgrynsgröt, det är i sig inte så onyttigt. Köper du färdig så är det ca 100 kalorier per 100 gram (beroende på märke). kanske något mer om du kokar själv och beroende på mjölk och så. Men det som framför allt gör gröten onyttigt är allt extra socker man har på.  Prova att blanda stevia med kanel istället. Stevia är gjort på örten Stevia rebaudiana som har använts som sötningsmedel i många hundra år. Det påverkar inte blodsockret heller. Framför allt så innehåller det inga kalorier alls. Det kan upplevas lite sötare än socker står det på förpackningen så prova dig gärna fram, men det ska bara bytas ut mot sockret. Man kan alltså använda det precis på samma sätt som socker. När man bakar och lagar mat också. Tips.
 
Vårat Luciafika igår. På min talrik ligger det två bullar men jag åt bara flätan och pepparkakan (samt en rompralin men den syns inte i bild). Jag drack också lite Julmust Light (där rekommenderar jag Nygårda, för den innehåller lite kalorier i lightversionen och smakar väldigt gott)
 
Tillsammans hela familjen med Luciafika och tittandes på julkalendern tillsammans med barnen
 
Sedan tittade jag på morgonens inspelning av årets Luciafirande. Familjen flydde men jag tittar varje år
 


Kommentarer
Anna

Mycket bra tips. Jag är just nu extra glad att suget helt försvunnit för mig, det är ju inte alls svårt att avstå om man inte vill ha något! :)

Svar: Tack ska du ha. Vad underbart! Det blir ju så när man är lite återhållsam tack och lov =) Grattis till den känslan =)
Linda

2012-12-15 @ 16:36:18
URL: http://kanelpinglan.wordpress.com
smulan

Jag tycker inte heller att man ska behöva fira jul och nyår utan att få äta nåt av allt gott. För som du säger det räcker gott och väl att hålla koll på mången.
Om man inte kan hitta ett sätt som funkar över jul utbe antingen vräker i sig eller låter bli allt. Då borde man kanske justera sin metod lite:-)ha en bra tredje advent. Kram

Svar: Tack det är precis så jag menar! Härligt med fler som håller med. Tack så mycket, jag hoppas din dag var underbar den med =) Kram
Linda

2012-12-16 @ 14:59:25
URL: http://smulgubben.wordpress.com/
Emma | Mamma & Grisskötare

Så klockrent skrivit. Precis så tänker jag. Som igår var vi på julbord då är det OKEJ att vräka i sig. haha, men resten av veckan fram till julafton ska jag hålla igen så mycket jag pallar istället för att åter igen kunna svulla en dag.

Jag tror inte det minsta på att ha förbud. Då blir allt bara en kamp. (av egen erfarenhet)

Jag är så glad att jag halkade in på detta med att "räkna kalorier". Det känns inte som en diet utan bara sunt förnuft.

Vad bra vi är!

Svar: Bra Emma! Då tänker vi precis likadant. Det är så roligt tycker jag när man hittar andra som ser det på samma sätt som en själv =) Nej inga förbud, jag tror det ofta är sämre än medvetna beslut. Dock fungerar det så klart för vissa och för vissa kanske det är ett måste.. Ja kalorier tycker jag verkligen är toppen! Jag lärde mig det genom viktklubb kan jag säga -det har varit toppen! Ja det är vi!! Kram
Linda

2012-12-17 @ 15:37:30
URL: http://nikoba.blogg.se%21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0